کد خبر: 18970
تاریخ انتشار: جمعه, 08 اسفند 1393 - 20:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه پنجمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار برگزار شد

آیین اختتاحیه پنجمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار، به میزبانی شهر شیراز، و با حضور محمد اله یاری فومنی معاون توسعه  کتابخانه ها و کتابخوانی، علی رمضانی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پروفسور جعفر مهراد پیشکسوت رشته کتابداری و مدیران کل کتابخانه های عمومی استان های چهارمحال و بختیاری، بوشهر و فارس؛ هفتم اسفند برگزار شد.
اختتامیه پنجمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار برگزار شد


به گزارش لیزنا، در ابتدای این مراسم، علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد ضمن تشکر از حسن میزبانی استان فارس و تلاش دست اندرکاران برگزاری پنجمین دوره مشاوره کتابدار، به ظرفیت محدود دوره ها اشاره کرد وخطاب به کتابداران حاضر در این جلسه گفت: خواهش من این است که شما سفیر رساندن محتوای این دوره به سایر همکارانتان باشید.


علی رمضانی: کتابدار و منابع دو گنجینه مهم در دست نهاد هستند


وی تأکید کرد: کتابدار، و منابع دو گنجینه مهم در دست نهاد هستند. اگر ما بتوانیم از رهگذر برگزاری این دوره ها، این دو گنج را به یکدیگر ارتباط دهیم، خواهیم توانست، اعضاء را به عنوان سرمایه های اصلی، جذب، حفظ و پایدار کنیم.


در ادامه محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، را در آیین افتتاحیه و همچنین پروفسور جعفر مهراد، پیشکسوت رشته کتابداری را در آیین اختتامیه ی پنجمین دوره مشاوره کتابدار، از ویژگی های برگزاری این دوره عنوان کرد.
وی در خصوص برگزاری این دوره ها از سوی اداره کل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: همکاران ما در اداره منابع برنامه ریزی می کنند که علاوه بر تأمین منابع برای کتابخانه ها، همزمان  کتابداران ما در جریان مسائل بیشتر در حوزه های مختلف آموزشی قرار گیرند و این جهادگران کتابخانه های عمومی خود را برای استقبال از مراجعین کتابخانه های عمومی مجهز کنند.

 

اله یاری:باز آموزی کتابداران در ارائه بهتر خدمات ضروری است


اله یاری با اشاره به مرجعیت نقش کتابخانه در شهرهای کوچک، ضرورت بازآموزی کتابداران را در ارائه بهتر خدمات یادآور شد و گفت: همکاران ما در اداره کل منابع و در معاونت توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها، هر چقدر که شما کتابداران پر پرواز داشته باشید و اشتیاق خود را برای آموختن نشان دهید، این آمادگی را دارند تا همپای شما پرواز کنند.


وی که محتوای ارائه شده در این کلاس ها را نوعی خانه تکانی ذهن و پذیرفتن مطالب جدید دانست، از شنیدن نظرات و ایده های کتابداران در راستای انجام هر چه بهتر فعالیت های معاونت توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها استقبال کرد.


در ادامه معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه ها، به نمایندگی از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به پاس قدردانی از زحمات پروفسور جعفر مهراد در حوزه کتابداری کشور، لوح تقدیری تقدیم ایشان کرد.

 

سپس پروفسور جعفر مهراد، پیشکسوت رشته کتابداری، ضمن قدردانی از علیرضا مختارپور به دلیل برگزاری دوره های بازآموزی برای کتابداران، به ایراد سخنانی با موضوع "آینده علم با نگرش اجمالی به رشد و کیفیت تولیدات" پرداخت و گفت: به تصویر کشیدن آینده علم با فعالیت هایی که من و شما برای آن تربیت شده ایم، ارتباط مستقیم دارد.


وی ضمن بیان اینکه نگاه به گذشته جوهر علم است، علم را تلاشی در جهت فهم و تفسیر جهان، با هدف برقراری رابطه ای ثابت بین پدیدارها دانست و سخنان خود را با اشاره به نکاتی که در پیش بینی آینده حائز اهمیت است، ادامه داد.


پروفسور مهراد پیشرفت علم را در حال حاضر با دو مساله بی ظرفیتی و ناکارآمدی همراه دانست. نخست مسأله تأخیر در اشاعه ایده های علمی؛ و سپس، مسأله تک وجهی انتشار، بدین معنا که یافته ها تنها از طریق مقالات علمی به اشتراک گذاشته می شود.


وی در ادامه به ارائه پیش بینی هایی در چگونگی پیشرفت علم در آینده پرداخت و وضعیت تولیدات علمی ایران را در سال های مختلف و در قیاس با سایر کشورها ارائه داد.


دکتر مهراد:باید قاعده محکمی داشته باشیم؛ استوار بایستیم و حضورمان را برای ارائه خدمات بیشتر اعلام کنیم

 

این پیشکسوت رشته کتابداری و چهره ماندگار ملی، با اشاره به آمار نه چندان رضایت بخش تولیدات علمی کشور، به لحاظ کمی و کیفی، مسئولیت خطیر کتابداران را یادآور شد و گفت: جای دارد از زحمات آقای مختارپور در زمینه برگزاری این دوره ها و ایجاد نشاط و انگیزه بین کتابداران قدردانی ویژه ای شود. اما، دانش افزایی و مطالعه مستمر وظیفه من و شماست. من و شما کتابداران، مسئولیم، چراکه ما تأمین کننده اطلاعات هستیم. ما نباید بنشینیم تا برایمان دوره آموزشی بگذارند. باید خودمان قاعده محکمی داشته باشیم؛ استوار بایستیم و حضورمان را برای ارائه خدمات بیشتر اعلام کنیم. بدین ترتیب مسئولان، با اعتماد بنفس بالاتر دست در دستتان شما کتابداران می گذارند و به اعتبار شما، مدیریت کتابخانه ها با راهبری بهتری انجام خواهد شد.


پروفسور جعفر مهراد، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه؛ در ایجاد قدرت ملی دو چیز در درجه اول مهم است و آن، علم و ایمان است، و علم مایه قدرت است و هم در گذشته و آینده نیز همینطور خواهد ماند، به سخنان خود خاتمه داد.


گفتنی است، در این مراسم از سوی کتابداران کتابخانه های عمومی استان بوشهر، لوحی به پاس تقدیر از زحمات علیرضا مختارپور،به ایشان تقدیم شد.


پنجمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار، با حضور 170 کتابدار از استان های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و یزد، از 4 الی 7 اسفند ماه در مجتمع فرهنگی شهدای پتروشیمی شیراز برگزار شد.
 
 

برچسب ها :
مسعود رحیم پور
|
Iran
|
1393/12/11 - 14:49
0
1
تقدیر و سپاس از دبیرکل فرهیخته جناب آقای مختارپور و معاونت محترم نهاد جناب آقای الله یاری که در جلسات افتتاحیه و اختتامیه دوره شرکت فرمودید و برای کتابداران ارزش قائل شدید ما کتابداران نیز با جان و دل در افزایش کیفی و کمی کتابخوان به خصوص قشر کودک و نوجوان تمام سعی خود را انجام میدهیم .
کتابدار یزدی
|
Iran
|
1393/12/11 - 12:36
0
1
از جناب آقای دکتر مختار پور دبیر کل محترم واساتید محترم که از نهاد بودند و دست اندر کاران به خصوص استان فارس صمیمانه تقدیر و تشکر میکنم
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/11 - 09:01
0
1
عالی بود دبیر کل عزیز ممنون
کتابدار چهارمحالی
|
Iran
|
1393/12/10 - 09:00
0
8
با سلام خدمت دبیرکل محترم و تمامی دست اندر کاران دوره مشاره کتابدار
بدینوسیله مراتب تشکر و قدر دانی خود و همکارانم را در برگزاری این دوره اعلام می نماییم ، در این دوره موضوعات و مطالب کاربردی و جدیدی بیان شد که امیدواریم در طول کار در کتابخانه بتوانیم از آموزش ها و تجربیات کسب شده در خدمت رسانی بهتر به مراجعان استفاده نماییم
کتابدار جا مانده
|
Iran
|
1393/12/09 - 17:22
1
4
با سلام لطفا مباحثی که در این دوره ها بیان میشود را از طریق مقاله، سی دی ... در دسترس کتابدارانی که به هر دلیلی شرکت نکردند قرار دهید.
با تشکر
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/09 - 09:36
0
5
دبیر کل گرانقدر سپاس از شما به خاطر دوره های خوب و آموزنده که برگزار میکنید تا قبل از آمدن شما به تنها چیزی وکسی که بها داده نمیشد کتابدار بودبی نهایت سپاس به خاطر ارزشی که برای کارمندانتان قائلید دوستت داریم
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/09 - 09:30
0
7
سلام خیلی عالی بود هم کلاسها خیلی مفید بود هم محلش همه چیز خوب بود دبیر کل عزیز وپدر همه کتابداران یک دنیا ممنون بابت این دورها وهمه تلاشهایی که این چند ماه انجام دادید
شهبازی نژاد
|
Iran
|
1393/12/08 - 23:48
0
11
به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این دوره از جناب آقای مختارپور و همه عزیزانی که هر کدام به صورتی در برگزاری این دوره زحمت کشیدند- بالاخص عزیزان در مدیریت منابع نهاد- صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. خدا خیرتان دهد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: