کد خبر: 19021
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1393 - 20:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مطالعه جدی ترین فعالیت بشر در طول تاریخ است

روز گذشته دهم اسفند ماه، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، با کتابداران یزدی دیدار و گفتگو کرد.
مطالعه جدی ترین فعالیت بشر در طول تاریخ است

 

به گزارش لیزنا، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سخنان خود را در جمع کتابداران یزدی با تعریف خاطره ای از دکتر جمشیدنژاد اول (استاد دانشگاه تهران) به نقل از شیخ محمد اشراق کاشمری در تعریفی از مطالعه آغاز کرد، که ایشان معنای حقیقی مطالعه را طلوع آدمی در کتاب، و طلوع کتاب در جان آدمی تعبیر کرد.

 

 وی در ادامه تصریح کرد: مطالعه جدی ترین فعالیت بشر در طول تاریخ است. مطالعه تنها فعالیت فرهنگی است که باید برای انجام آن تمرکز داشته باشیم. شما برای گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون، نیاز به تمرکز ندارید. اما مطالعه به زمان مناسب، شکل بدنی مناسب، سواد مناسب، کتاب مناسب، تمرکز مناسب، نیاز دارد.

 

وی در ادامه به کتاب "زندگی در عیش، مردن در خوشی" اثر نیل پستمن اشاره کرد و در این خصوص گفت: نیل پستمن، استاد علم ارتباطات و رسانه، در این کتاب می گوید، " چه چیز عجیب تر از اینکه شما از طریق مطالعه کتاب و خواندن یک سلسله خطوط علائم پی به منظور کسی می برید که، در زمان و مکان دیگری اندیشیده و آنرا به صورت خطوط علائم نوشته و شما بعد از قرن ها در کشور و دوره ای دیگر، به اندیشه آن شخص در آن دوران پی می برید.

 

وی با بیان اینکه مطالعه فعالیتی است که انسان را به کشف و دریافت حقیقت نایل می کند، و این امر فصل ممیز انسان از سایر جانداران است، اظهار داشت: مطالعه شامل خواندن متنی حاوی مفاهیم منسجم و به هم پیوسته است که ترتب دقیق معانی در آن مشهود باشد، و شما از خواندن آن به نتیجه ای می رسید. بدین ترتیب، بسیاری از چیزهایی که امروز به نام کتاب با آن مواجهیم، کتاب نیست.



مختارپور دفترچه های راهنمای قطور همراه ابزارهای الکترونیکی را مثالی از این نوع منابع دانست و تأکید کرد: این امر به معنای خارج کردن این منابع از دور مطالعه نیست. تنها مسأله این است که مطالعه این منابع، مطالعه ای جدی، عمیق و معنادار نیست، و به منظور کسب مهارت برای زندگی بهتر انجام می شود.

 

ایشان ادامه داد: ممکن است برای برخی این سؤال مطرح شود، که بر اساس این تعریف خواندن برخی از مطالب حوزه ادبیات نیز، مطالعه محسوب نمی شود، که اینطور نیست. اولا در هر شاخه ای شامل ادبیات، جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، و ... ممکن است مطالبی وجود داشته باشد که بر اساس این تعریف واقعا کتاب محسوب نشود. اما کتبی هم هستند که هر چند به ظاهر ممکن است شعر، داستان کوتاه، یا لطایف نغز بزرگان باشد، اما حاوی مفاهیم عمیقی هستند.

 

وی با بیان اینکه برخی از این آثار شما را به مسائل تاریخی، اجتماعی و سیاسی دوران آگاه می کنند، به ذکر نمونه هایی پرداخت. کتاب "کشکول" شیخ بهایی، کتابی حاوی لطایف عمیق و سرشار از معانی و نکات بسیار آموزنده؛ همچنین کتاب بینوایان که برخی از بزرگان کشور ما آنرا کتاب حکمت نامیده اند، از آثاری بود که مختارپور بدان اشاره کرد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به سایر آثار نیل پستمن، مطالعه سه کتاب "زندگی در عیش، مردن در خوشی"؛ "تکنوپولی"؛ "زوال دوران کودکی" را از این نویسنده به کتابداران توصیه کرد.

 

وی با تأکید بر ضرورت مطالعه کتابداران، اظهار داشت: کتابدار ما در صورتی می تواند موفق باشد، که وجود او شکل کتاب به خود گیرد. زبان او شکل کتاب داشته باشد. این به معنای درست سخن گفتن است، به گونه ای که حلاوت از سخنان وی جاری شود و دیگران از او بپرسند شما چه کاره اید که اینچنین شیوا سخن می گویید؛ و بعد او بگوید که من کتابدار هستم. زیباتر از این فضا برای من قابل تصور نیست.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، 5 عامل را در موفقیت روند کاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حائز اهمیت دانست. کتابخانه مناسب؛ منابع مناسب؛ کتابدار مناسب؛ امکانات مناسب؛ و ترویج فرهنگ کتابخوانی.

 

وی واژه "مناسب" را در توصیف کتابدار، خلاصه صفاتی دانست که تا به امروز جسته گریخته بدان اشاره کرده است و با اذعان به آگاهی از مشکلات این قشر بیان کرد: اشکالات وجود دارد و راه زیادی مانده تا به شرایط مطلوب برسیم اما بالاخره در این چند ماه تلاش کردیم و مسیر درست ریل گذاری شده، و تمام ناظران درونی و بیرونی نهاد به این امر گواهی می دهند. اما اگر هنوز هم اشکالاتی وجود دارد، دلیل نمی شود که ما در انجام وظایف خود کوتاهی کنیم. چراکه قرار نیست جبران همه کمبودهای نهاد و کشور را از مراجعه کننده به کتابخانه بگیریم.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در خصوص اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها کار نهاد نیست. ما نیاز داریم به اینکه کتابخوانی در کشورمان به صورت یک فضیلت درآید و همانطور که جوانان ما امروز برای داشتن تکنولوژی های برتر رقابت می کنند، فضیلت کتابخوانی باید به جایی برسد که افتخار از آن کسی باشد که کتاب بیشتری خوانده است.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/14 - 15:56
0
28
سلام دبیر کل محترم
حالا که برایتان می نویسم خیلی ناراحت هستم چون موقعه ای که دیروز خبر ساعت 21 را نگاه می کردم و دیدم برای معلمان چه تصمیمهای خوبی برای افزایش حقوق آنها گرفته اند و چگونه با یک حرکت هماهنگ به خواسته های آنها توجه کردند اما به کتابداران فرهنگی اصلا بهایی نمی دهند
برای خود م که هر روز گردو خاک کتاب را می خوریم و اصلا کسی به وضعیت معیشتیمان توجهی ندارد خیلی خیلی ناراحت شدم بدتر از آن پولی برایم باقی نمانده که فرزند عزیزم را پیش یک متخصص داخلی ببرم چون بعضی مواقع از شدت درد شکم به خود می پیچد وبه خدا هر وقت از سر کار به خانه برمی گردم و فرزندانم چشم به دست من دارندکه دو کیلو میوه برای آنها بخرم اما توان آن را ندارم با شرمندگی وارد منزل می شوم
ما برای نجات از این معضل به خدا پناه برده ایم
م .نجف آباد
|
Iran
|
1393/12/14 - 15:46
0
10
تشکرازدبیرکل محترم ازبابت معرفی های کتاب.
من خیلی ازهمکاران وحتی مراجعان سراغ کتاب های خوب وقابل مطالعه رامی گیرم وچه خوبه که نهاد باهمکاری لیزناکتابهایی که نیازکتابداران رادرزمینه های مختلف رابرطرف می کندحالاچه درزمینه علم اطلاعات ودانش شناسی و...رابه کتابداران معرفی کنند.
بازهم تشکر
درضمن لیزنای محترم 5سالگی ات هم مبارک ایشالله جشن شش سالگی تولدت باشکوه تربرگزاربشه .به امید روزی که ببینم 50ساله شدی وماهم تولدت رامی بینیم .مرسی که همه حرفهای ماکتابدارهاراتحمل می کنی .
كتابدار
|
Iran
|
1393/12/14 - 12:14
1
10
آقاي اشراقي چه خبر از هزينه مهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
کتابدار یزدی
| Iran |
1393/12/16 - 14:15
با عرض سلام خدمت شما همکار گرامی
در جلسه ای که کتابداران یزد با جناب آقای مخنار پور مدیر کل عزیزمون داشتنداز ایشان در خصوص هزینه مهد کودک پرسیده شد که ایشان فرمودند که اگر این هزینه پرداخت نشد جزئ دیون کتابداران باقی می ماند و هر زمانی که ادارات داشتند باید پرداخت کنند کما اینکه به سال بعد هم برسد
کتابداروای کاش؟!!!
|
Iran
|
1393/12/14 - 09:08
0
15
باسلام خدمت دبیرکل محترم وتشکر ازوی وتیم همراهش بزرگترین آرزویک کتابدار ای کاش من یک معلم بودم ؟!!!!! ایکاش یک باز شغل مارا هم فرهنگی بحساب می آوردند؟!!!!! ای کاش برای یک بار شده در مجلس یک نماینده ازمشکلات کتابدار حرف می زد؟!!ای کاش دریا فتی پایان سال مایک بارماننددریافتی معلم ها میشد؟!!!وهزاران ای کاش دیگر؟!!!11
روستایی
|
Iran
|
1393/12/13 - 15:49
1
2
باسلام خدمت دبیر کلگرامی ماکتابداران روستایی هنوزحقوق بهمن نگرفتیم لفادستوربدین رسیدگی بشه
کتابدار ناامید
|
Iran
|
1393/12/13 - 14:49
1
14
از لیزنا می خواهم به این سوال بنده پاسخ فرماید که آیا دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی این کامنت های ما را می خوانند یا ما داریم فقط واسه خودمان می نویسیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کتابدار ان
|
Iran
|
1393/12/13 - 13:51
0
30
با سلام خدمت دبیرکل محترم
از شما تقاضا داریم که در یادداشت بعدی خودتان در مورد هدیه و یا همان پاداش آخر سال توضیح فرمایید. چون انصافا ما برای آن برنامه ریزی کرده ایم و اگر اینطوری نشود دیگه ما کتابداران هیچ عید نوروزی نداریم. افسرده می شویم. بچه هایمان ضد حال می خورند.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/12/16 - 10:27
اگرپیشاپیش بگویند چه میدهند افرادی می گویند چرا در سایتها منعکس کرده اید اگر هم بی سر وصدا بدهند افرادی مثل شما می گویند چرا خبری نیست
شما جای دبیر کل بودی چه کار می کردی
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/13 - 13:44
0
11
با سلام خدمت دبیر کل مهربان ودلسوز وتشکر از تصمیم تان مبنی بر اینکه دیرکردها به حساب انجمن کتابخانه واریز شود لطفا پیگیر رعایت مواردی که جزء قانون وبه نفع کتابداران هست در سطح استانها باشید مخصوصا در مورد سی درصد حق عضویت ها که حق کتابدران می باشد کتابداران اصفهان فقط در طی سرپرستی آقای سالک یکبار سی درصد خود را دریافت نمودند ولی مدیرکل جدید تاکنون در این مورد اقدام ننموده اند اگر ممنوعیتی در این مورد وجود داشت که آقای سالک هم پرداخت نمی کردند لطفا پیگیری نموده وما را از این حق قانونی بهره مند نمائید ناگفته نماند که حق عضویت بعضی از کتابخانه های استان اصفهان قابل توجه بوده وسی درصد آن هم تشویقی برای کتابداران می باشد.با تشکر
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/13 - 12:30
1
7
سلام خدمت دبیرکل مهربان ومحترم
شما بهترینید انشا..همیشه سالم وسرحال باشید
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/13 - 08:47
1
32
دبیر کل دوست داشتنی
با سلام
باید به استحضار جنابعالی برسانم همه دستگاه ها به غیر از عیدی که دولت مقرر کرده بود به کارکنان خود بن خرید کالا و مایحتاج ضروری داده اند لطفا شما نیز به فکر عیدی کارکنان خود باشید،همیشه پیروز و سربلند باشید.
کتابدار آ غربی
|
Iran
|
1393/12/13 - 08:35
7
3
لطفا برای ما هم دوره آموزشی کتابدار برگزار کنید
سال داره تموم می شه
هنوز نوبت استان ما نشده، مایی که تو همه چی اول بودیم !
ما منتظریم
کتابدار
|
France
|
1393/12/13 - 07:37
0
4
خیلی جالبه چون ما همیشه می گیم کتابای خوب برا کتابخونه ها بخرین اما کارشناس منابع می گه بهترین کتابا خریداری شده.
اما هر چی گشتم این کتابایی که دبیرکل معرفی کرده رو نه تو کتابخونه خودمون و نه تو بقیه کتابخونه ها پیدا کردم!!!
رئیس شهرستان
|
Iran
|
1393/12/13 - 06:50
14
3
دبیرکل مهربان و خستگی ناپذیر
سلام
از اینکه شما دبیر کل هستید ما برخود می بالیم روسای کتابخانه ها نیز به نوعی کتابدارندو افتخار می کنند ازشما خواهشمندیم شان و منزلت ما نیز حفظ شود زیرا ما جز دغدغه های شهرستان و فراهم نمودن رفاه کتابداران هدفی نداریم .ازشما خواهشمندیم مارانیز دعای خیر نمایید.
پاسخ ها
یاس
| Iran |
1393/12/15 - 11:05
مرحبا به رئیس از خود گذشته من یکی که بهت افتخار کرده وبرات دعای خیر میکنم چون شما عاشق چشم و ابروی کتابدارها هستید که دغدغه ای جز کتابدارها ندارید اصلاً از اضافه کار و کلاس ملاس اینا خبری نیست مگه نه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کتابدار بیکار
|
Germany
|
1393/12/12 - 17:06
7
4
دبیر کل گرامی و تلاشگر لطفا فکری به حال ما هم بکنید لطفا چند ساله که بیکاریم استخدامی ۹۴ را که قولش را داده بودید خواهشمندیم برگزار و فقط کتابداری جذب کنید باسپاس
پاسخ ها
کتابدار امیدوار
| Germany |
1393/12/14 - 17:38
کتابدار آ غربی مگه شما اطلاعیه استخدامی ۹۳ را ندید فقط شامل رشته کتابداری می شد۰
کتابدار آ غربی
| Iran |
1393/12/13 - 08:34
لطفا اینقدر اصرار نکنید
یکی از همکارام می گفت ادبیات و معارف و اینها هم برمیدارن!
خدا می دونه چی می شه
لطفا یه کم صبر داشته باشید
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 16:10
3
24
دبیرکل عزیز شما بهترینید. پرتلاش، دلسوز، مهربان، دوست داشتنی و با اخلاق و خوش اخلاق
برقرار باشید.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 15:25
1
23
والا با حرف ملت کتاب خون نمیشن ، بابا کتاب خوب کتاب خوب
ما کتابی نداریم که به عضو بدیم ، تا مشتاق خواندن بشه
بیکار
|
Germany
|
1393/12/12 - 13:58
0
8
باسلام دبیرکل عزیز آزمون استخدامی را کی برگزار می کنید لطفا در نیمه اول سال آتی استخدامی داشته باشید تا هم کمبود نیروی کتابخانه ها برطرف و هم کتابداران بیکار سروسامانی بگیرند
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 13:44
1
38
دیروز همه فرهنگیان کشور با تجمع در ادارات آموزش و پرورش شهرستان های کشور به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. این در صورتی است که حقوق معلمان نسبت به کتابداران خیلی بهتر است و ما آرزو داریم که حقوقی مثل حقوق آنها داشته باشیم. حالا از جناب آقای مختارپور می خواهم که برای ما توضیح دهند که ایشان برای ما چه کاری انجام داده اند؟ آیا هنوز باید حسرت حقوق معلمان را بکشیم؟
پاسخ ها
کتابداربوشهر
| Iran |
1393/12/13 - 10:19
واقعا شما کتابدار هستید؟؟؟اگه هستین خیلی بی انصافید.انصاف هم خوب چیزیه بخدا.بعد از این همه زحمتی که آقای مختارپور کشیده.باز از ایشون توضیح میخواین.واقعا حق امثال شما کتابدار بی انصاف اینه که یکی مثل واعظی مدیرت باشه نه آقای مختارپور.
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 12:40
0
15
سلام بر دبیر کل محترم و دلسوز
خواهشمند است توجه ای به استان کرمانشاه داشته باشید چون ما در طول چندین سال است فقط و فقط حقوق خشک و خالی و کمک های نهاد محترم را داشته ایم اما بعضی از استانهای دیگر ماهانه پرداخت اضافه کار و غیره را داشته اند .
در این آخر سال خانواده ی کتابداران استان کرمانشاه هم چشم به همت و تلاش همکاران خود در اداره کل بسته اند که متاسفانه و صد متاسفانه حساب آنها هم مثل سالهای گذشته کماکان خالی است و کتابداران عزیز و تلاشگر همیشه آرزو به دل مانده اند
کتابدار تنها
|
Iran
|
1393/12/12 - 12:23
12
15
دبیر کل عزیزمان
مهم نیست که وضع اوضاع پولی نهاد زیاد جالب نیست
مهم نیست که کتابداران واقعا با چه مشقاتی زندگی میکنند و شما دنبال رفع انهایید مهم نیست شهرداریها نیم درصد بدهند ندهند همانند سال قبل از کارت هدیه ها خبری نیست ...
مهم اینست که ما کتابدران هنوز دوست داریم
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 12:15
0
25
با سلام دبیر کل عزیز ایا واقعا با این پول کم و عیدی ناچیز می شود زندگی کرد ما شرمنده بچه هامون شدیم بخدا
کتابدار منتظر
|
Germany
|
1393/12/12 - 10:39
2
2
دبیرکل محترم باسلام محضرشریف جنابعالی
باتشکر از زحماتتان ما کتابداران بیکار تقاضای برگزاری هرچه زودتر آزمون استخدامی را داریم واقعا بیکاری چه از لحاظ روحی و چه مالی بر ما فشار آورده ٬ امیدمان اول به خدا و بعدبه لطف شماست۰ لطفا کتابداران بیکار را دریابید۰ باتشکر مستدام باشید
کتابداران
|
Iran
|
1393/12/12 - 10:18
1
40
سلام بر دبیر کل محترم و دانا
ما کتابداران با آمدن حضرتعالی جان تازه گرفته ایم به امید آنکه وضعیت معیشتی کتابداران بهتر شود تا انگیزه ی مطالعه در آنها کلید بخورد
اگر احکام بعضی از بزرگواران کمیته امداد ، دادگستری ، دارایی بیمارستان ها را ببینید که چندین برابر ما حقوق و مزایای می گیرند امیدی برای مطالعه نمی ماند چون وقتی فرزند عزیزت درخواست یک مسافرت کوتاه و یا خرید یک تخته خواب یا خرید یک لباس ساده را دارد که نمی توانی برای آن تهیه کنید و اعصاب فرزندت به هم می ریزد که هر ماه قول ماه دیگر را به او می دهی ، باید در برابر چهره ناامید فرزندت که نتوانستی یک نیاز ساده ی او را برآورده کنی ، آیا انگیزه ای برای مطالعه می ماند ، وقتی پولی برایت نمی ماند که نمی توانی در سال یک دندانت را درست کنی ، آیا انگیزه ای برای مطالعه می ماند، وقتی بابت تاخیری اقساط بانکی ، ضامنت به در خانه ایت یا محل کارت می آید ، آیا باز هم انگیزه ای برای مطالعه می ماند .
به امید آن روزی که ما هم مثل یک کارمند سه ساله دادگستری و غیره حقوق آنچنانی بگیریم . آمین
کتابدار بی پول
|
France
|
1393/12/12 - 09:15
0
49
ممنون از اینکه جدیدا تو سخنرانی هاتون کتاب معرفی می کنین آقای دبیرکل اما یادتون نره که سال داره تموم می شه و هنوز ما:
پاداش شش ماهه اول
پاداش شش ماهه دوم
فجرانه
عیدانه
خودمون رو نگرفتیم.
منتظرییییییییییییییییییییییم!
کتابدار
|
Iran
|
1393/12/12 - 08:28
6
51
دبیرکل عزیزم
حال که به فصاحت سخن و بلاغت گفتار کتابدار جماعت اشارتی فرمودین ، خواستم محضر نازنینتان را به این موضوع رهنمون گردم که : کتابداران خاک خوردگان مخازن کتابند و خاک پای مراجعین و این تواضع و فروتنی با خون ایشان عجین است و دروجودشان رنگین ، اما آنچه بر این شیوایی و فصاحت خواهد افزود مطالعه ی بیشتر هم نخواهد بود چون این طایفه مدام در گشت و گذار متونند و درپی کسب علوم ! اما نوعی بی مهری از مسؤلان است که زحمات کتابدار را نادیده انگاشته و بر داشته هایش اعتقادی ندارد . با ورود حضرتعالی به این منظر و رواق چشم ها سوی شماست و همت بلند شما با یک یا علی آمدید و با یک یا علی انشاء الله انتظار داریم بر بی مهری ها و کج رفتاریهای نسبت به کتابدار را برچینید انشاء الله. موفق باشید و به دور از گزند روزگار .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: