مطالعه جدی ترین فعالیت بشر در طول تاریخ است

 

به گزارش لیزنا، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سخنان خود را در جمع کتابداران یزدی با تعریف خاطره ای از دکتر جمشیدنژاد اول (استاد دانشگاه تهران) به نقل از شیخ محمد اشراق کاشمری در تعریفی از مطالعه آغاز کرد، که ایشان معنای حقیقی مطالعه را طلوع آدمی در کتاب، و طلوع کتاب در جان آدمی تعبیر کرد.

 

 وی در ادامه تصریح کرد: مطالعه جدی ترین فعالیت بشر در طول تاریخ است. مطالعه تنها فعالیت فرهنگی است که باید برای انجام آن تمرکز داشته باشیم. شما برای گوش دادن به موسیقی، تماشای تلویزیون، نیاز به تمرکز ندارید. اما مطالعه به زمان مناسب، شکل بدنی مناسب، سواد مناسب، کتاب مناسب، تمرکز مناسب، نیاز دارد.

 

وی در ادامه به کتاب "زندگی در عیش، مردن در خوشی" اثر نیل پستمن اشاره کرد و در این خصوص گفت: نیل پستمن، استاد علم ارتباطات و رسانه، در این کتاب می گوید، " چه چیز عجیب تر از اینکه شما از طریق مطالعه کتاب و خواندن یک سلسله خطوط علائم پی به منظور کسی می برید که، در زمان و مکان دیگری اندیشیده و آنرا به صورت خطوط علائم نوشته و شما بعد از قرن ها در کشور و دوره ای دیگر، به اندیشه آن شخص در آن دوران پی می برید.

 

وی با بیان اینکه مطالعه فعالیتی است که انسان را به کشف و دریافت حقیقت نایل می کند، و این امر فصل ممیز انسان از سایر جانداران است، اظهار داشت: مطالعه شامل خواندن متنی حاوی مفاهیم منسجم و به هم پیوسته است که ترتب دقیق معانی در آن مشهود باشد، و شما از خواندن آن به نتیجه ای می رسید. بدین ترتیب، بسیاری از چیزهایی که امروز به نام کتاب با آن مواجهیم، کتاب نیست.



مختارپور دفترچه های راهنمای قطور همراه ابزارهای الکترونیکی را مثالی از این نوع منابع دانست و تأکید کرد: این امر به معنای خارج کردن این منابع از دور مطالعه نیست. تنها مسأله این است که مطالعه این منابع، مطالعه ای جدی، عمیق و معنادار نیست، و به منظور کسب مهارت برای زندگی بهتر انجام می شود.

 

ایشان ادامه داد: ممکن است برای برخی این سؤال مطرح شود، که بر اساس این تعریف خواندن برخی از مطالب حوزه ادبیات نیز، مطالعه محسوب نمی شود، که اینطور نیست. اولا در هر شاخه ای شامل ادبیات، جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، و ... ممکن است مطالبی وجود داشته باشد که بر اساس این تعریف واقعا کتاب محسوب نشود. اما کتبی هم هستند که هر چند به ظاهر ممکن است شعر، داستان کوتاه، یا لطایف نغز بزرگان باشد، اما حاوی مفاهیم عمیقی هستند.

 

وی با بیان اینکه برخی از این آثار شما را به مسائل تاریخی، اجتماعی و سیاسی دوران آگاه می کنند، به ذکر نمونه هایی پرداخت. کتاب "کشکول" شیخ بهایی، کتابی حاوی لطایف عمیق و سرشار از معانی و نکات بسیار آموزنده؛ همچنین کتاب بینوایان که برخی از بزرگان کشور ما آنرا کتاب حکمت نامیده اند، از آثاری بود که مختارپور بدان اشاره کرد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به سایر آثار نیل پستمن، مطالعه سه کتاب "زندگی در عیش، مردن در خوشی"؛ "تکنوپولی"؛ "زوال دوران کودکی" را از این نویسنده به کتابداران توصیه کرد.

 

وی با تأکید بر ضرورت مطالعه کتابداران، اظهار داشت: کتابدار ما در صورتی می تواند موفق باشد، که وجود او شکل کتاب به خود گیرد. زبان او شکل کتاب داشته باشد. این به معنای درست سخن گفتن است، به گونه ای که حلاوت از سخنان وی جاری شود و دیگران از او بپرسند شما چه کاره اید که اینچنین شیوا سخن می گویید؛ و بعد او بگوید که من کتابدار هستم. زیباتر از این فضا برای من قابل تصور نیست.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، 5 عامل را در موفقیت روند کاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حائز اهمیت دانست. کتابخانه مناسب؛ منابع مناسب؛ کتابدار مناسب؛ امکانات مناسب؛ و ترویج فرهنگ کتابخوانی.

 

وی واژه "مناسب" را در توصیف کتابدار، خلاصه صفاتی دانست که تا به امروز جسته گریخته بدان اشاره کرده است و با اذعان به آگاهی از مشکلات این قشر بیان کرد: اشکالات وجود دارد و راه زیادی مانده تا به شرایط مطلوب برسیم اما بالاخره در این چند ماه تلاش کردیم و مسیر درست ریل گذاری شده، و تمام ناظران درونی و بیرونی نهاد به این امر گواهی می دهند. اما اگر هنوز هم اشکالاتی وجود دارد، دلیل نمی شود که ما در انجام وظایف خود کوتاهی کنیم. چراکه قرار نیست جبران همه کمبودهای نهاد و کشور را از مراجعه کننده به کتابخانه بگیریم.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در خصوص اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیان کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها کار نهاد نیست. ما نیاز داریم به اینکه کتابخوانی در کشورمان به صورت یک فضیلت درآید و همانطور که جوانان ما امروز برای داشتن تکنولوژی های برتر رقابت می کنند، فضیلت کتابخوانی باید به جایی برسد که افتخار از آن کسی باشد که کتاب بیشتری خوانده است.