کتابداران مشوق حضور مردم به کتابخانه ها شوند

 

به گزارش لیزنا، محمد اله یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد روز پنجشنبه سوم ارديبهشت در آیین اختتامیه ششمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار در بندرعباس اظهار داشت: کتابداران در این دوره ها کار گروهی، ایده های خود را به اشتراک گذاشته و از تجربیات يكديگر بهره مند شوند.

 

وی ادامه داد: در گذشته ستاد مجری حوزه فرهنگی بود و برنامه هایی را به استان ها  ابلاغ می کرد، اما در دوره جدید، برنامه هاي فرهنگی با توجه به نظرات مدیرکل استان و مسئولان و کتابداران کتابخانه ها و با توجه به ايده و خلاقيت و شاخص فرهنگي استان ها انجام مي شود.

 

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به خريد منابع و نشريات براي كتابخانه هاي عمومي تصريح كرد: خرید منابع و نشریات با نظر سنجی از کتابداران و نیاز کتابخانه ها انجام مي شود. در این خصوص در حال تدوین نرم افزار جامعی هستیم که مناسب با نیاز کتابخانه ها، تامین منابع صورت پذيرد.

 

وی همچنين خاطر نشان كرد: به زودی همایشی با حضور کتابداران بخش ناشنوایان و نابینایان برگزار خواهد شد و این بخش نیز با توجه به نیازها تامین منابع مي شود.

 

اله یاری فومنی در پایان گفت: از کتابداران می خواهیم به عنوان یک فرد امین و آگاه در کتابخانه ها، باعث شوند که حضور عموم مردم به کتابخانه ها بیشتر شود.

 

وزیرپور: بهترین لحظه ها، لحظه هایی است که با کتابداران سپری می شود

 

مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد نيز در اين مراسم ضمن تشکر از حضور کتابداران در این دوره های آموزشی اظهار داشت: بهترین لحظه ها، لحظه هایی است که با کتابداران سپری می شود و از اين بابت خوشحال هستم که در بین شما کتابداران حضور یافته ام.

 

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه كتابداران به فناوري هاي نوين تصريح كرد: كتابداران بايد خدمات نوين كتابداري را در كتابخانه هاي عمومي به مراجعين ارائه دهند و تجربيات و آموزش هاي داده شده در اين دوره آموزشي را به ساير همكارانشان منتقل كنند.

 

مشاور دبيركل نهاد با ذكر اين مطلب كه كتاب و كتابخواني و كتابداران را دوست دارد بیان كرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بايد برای عرصه کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم و کتابداران نیز در این عرصه تلاش کنند.

 

علي رمضاني: مهمترین مسأله ترویج کتابخوانی است

 

علي رمضاني مدیرکل منابع نهاد نيز در اين مراسم ضمن تشکر از میزبانی استان هرمزگان و تلاش دست اندرکاران برگزاری ششمین دوره مشاوره کتابدار و شرکت کنندگان گفت: عواملی مانند تولید کتاب، توزیع، مخاطب شناسی و نحوه نوشتن کتاب در موضوع کتابخوانی و کتاب نخوانی تاثیر خواهند گذاشت ولی مهمترین مسئله ترویج کتابخوانی است که اگر با دقت در این زمینه کار شود، ذائقه ساز و باعث جذب مخاطب خواهد شد.

 

وی هدف اصلی از برگزاری این دوره ها را ترویج کتابخوانی خواند و افزود: کتابدار باید از منابعی که در کتابخانه است به عنوان گنجينه غني استفاده كند و در اين زمينه تبايد هيچ غفلتي داشته باشد.

 

رمضانی تصریح کرد: کتابداران در کتابخانه ها قابلیت ارتقاء و پیشرفت دارند و با ارتباط گیری می توانند مخاطبین را جذب کتاب و کتابخانه كنند.

 

گفتني است، آیین اختتامیه ششمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار روز پنج شنبه سوم ارديبهشت با حضور مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل، محمد اله یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، علی رمضانی مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور، احمد پویافر فرماندار شهرستان بندرعباس و مدیران کل کتابخانه های عمومی کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سالن اجتماعات ساختمان آموزش و پژوهش استانداری هرمزگان برگزار شد.