کد خبر: 20257
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 خرداد 1394 - 23:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران «یار مهربان» را خواندند

کتابداران در نخستین نشست «کتابخوان» نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دیدار یار مهربان رفتند و کتابهای محبوبشان را خواندند.
کتابداران «یار مهربان» را خواندند

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین نشست «کتابخوان» (به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده) نهاد کتابخانه های عمومی کشور، چهارشنبه 27 خرداد 94 در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی پارک شهر تهران با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و نویسندگان برگزار شد.

 

معرفی نشست «کتابخوان»

در این نشست که از ساعت 16:15 آغاز شد، مختارپور گفت: «کتاب خوان» شروع یک سلسله نشست  هایی در سراسر کشور است که به همت کتابداران، کتابخوانان، کتاب رسانان و همه اهالی کتاب و فرهنگ رونق خواهد گرفت. انشاالله بتوانیم به مطالبه رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم و کتابخوانی به عادتی مألوف، مأنوس و رایج در بین ما تبدیل شود. هر چند این کار در آغاز راه ممکن است با نواقصی رو به رو باشد. با این حال، با پیشنهادها، انتقادات، مشارکت و مساعدت شما، این برنامه را آغاز کردیم.

 

وی تصریح کرد: ما هیچ داعیه ای برای مدیریت آن نداریم ولی از تداوم آن توسط هر مرکز، سازمان و نهادی حمایت می  کنیم. چراکه خود را موظف و مسئول به حمایت از آن می دانیم. هدف ما ترویح کتابخوانی است.


وی سخنان خود را طولانی نکرد و گفت: از خیلی از بحث هایی که می خواستم مطرح کنم، صرف نظر می کنم تا وارد بحث معرفی کتاب شویم. وی که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، از یوسف علیخانی دعوت کرد تا کتاب جدیدش را معرفی کند.

 

معرفی «بیوه کشی»

وی درباره کتاب «بیوه کشی»گفت: خودتان هم این جمعیت را باور می کنید؟ وقتی وارد جلسه شدم، زیاد بودن جمعیت را باور نکردم، بیرون رفتم و یک بار دیگر وارد شدم. از این بابت خوشحالم. خوشحالم که همه کارگر «کلمه» ایم. از لحظه نوشتن تا لحظه ای که می خوانیم. مخالف این حرف هستم که می گویند مردم کتاب نمی خوانند. خوشحالم از این که به ۲۶ شهر سفر کردم و دانه به دانه به مردم کتاب داده ام و با این همه کتابخوان آشنا شده ام. اگر گفته می شود که مردم کتاب نمی خوانند به خاطر این است که اعتمادشان جلب نشده است.

 

مدیر نشر آموت گفت: این روزها «بیوه کشی» پرفروش شده است. باورم نمی شود. من آدم پر فروشی نبودم. من این را همراهی کلمه می دانم. نوشتن این کتاب ۳ تا ۴ سال طول کشید و مکثی که در کار نوشتنش ایجاد شد، به خاطر سفرهایم به شهرهای مختلف کشور بود. خوشحالم که کتاب با همان اسمی که چند سال پیش از آن یاد کرده بودم، چاپ شد. بیوه کشی یک رسم در ایران است که همه ما آن را در شهرهای خودمان داریم. این رسم هم به آن معناست که وقتی شوهر زنی می میرد، آن زن، حق ازدواج مجدد با غیر را ندارد و باید منتظر برادر شوهرش شود. ۵ مورد را در بهبهان سراغ دارم؛ ۴ مورد در سنندج و ۳ مورد را هم از وقتی که بچه بودم و در الموت زندگی می کردم، به یاد دارم.

 

وی افزود: داستان «بیوه کشی» درباره زنی است که خوابیده خانم نام دارد. نام این زن برای خودش قصه ای دارد. در خانواده های قدیم وقتی نوزادهای دختر زیاد بود، آخرین دختر را «قیز بس» می نامیدند یعنی این آخرین دختر بود و دیگر بس است. یا وقتی که همه بچه های یک خانواده می مردند، نوزاد آخری را «بمانی» نامگذاری می کردند که بماند و نمیرد. مادر خوابیده خانم هم نذر می کند در دوران بارداری اش فقط بخوابد تا بچه اش زنده بماند. وقتی خوابیده خانم به دنیا می آید و بزرگ می شود و شوهر می کند، شوهرش به باور اهالی آبادی، توسط اژدرمار اژدرکوه کشته می شود. در ادامه او با برادر شوهرش که داداش نام دارد، ازدواج می کند. اما این خانواده یک پسرخاله به نام اژدر دارد که هروقت سر و کله اژدر پیدا می شود، یک نفر کشته می شود.


وی در ادامه پاراگرافی از کتاب را خواند و گفت: کتاب شخصیتی دارد به اسم پیل آقا که پدر خوابیده خانم است و 3 کتاب دارد، «عزیز و نگار»، «روضه الشهدا»، و «تعبیر خواب» که وی با این سه کتاب می خواهد به جنگ اژدر برود.

 

سپس مختارپور اعلام کرد که این کتاب پس از نمایشگاه کتاب و در این زمان کوتاه به چاپ دوم رسیده است.

 

معرفی «قصه گویی (چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم)»

در ادامه سمیرا نصیری، کتابدار، کتابی با عنوان «قصه گویی (چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم)» نوشتۀ آرتو روشن و با  ترجمه بهزاد یزدانی و مژگان عمادی را معرفی کرد.

 

وی گفت: کتاب درباره داستان و داستان گویی نیست و به عنوان روشی برای فرزند پروری و تربیت فرزاندن کاربرد دارد و از داستان گویی برای درمان بچه ها و تربیت آنها استفاده می کند. نویسنده تأکید می کند که حتما نباید والدین داستان بگویند بلکه باید به بچه ها کمک کنند تا با مسائل و مشکلات خود کنار بیایند.


نصیری افزود: این کتاب در دو بخش است، بخش اول نظری و بخش دوم عملی است. دکتر روشن رواندرماگر ایرانی است که از خاطرات خود در کودکی می گوید. مخاطبان این کتاب والدین، کتابداران و روانشناسان هستند.

 

معرفی کتاب «مربای شیرین»

سپس از معصومه اکبری، کتابدار، دعوت شد تا کتاب «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را معرفی کند.


وی خلاصه ای از کتاب را خواند و در ادامه ویژگی ها و تحلیلی از داستان را ارائه کرد. اکبری اظهار داشت: نکته اصلی کتاب، از اول تا اخر، این است که همیشه به مسائل دقت داشته باشیم و سرسری از آنها نگذریم.

 

در ادامه وقتی معرفی کنندگان، چندین مرتبه از مختارپور برای برگزاری این جلسه تشکر کردند، وی گفت: ناچارم این تذکر را بدهم که این جا دبیرکلی در کار نیست. بلکه یکی از اهالی کتاب نشسته است که مجری این برنامه است.

 

معرفی «بچه های کارون»

«بچه های کارون» نوشته احمد دهقان توسط مرضیه یگانه فر، کتابدار، معرفی شد.

وی گفت: نقد این کتاب را در کتابخانه مان داشتیم. این کتاب برندۀ جایزه شانزدهمین دوره كتاب سال دفاع مقدس شده است که شخصیت اصلی داستان، عبدل، نوجوانی از خرمشهر است که پدرش به شهادت می رسد و خانواده وقتی که شهر اشغال می شود، در بند بعثیها در می آیند. بچه های کارون را «ناصر» روای داستان روایت می کند و ماجراهای عبدل را تعریف می کند.

 

گرامیداشت یاد 175 شهید دلاور غواص دست بسته

در ادامه مختارپور با اشاره به 175 شهید غواص دست بسته، گفت: من اشعار شعرا درباره این شهدا را گردآوری کرده ام و شعری از علیرضا قزوه را برایتان می خوانم:

یکصد و هفتاد و پنج حنجره فریاد
یکصد و هفتاد و پنج پنجره لبخند
یکصد و هفتاد و پنج دانه تسبیح
بسته همه دست شان به رشته پیوند
یکصد و هفتاد و پنج کوه دماوند

**

ذکر خدا بر لب اند تا به قیامت
آن همه وجدان خوشا و این همه غیرت
عکس امام و پلاک و مُهر و وصیت
بنده دنیا شدند این سو، جمعی
دل نتوانند کند از زن و فرزند

**

بسته مبین دست شان پرنده ترین اند
آینه های شهید کشور دین اند
اهل جنون اند، اهل بیت یقین اند
کاش که دلدادگان مصلحت غرب
این همه دستان باز را نفروشند!

**

آب فروشان مباد دین بفروشند
آبروی خلق بیش از این بفروشند
اسب و سوار و لگام و زین بفروشند
یوسف ما را به هند و چین بفروشند
وای که هر کدخدا شده است خداوند!

**

آمده اند از مسیر شام غریبان
طبل بزن هان! بگو ببارد باران
گریه کنید ای درخت های خیابان
یکصد و هفتاد و پنج ماه درخشان
یکصد و هفتاد و پنج یوسف دربند!

 

معرفی «در محضر لاهوتیان»

سپس ناصر نقشی، کتابدار، کتاب دو جلدی «در محضر لاهوتیان» نوشتۀ محمد علي مجاهدي را معرفی کرد.

 

وی گفت: کتاب راجع به سیر و سلوک سید جعفر مجتهدی است و در پایان توصیه کرد: این کتاب را بخوانید چون حال خاصی به عبادات روزانه مان می دهد.

 

معرفی «فرزندان سیمرغ»

فهیمه فاضلی، کتابدار، کتاب «فرزندان سیمرغ» نوشتۀ سید علی شاهری را معرفی کرد. وی خلاصه کتاب را خواند و گفت: مخاطب این کتاب نوجوانان هستند، این کتاب، درباره پرندگانی است که در داستانهای اساطیری و افسانه ای ایرانی حضور داشته اند. او ویژگی های کتاب را بیان کرد و در ادامه بخشهایی از کتاب را درباره ققنوس و جغد خواند.

 

معرفی «روانشناسی تنبلی»

سپس علی مصباحی، کارشناس فرهنگی، کتاب «روانشناسی تنبلی» را ارائه کرد و علت انتخاب این کتاب را یافتن راه حل برای این حل مشکل تنبلی اعلام کرد و افزود: از ویژگی های این کتاب، پرسش و پاسخی بودن آن است. کتابهای این حوزه بیشتر در تعارض با اعتقادات ما هستند، اما این کتاب اینطور نیست و در تأئید آن پاراگرافی از آن را خواند که درباره رابطه تعهد و مذهب است و از آن برای از بین بردن تنبلی استفاده کرده است.

 

وی ادامه داد: نویسنده کتاب، علل تنبلی و تکنیکهای غلبه بر آنها را بیان می کند و نگرش و ویژگیهای رفتاری که مانع رسیدن افراد به اهدافشان می شود را نشان می دهد. در این کتاب این جمله کلیدی «داشتن یک برنامه خوب در امروز بهتر از داشتن برنامه بی نقص در فرداست» بیان شده است.

 

معرفی «همسر مسافر زمان»

فاطمه خانشی گیلانده، کتابدار دیگری بود که کتاب تازه ترجمه شدۀ «همسر مسافر زمان» نوشتۀ آدري نيفنگر را معرفی کرد.


وی گفت: این رمان امریکایی اولين رمان آدري نيفنگر است؛ داستان پرماجراي عشق ميان کتابداري به نام هنري و دختري زيبا به نام کلر که دانشجوي هنر است. هنري به دليل اختلالات ژنتيکي بدون اراده در زمان سفر مي کند و با اين که هر دو سعي مي کنند زندگي طبيعي داشته باشند، خانواده تشکيل دهند، شغل و دوستان خود را حفظ کنند و بچه دار شوند اما غيب شدن هاي گاه و بي گاه هنري زندگي آن ها را دستخوش ماجراهايي غيرقابل پيش بيني مي کند. اين کتاب، داستان عشق، شکيبايي و وفاداري است. کتاب به صورت دفترچه خاطرات، از زبان هر دو، تاریخ و روز دارد. وی در ادامه خاطره ای از کلر در کتابخانه را خواند.

 

معرفی «نگهبان تاریکی»

سپس حمید نور شمسی، خبرنگار، کتاب «نگهبان تاریکی» را معرفی کرد. وی گفت: بواسطه شغلمان بلاواسطه با کتاب در ارتباطیم، «نگهبان تاریکی» مجموعه داستان جدید مجید قیصری است، که دیروز بعدازظهر با او در کتابفروشی افق صحبت کردم و کتابهای او عمدتا راجع به جنگ است. شماس شامی یکی از کتابهای اوست که بن مایه اش قصص قرآن است و این داستانها را در قالب داستانهای امروزی روایت کرده که سبب می شود خواننده خود را جای آنها بگذارد و فکر کند.


نورشمسی به داستان «در را باز کن» از کتاب اشاره کرد و گفت: در این داستانها، قرار نیست کسی تقدیس شود یا کسی از بین برود بلکه روایت شکل خاصی از زندگی است.


وی در ادامه قسمتی از کتاب را خواند که درباره یک سرباز است که ترسیده و فرار می کند ولی در این 4 صفحه مشخص می شود که در گفتگوی درونی با خود انقلابی در او رخ می دهد و به عبث بودن کارش پی می برد.


در ادامه این نشست، علیرضا مختارپور با اشاره به حمایتهای استادان کتابداری از این برنامه از دکتر وزیرپور دعوت کرد تا کتاب مورد نظر خود را معرفی کند.

 

وی گفت: قبل از اینکه کتاب را معرفی کنم مقدمه ای می گویم، دوستان مطلع هستند که مطالعات ما در رشته تخصصی کتابداری است اما هیچ گاه از کودک نمی توان گذشت و باید اهمیت مطالعه و کتابخوانی کودکان پی ببریم، مطالعات نشان می دهد که باید از سنین کودکی به این مهم توجه شود. می دانیم که در سال 1335 نخستین کتابخانه کودک در تبریز شکل گرفت، در سال 1341 شورای کتاب کودک با حضور بانیان آن مانند عباس یمینی شریف و توران میرهادی تأسیس شد.

 

وی با اشاره به تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان توسط شورای کتاب کودک تأکید کرد که کتابداران و والدین کودکان از کتابهای مورد تایید شورای کتاب کودک برای بچه ها استفاده کنند.


وزیرپور در ادامه به کانون پرورش کودکان و نوجوانان اشاره کرد که در سال 1344، استاندارد جدیدی را در این حوزه به جامعه معرفی کرد و افزود: کتابخانه های این کانون شاد و آرام است که امیدوارم پدران و مادران و کتابداران از کتابهای کانون بی بهره نمانند.

 

معرفی «خدمات کتابخانه ای ویژه برای کودکان»

وی در ادامه کتاب «خدمات کتابخانه ای ویژه برای کودکان» را معرفی کرد که توسط سه نویسنده از سه ایالت امریکا دارای فوق و دکترا  در کتابداری و تجربه کار در بخش کودکان کتابخانه نوشته شده است و ناشر آن انجمن کتابداران امریکا در سال 2006 است. این کتاب توسط نشر چاپار با ترجمه معصومه تجعفری جلال عبدالمنافی در ایران منتشر شده است.

 

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گفت: کتاب در 7 بخش چگونگی ارائه خدمات به کودکان را نشان می دهد و در ادامه به نکاتی از کتاب بویژه درباره وظایف کتابدار کودک اشاره کرد.

 


وی در پایان گفت: نویسندگان کتاب معتقدند پنجره های جدید و لذتبخشی از زندگی در بخش کودک کتابخانه برای آنها باز خواهد شد و این جمله را از نویسندگان بیان کرد: "شاید روزی کودکان به کتابداران بگویند هر آنچه در کودکی نیاز داشتم در بخش کودکان کتابخانه ها آموختم."

 

معرفی «جان جهان»

زینب ابراهیمی، کارشناس، کتاب «جان جهان» که داستان سرگشتگی والتر در سه بخش از زندگی اوست را معرفی کرد.


وی گفت: فصل آتش مربوط به دوران کودکی والتر است که سوالات فلسفی خود را مطرح می کند. مرحله خاک، درباره دوران نوجوانی اوست که فراموشی موقتی از دوران کودکی است که وی به رم سفر می کند. سوم مرحله باد است و مربوط به جوانی و میانسالی اوست که دوباره به خانه پدری باز می گردد.

 

معرفی «یخی که عاشق خورشید شد»

در ادامه نشست، کتابی برای گروه سنی ب و ج با عنوان «یخی که عاشق خورشید شد» توسط اکرم نادری، کتابدار معرفی شد.

 

وی گفت: این کتاب برای کودک و نوجوان است، این کتاب را انتخاب کردم زیرا کتابداران باید بتوانند مشاور برای پدران و مادران در این زمینه باشند.

 

نادری در ادامه ویژگی داستان را بیان کرد و گفت: این اثر به زبان اسپانیایی و همچنین به زبان پرتغالی ترجمه شده و به عنوان هدیه فرهنگی جام جهانی ارائه شده است.

 

معرفی «آشتی با امام عصر (عج)»

حمید رحمتی، کتابدار، کتاب «آشتی با امام عصر (عج)» نوشتۀ دکتر علی هراتیان را به صورت کوتاه معرفی کرد. وی گفت: این کتاب چهار فصل دارد و فصل اول «دوازه قرن غربت»، فصل دوم «محرومیت خود ساخته»، فصل سوم «رهنمودهای نجات بخش» و فصل چهارم «چه باید کرد» نام دارند. وی با اشاره به اینکه مردم به امور دنیوی و روزمرگی دچار می شوند، ظهور را فراموش می کنند بنابراین دعا باعث نزدیک شدن ظهور امام عصر (عج) می شود. این کتاب ما را با نور، حقیقت و حکمت آشنا می کند.

 

 

معرفی «یک عاشقانه آرام»

«یک عاشقانه آرام» نوشته نادر ابراهیمی، عنوان کتابی بود که مریم امیدخدا، کتابدار، آن را معرفی کرد.
وی قسمتی از کتاب را خواند و گفت: کتاب از عشق زمینی، به میهن دوستی و عشق به وطن می رسد.

 

امیدخدا افزود: در این کتاب که با نثر روان نوشته شده است؛ 100 کتاب، کتابخانه ملی و کتابدار معرفی می شوند.


مریم امیدخدا، آخرین نفری بود که کتابش را ارائه کرد و فرصت برای معرفی کتاب های دیگر یعنی: «شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی» توسط محبوبه کفیلی، کتابدار؛ «من ... عروس بن لادن» توسط خدیجه خدایاری، کتابدار؛ و «هشت من تا موفقیت» توسط ریحانه عباسی، عضو کتابخانه، باقی نماند و به جلسه بعد موکول شد.

 

سپس علیرضا مختارپور گفت: از بهترین روزها و بهترین ساعات زندگی ام در این نشست گذشت و انشاالله در آینده شاهد برگزاری آن در سراسر ایران باشیم.

 

در پایان این برنامه از 14 فردی که به معرفی کتاب پرداختند قدردانی شد.

برچسب ها :
کتابدار مجرد
|
Iran
|
1394/04/01 - 15:44
0
2
سلام و علیکم
آقای مختار پور سلام میخواستم بگویم من الان چند ماهی تقاضای وام برای 3 میلیون دادم برادر من من باید 4 ماه منتظر این وام باشم داداش اینجوری نمیشه با ماهی 900تومن چیکار کنم
کتابدار
|
Iran
|
1394/04/01 - 10:25
1
10
با سلام
انصافا دیواری کوتاهتر از کتابخانه و محترم تر از کتابدار وجود ندارد.ما نظام هماهنگ میخواهیم حق عائله مندی و فرزند را مثل بانک ها پرداخت کنید مگر زن و بچه یک کتابدار با زن و بچه یک کارمند بانک چه فرقی دارد؟آیا واقعا ارگانهای دیگه هم مثل ما هستند؟چرا فکری اساسی و جدی برای کتابداران نمی کنید؟شما را به خدا این قدر با آبروی این قشر بازی نکنید.
کتابدار
|
Iran
|
1394/04/01 - 08:06
6
7
سلام آقای مختارپور
ما منتظر یادداشت 25 ام شما هستیم
در ضمن بنده دیگه هیچ انگیزه ای برای کار کردن ندارم
آخه چرا مسئولین مرکزی شهرستان حق مسئولیت ندارند؟؟
تو رو خدا این مسئله رو حل کنید
50 تومن یا این مقداری که به مسئولین میدن چیز ناچیزیه ولی آدم زورش میگیره که چرا الکی مسئولیت همه چی رو بر گردن داره ولی هیچ حقی در برابرش نمیگیره
تو رو خدا تو رو خدا تو رو خدا حلش کنید
پاسخ ها
22
| Iran |
1394/04/01 - 11:16
همکار عزیز از اردیبهشت ماه حق مسولیت را تو شهر اصفهان قطع کردند و پرداخت نشده . چون باید از محل بودجه استانی پرداخت میشده.
اصفهان
|
Iran
|
1394/04/01 - 07:48
0
9
با سلام و احترام
جناب آقای مختار پور ای کاش همکاران استان و مخصوصا روسای شهرستان ها هم دیدگاه شان مانند شما بود .
چرا مدیران کل و مدیران شهرستان ها انگیزه را از کتابدار میگیرند؟؟؟
چرا اینقدر بد با کتاب دار برخورد میکنند.
چرا هیچکس در استان مشکلات کتابداران را حل نمیکند و ما حتما جهت حل مشکلاتمان باید دست به دامان شما باشیم .
کتابدار
|
iran
|
1394/03/31 - 12:42
6
15
آیا با این حقوقی که ما می گیریم انصافا می توانیم مطالعه داشته باشیم ؟
آیا انگیزه ای برای ما می ماند که مخاطب بیشتری جذب کنیم ؟
آیا این رسیدن به وضعیت مطلوب است ؟
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1394/04/01 - 09:33
دوست عزیز انصافا حرف دل تمام کتابداران را گفتید
حکم یک نفر تازه استخدام( سایر ادارات ) با مدرک لیسانس را نگاه کنید که سه ماه از استخدامی آن گذشته باشد آن وقت همه چیز مشخص می شود
رسالت
| Germany |
1394/04/01 - 08:08
این در حالی است که میزان حقوق کتابدار نمی تواند توجیهی برای مطالعه نکردنش باشد
رسالت
| Germany |
1394/04/01 - 08:07
رسالت یک کتابدار بالابردن و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که برای اجرای این رسالت در وهله اول خود کتابدار باید اهل مطالعه باشد و چنان انگیزه و علاقه ای در این زمینه از خود نشان دهد که دیگران هم به این سمت و سو کشیده شوند این در حالی است که میزان حقوق هیچ گونه توجیهی برای مطالعه نکردن ما نمی تواند داشت
منطق
| Germany |
1394/03/31 - 21:32
بخدمت جناب کتابدار! همه چیز را نباید در مادیات دید چرا برای هر کاری پای حقوق را پیش می کشید مطالعه کردن که ربطی به میزان دریافتی شما ندارد اصلا به نظر شما یک ساعت مطالعه چه خرجی برای شما می تونه داشته باشه؟؟؟!!!
کتابدار طرف دار حق
|
Iran
|
1394/03/31 - 08:50
0
2
نظرات مخالف همیشه مقاومت انسان را برمی انگیزد ولی آنچه که در دل نظر مخالف که مورد پسند ما نیست نهفته است رسیدن به رشد و کمال و رفع نقصها ی یک کار و... است .
مقام معظم رهبری :
حرف ِ هر کسی را ، ولو آن کسی که حرف می زند ، جزو جریان شما و گروه شما و جبهه شما - و هر چه که می خواهید اسمش را بگذارید ،- نیست ، گوش کنید ؛ اگر دیدید حرف درستی است ، آنوقت "فیتبعون احسنه" . حکمت قرآنی را ملاحظه کنید : " یستمعون القول فیتّبعون احسَنه". باید استماع کرد ، بعد هر چه بهتر است ، انسان قبول کند ؛ ولو آن حرف بهتر ، از زبان کسی در بیاید که انسان او را دوست ندارد ، قبول ندارد .
عدالت
|
Iran
|
1394/03/31 - 08:34
1
3
بسیار عالی، انشاالله هرچه زودتر در همه جای کشور اجرا شود تا همه بتوانیم حضور یابیم. از همدلی و همراهی مجری خوب این برنامه با اهالی کتاب خوان هم بسیار سپاسگذارم
ک ش ت
|
Iran
|
1394/03/31 - 08:33
0
2
سلام
به نظر اینجانب اگر اینگونه جلسات حتی با همین ویزگیهایی که برگزارشد ، بین کتابداران باب شود .علاوه بر شناخت آثار گوناگون که لازمه ی حرفه ی ماست روابط بین همکاران هم قوی تر و دوستی های با ارزش و پایداری شکل خواهد گرفت ،
در بسیاری موارد همکاران یک مجموعه حتی یک بارهم در طول سال همدیگر را نمی بینند ، حتی همدیگر را نمی شناسند .
ومهمترین اتفاقی که می افتد در انجام این قبیل کارها روحیه ی کار تیمی و حل مسائل از راه تشریک مساعی را به همراه خواهد داشت روش مدیریتی که از زمان جناب آقای مختارپور در حال اجراست و به فکر و نظر پرسنل زیر مجموعه ی خود اهمیت می دهد .
وحداقل نتیجه ی آن در هر اداره ای انتخاب بهترین را ه ممکن برای حل مسائل خواهد بود
کتابدار
|
iran
|
1394/03/31 - 07:56
0
8
دبیر کل محترم سلام
طاعات و عباداتتان در این ماه پرخیر و برکت مقبول حق
از هدیه ی ماه مبارک رمضانی خبری نیست
سکوت
|
Iran
|
1394/03/30 - 23:49
0
0
ایده­ی مرورگر درباره­ی رویکرد و ایده­ی مولف (35 %): موافقت یا مخالفت مرورگر با ایده­ی مولف و دلائل آن (نوعی از نقد محتوایی با توجه به محورهای مطرح شده فوق الذکر)
تفاوت ایده های اصلی نویسنده با ایده های گذشته وی یا دیگران در همان موضوع. (10%)
ارائه موارد کلی کتاب و توصیه­ها (10%): طرح کلیات کتاب مانند : عنوان، قطع کتاب، تعداد صفحات، نوع جلد، ناشر، محل نشر، تعداد چاپ و غیره. همچنین مروری بر نحوه ی ارائه کتابنامه، منابع، نمودارها یا تصاویر، انسجام اثر، روش شناسی، مستندات مناسب و اشاره کلی به نقاط ضعف و قوت با ارئه تصویه های لازم
سکوت
|
Iran
|
1394/03/30 - 23:49
0
2
نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب) (Book Review) تابع شیوه ای است که می توان اصول آن را به طور خلاصه به شرح ذیل ارائه داد.
اطلاعاتی درباره­ی نویسنده­ی اثر (5 %): اطلاعاتی کلی درباره­ی نویسنده، دیدگاه­های علمی، فلسفی و احتمالاً سیاسی و نام آثار دیگر وی.
خلاصه­ای عمومی از اثر (5 %): خلاصه­ای از موضوع بحث کتاب با همان نگاه معرفی و نقد با مطرح کردن ایده های مادر و مهم کتاب.
تز و ایده­ یا ایده های اصلی نویسنده­ی کتاب در این اثر یا نتجه­گیری وی (35 %): نکته­ی اصلی و محوری که مولّف قصد پرداختن به آن را داشته است.
کتابدار مسلمان
|
Iran
|
1394/03/30 - 13:27
2
14
جناب مختارپور گرامی
کار بسیار پسندیده ای است ولی باید در معرفی کتاب محدودیت موضوع و نویسند و ناشر وجود نداشته باشد مثلا کسی بخواهد کافکا، سارتر، کامو و غیره را معرفی کند بگویند فلان و بهمان!
در ضمن برای بارها و بارها تاکید میکنم تا روسای مادام العمر ادارات شهرستان ها عوض نشوند حتی با افزایش حقوق و امکانات کتابدار میلی به انجام کار فرهنگی ندارند.
پس با جستجوی در بایگانی اداری نهاد روسایی که بالای 12 سال رئئس اداره می باشند را در صورت شایستگی ارتقاء و در غیر اینصورت برکنار کنید.
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/30 - 10:05
17
18
با سلام
ضعف ارائه مطالب-خوانش قسمتهای زیاد از یک کتاب گزیده-عدم مانور بر بیوگرافی نویسنده و عدم به چالش کشاندن قلم نویسنده بیانگر آم بود که 95درصد افرادی که به ارائه گزارش مطالعه خود پرداخته بودند یا فرصتی برای مطالعه یک کار خوب نداشته اند یا از سر حس کنجکاوی دست به این کار زده اند.ارائه معرفی یک کتاب از سوی یک کتابدار فرقی با ارائه همان کتاب از سوی یک مخاطب کاملا عادی نداشت و این ضعف بزرگی است.متاسفانه صنف ما کتابداران به هر دلیل خواسته و ناخواسته صنفی کم سواد و کم خوان است که با سیستم تشویق و تنبیه می تواند حل شود و بس.
بنده پس از پایان جلسه بجای احساس سبکی اندوهناک شدم نمی دانم چرا؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/04/01 - 12:53
کاملا با نظرات شما موافقم
کتابدار مهربون
| iran |
1394/03/30 - 17:20
همین که این جرات را این عزیزان داشتند که در اولین نشست حضور یابند جای تقدیر فراوان دارد.
كتابدار
| Iran |
1394/03/30 - 10:14
دوست و همكار كتابدار
شما داوطلب معرفي كتاب مي شدي .حالا هم براي نوبت بعد داوطلب بشو .اينطور هم گوشه اي نشستن و ايراد گرفتن خوب نيست .
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/30 - 08:48
1
10
دبیر کل عزیز جناب آقای مختارپور سلام از اینکه تمام تلاشتان را میکنید تا کتاب وکتابداری را به جامعه بشناسانید وبرایشان بیشتر وبیشتر اعتبار وارزش کسب کنید بی نهایت سپاسگزاریم
اکبری بیاتیانی
|
Iran
|
1394/03/30 - 06:28
9
11
نشست بسیار عالی بود و ما هم نهایت استفاده را بردیم اگردر همه کشور برگزار بشود خیلی خوب میشه اما نه در حد یک گزارش اثر باید داشته باشه.
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/29 - 11:25
8
14
نشست بسیار خوبی بود امیدواریم تداوم داشته باشد.
لاریجانی
|
Iran
|
1394/03/28 - 17:00
10
19
با سلام و عرض ادب
به نظرم اگه همین برنامه در مناطق مختلف کشور برگزار بشه و برترین ها در یک جلسه ی کشوری در چند گروه جداگانه ی همکار، پدیدآور و حتی فعالان فرهنگی معرفی خودشون رو ارائه بدهند و تقدیری هم بشوند می تواند بسیار تاثیر داشته باشد در ایجاد انگیزش بیشتر برای مطالعه.
البته شیوه نامه ای مختصر نیز برای آن تهیه و مد نظر قرار گرفته شود.
با تشکر از همه بزرگوارانی که زحمت کشیدند و تدارک چنین نشستی را دیدند و همه عزیزانی که مطالبی را ارائه کردند.
كتابدار اصفهاني
|
Iran
|
1394/03/28 - 13:32
4
18
ايكاش نهاد ترتيبي اتخاذ مي كرد تا كتابهايي كه معرفي مي كند حداقل به خواست كتابداران به كتابخانه ها هم فرستاده شود
البته نمي گويم دوباره روند قبلي تكرار شود و براي همه كتابخانه ها كتاب تكراري ارسال شود. ولي مي توان اين ليست را در اختيار كتابداران گذاشت و هر كتابداري در هر ماه اجازه درخواست يك عنوان را براي مطالعه و سپس قرار دادن آن در مجموعه كتابخانه داشته باشد
مهدی خطیبی
|
Iran
|
1394/03/28 - 09:49
12
23
بخش دوم
متاسفانه بیشترینه معرفی ها در ارائه این اطلاعات نقص داشت و بیشتر به توضیح می مانست تا معرفی . در انتظار بودم تا ببینم کتابی که معرفی شده است با جان معرفی کننده چه کرده است . چه تاثیری بر او گذاشته است. جز یک مورد باقی معرفی ها از این خصیصه خالی بود.
نکات دیگری هم هست که از آنها چشم پوشی می کنم
اما نفس این حرکت برای من، مهم است. امیدوارم در جلسات بعدی با رفع نقص ها، نتیجه معرفی به گونه ای باشد که پس از آن شوق مطالعه را در یکایک حاضران برانگیزد. در پایان به تمامی عزیزانی که به معرفی پرداختند، خدا قوت می گویم.
پاسخ ها
کتابدار تهران
| Iran |
1394/03/28 - 11:02
به امید جلسات بعدی با نقص کمتر
مهدی خطیبی
|
Iran
|
1394/03/28 - 09:48
10
19
با سلام و مهر
فی نفسه اگر این گونه تلاش ها به ارتقای فرهنگ مطالعه مفید بینجامد بسیار خوب است اما تا آنجایی که معرفی ها را شنیدم ( در میانه برنامه از سالن خارج شدم) هیچ کدام واجد یک معرفی کامل نبود اگرچه منکر تلاش عزیزان نمی شوم .
یک معرفی کتاب خوب واجد چهار ویژگی است :
1. دربرگیرنده اطلاعات کتابشناختی باشد اعم از تعداد صفحات کتاب، نام ناشر و حتی قطع کتاب و...
2. دربرگیرنده اطلاعات نویسنده باشد. به صورت موجز از زندگی و آثار نویسنده اطلاعاتی بدهد.
3. موضوع ، مضمون و گونه(ژانر) اثر را به صورت موجز ارائه دهد
4. و مهمترین بخش ، کتابخانه هایی که همان کتاب را دارند، معرفی کند.
ادامه دارد
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/04/02 - 21:33
با سلام
ممنون از توضیحاتتان
4ویژگی که تمام میشه اما ادامه دارد جای سوال بود
خود من فن بیانم خیلی بده اما کتاب خوبی که می خونم دوست دارم بقیه هم اونو بخوند و برای اینکار باید مشاوره خوبی باشم و کتاب رو خوب معرفی کنم .
اگه کتاب هم بود کتابدار کتابشو اهدا کنه و سایر اعضا هم می توانند همین کار را بکند اینطوری کتابهای خوب کتابخانه زیاد میشه و اینکه کتابدار کتاب خودشو وسایر کتابهای که ازش اطاعاتی داره بیشتر امانت می ده که علاوه بر معرفی 2مزیت خیلی عالی هم داره .
خانشی
| Iran |
1394/04/01 - 11:41
بله حتما صحبت شما درست است انشاأالله همکارانی که در نشست های بعدی کتاب ها را معرفی می کنند جستجویی هم در نرم افزار سامان انجام دهند و بگویند که در کدام کتابخانه می توان آن را یافت!
اما کتابی که بنده معرفی کردم همسر مسافر زمان چاپ سال 94 است که آن را هم به سختی از کتاب فروشی های انقلاب پیدا کردم.
بقیه کتاب های معرفی شده در این نشست به استثنای کتابی که خانم وزیرپور معرفی کردند در همه کتابخانه های عمومی موجود است تا آن جا که اطلاع دارم.
خانشی
| Iran |
1394/03/31 - 09:38
با سلام و عرض ادب
ممنون آقای خطیبی از مواردی که اشاره کردید.
باور کنید خیلی کار سختیه برای اولین بار در مقابل این جمعیت و شخص دبیر کل و دوربین و فیلمبردار صحبت کردن و ...
نکاتی که فرمودید بسیار خوب است. اما یادآور می شوم که اگر بنا به معرفی کتب جدید حداقل از سال 90 به بعد باشد کتاب های زیادی که پرمخاطب هم باشد در کتابخانه هامان وجود ندارد. من امیدوار بودم حداقل نیمی از کتاب ها یا چاپ 93 باشند یا 94.
پیشنهاد بنده این است که یک لیست یا دفترچه از مشخصات کتابشناختی کتاب هایی که قرار است معرفی شوند میان شرکت کنندگان نشست توزیع شود.
برای معرفی کتاب می توان از گوگل برای پیدا کردن خلاصه کتاب یا نقد آن یا درمورد نویسنده آن اطلاع کسب کرد.
مهدی خطیبی
| Iran |
1394/03/30 - 13:42
درود
همکار ارجمند اگر دقت کنید نوشته ام چهار ویژگی یک معرفی خوب .از این رو بخش چهارم بدین معناست که کسی که به معرفی کتاب می پردازد شایسته است که کتابخانه هایی که آن کتاب را دارندنیز معرفی کند مثلا اگر به معرفی کتابی پرداخته می شود گذشته از اطلاعات کتابشناختی ، نویسنده و موضوع، مضمون و گونه اثر، برای یک معرفی مطلوب بهتر است اشاره شودکه کتاب مورد نظر در کتابخانه های فلان و فلان نیز موجود است تا هم رسالت اصلی کتابدار تحقق یابد و هم کسی که علاقمند شده است بداند که آن کتاب را از کدام کتابخانه می تواند به امانت بگیرد.امید است این توضیح مفید بوده باشد
کتابدار
| iran |
1394/03/29 - 19:05
با سلام
چرا کتابخانه هایی که کتاب را دارند به معرفی کتاب بپردازند .؟؟
منتظر موارد بعدی هم هستیم .
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/28 - 08:16
7
22
نشست خوب و صمیمی بود جالب اینکه مجری آقای مختار پور بود
فقط یک ضعف داشت کاش نقد و معرفی کتاب به زبان علمی بود نه قصه خوانی
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/28 - 08:03
2
51
سلام وخسته نباشید
آقای مختار پور شما را دوست داریم چون شما واقعا نمونه اید وروزبه روز به کتابداران انگیزه میدهیداین اقدام شما را ارج نهاده وتلاش میکنیم به آن عمل نماییم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: