کتابداران «یار مهربان» را خواندند

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، نخستین نشست «کتابخوان» (به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده) نهاد کتابخانه های عمومی کشور، چهارشنبه 27 خرداد 94 در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی پارک شهر تهران با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، دکتر مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از کتابداران و نویسندگان برگزار شد.

 

معرفی نشست «کتابخوان»

در این نشست که از ساعت 16:15 آغاز شد، مختارپور گفت: «کتاب خوان» شروع یک سلسله نشست  هایی در سراسر کشور است که به همت کتابداران، کتابخوانان، کتاب رسانان و همه اهالی کتاب و فرهنگ رونق خواهد گرفت. انشاالله بتوانیم به مطالبه رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم و کتابخوانی به عادتی مألوف، مأنوس و رایج در بین ما تبدیل شود. هر چند این کار در آغاز راه ممکن است با نواقصی رو به رو باشد. با این حال، با پیشنهادها، انتقادات، مشارکت و مساعدت شما، این برنامه را آغاز کردیم.

 

وی تصریح کرد: ما هیچ داعیه ای برای مدیریت آن نداریم ولی از تداوم آن توسط هر مرکز، سازمان و نهادی حمایت می  کنیم. چراکه خود را موظف و مسئول به حمایت از آن می دانیم. هدف ما ترویح کتابخوانی است.


وی سخنان خود را طولانی نکرد و گفت: از خیلی از بحث هایی که می خواستم مطرح کنم، صرف نظر می کنم تا وارد بحث معرفی کتاب شویم. وی که مدیریت جلسه را بر عهده داشت، از یوسف علیخانی دعوت کرد تا کتاب جدیدش را معرفی کند.

 

معرفی «بیوه کشی»

وی درباره کتاب «بیوه کشی»گفت: خودتان هم این جمعیت را باور می کنید؟ وقتی وارد جلسه شدم، زیاد بودن جمعیت را باور نکردم، بیرون رفتم و یک بار دیگر وارد شدم. از این بابت خوشحالم. خوشحالم که همه کارگر «کلمه» ایم. از لحظه نوشتن تا لحظه ای که می خوانیم. مخالف این حرف هستم که می گویند مردم کتاب نمی خوانند. خوشحالم از این که به ۲۶ شهر سفر کردم و دانه به دانه به مردم کتاب داده ام و با این همه کتابخوان آشنا شده ام. اگر گفته می شود که مردم کتاب نمی خوانند به خاطر این است که اعتمادشان جلب نشده است.

 

مدیر نشر آموت گفت: این روزها «بیوه کشی» پرفروش شده است. باورم نمی شود. من آدم پر فروشی نبودم. من این را همراهی کلمه می دانم. نوشتن این کتاب ۳ تا ۴ سال طول کشید و مکثی که در کار نوشتنش ایجاد شد، به خاطر سفرهایم به شهرهای مختلف کشور بود. خوشحالم که کتاب با همان اسمی که چند سال پیش از آن یاد کرده بودم، چاپ شد. بیوه کشی یک رسم در ایران است که همه ما آن را در شهرهای خودمان داریم. این رسم هم به آن معناست که وقتی شوهر زنی می میرد، آن زن، حق ازدواج مجدد با غیر را ندارد و باید منتظر برادر شوهرش شود. ۵ مورد را در بهبهان سراغ دارم؛ ۴ مورد در سنندج و ۳ مورد را هم از وقتی که بچه بودم و در الموت زندگی می کردم، به یاد دارم.

 

وی افزود: داستان «بیوه کشی» درباره زنی است که خوابیده خانم نام دارد. نام این زن برای خودش قصه ای دارد. در خانواده های قدیم وقتی نوزادهای دختر زیاد بود، آخرین دختر را «قیز بس» می نامیدند یعنی این آخرین دختر بود و دیگر بس است. یا وقتی که همه بچه های یک خانواده می مردند، نوزاد آخری را «بمانی» نامگذاری می کردند که بماند و نمیرد. مادر خوابیده خانم هم نذر می کند در دوران بارداری اش فقط بخوابد تا بچه اش زنده بماند. وقتی خوابیده خانم به دنیا می آید و بزرگ می شود و شوهر می کند، شوهرش به باور اهالی آبادی، توسط اژدرمار اژدرکوه کشته می شود. در ادامه او با برادر شوهرش که داداش نام دارد، ازدواج می کند. اما این خانواده یک پسرخاله به نام اژدر دارد که هروقت سر و کله اژدر پیدا می شود، یک نفر کشته می شود.


وی در ادامه پاراگرافی از کتاب را خواند و گفت: کتاب شخصیتی دارد به اسم پیل آقا که پدر خوابیده خانم است و 3 کتاب دارد، «عزیز و نگار»، «روضه الشهدا»، و «تعبیر خواب» که وی با این سه کتاب می خواهد به جنگ اژدر برود.

 

سپس مختارپور اعلام کرد که این کتاب پس از نمایشگاه کتاب و در این زمان کوتاه به چاپ دوم رسیده است.

 

معرفی «قصه گویی (چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم)»

در ادامه سمیرا نصیری، کتابدار، کتابی با عنوان «قصه گویی (چگونه از داستان برای کمک به کودکان در رفع مشکلات زندگی بهره ببریم)» نوشتۀ آرتو روشن و با  ترجمه بهزاد یزدانی و مژگان عمادی را معرفی کرد.

 

وی گفت: کتاب درباره داستان و داستان گویی نیست و به عنوان روشی برای فرزند پروری و تربیت فرزاندن کاربرد دارد و از داستان گویی برای درمان بچه ها و تربیت آنها استفاده می کند. نویسنده تأکید می کند که حتما نباید والدین داستان بگویند بلکه باید به بچه ها کمک کنند تا با مسائل و مشکلات خود کنار بیایند.


نصیری افزود: این کتاب در دو بخش است، بخش اول نظری و بخش دوم عملی است. دکتر روشن رواندرماگر ایرانی است که از خاطرات خود در کودکی می گوید. مخاطبان این کتاب والدین، کتابداران و روانشناسان هستند.

 

معرفی کتاب «مربای شیرین»

سپس از معصومه اکبری، کتابدار، دعوت شد تا کتاب «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را معرفی کند.


وی خلاصه ای از کتاب را خواند و در ادامه ویژگی ها و تحلیلی از داستان را ارائه کرد. اکبری اظهار داشت: نکته اصلی کتاب، از اول تا اخر، این است که همیشه به مسائل دقت داشته باشیم و سرسری از آنها نگذریم.

 

در ادامه وقتی معرفی کنندگان، چندین مرتبه از مختارپور برای برگزاری این جلسه تشکر کردند، وی گفت: ناچارم این تذکر را بدهم که این جا دبیرکلی در کار نیست. بلکه یکی از اهالی کتاب نشسته است که مجری این برنامه است.

 

معرفی «بچه های کارون»

«بچه های کارون» نوشته احمد دهقان توسط مرضیه یگانه فر، کتابدار، معرفی شد.

وی گفت: نقد این کتاب را در کتابخانه مان داشتیم. این کتاب برندۀ جایزه شانزدهمین دوره كتاب سال دفاع مقدس شده است که شخصیت اصلی داستان، عبدل، نوجوانی از خرمشهر است که پدرش به شهادت می رسد و خانواده وقتی که شهر اشغال می شود، در بند بعثیها در می آیند. بچه های کارون را «ناصر» روای داستان روایت می کند و ماجراهای عبدل را تعریف می کند.

 

گرامیداشت یاد 175 شهید دلاور غواص دست بسته

در ادامه مختارپور با اشاره به 175 شهید غواص دست بسته، گفت: من اشعار شعرا درباره این شهدا را گردآوری کرده ام و شعری از علیرضا قزوه را برایتان می خوانم:

یکصد و هفتاد و پنج حنجره فریاد
یکصد و هفتاد و پنج پنجره لبخند
یکصد و هفتاد و پنج دانه تسبیح
بسته همه دست شان به رشته پیوند
یکصد و هفتاد و پنج کوه دماوند

**

ذکر خدا بر لب اند تا به قیامت
آن همه وجدان خوشا و این همه غیرت
عکس امام و پلاک و مُهر و وصیت
بنده دنیا شدند این سو، جمعی
دل نتوانند کند از زن و فرزند

**

بسته مبین دست شان پرنده ترین اند
آینه های شهید کشور دین اند
اهل جنون اند، اهل بیت یقین اند
کاش که دلدادگان مصلحت غرب
این همه دستان باز را نفروشند!

**

آب فروشان مباد دین بفروشند
آبروی خلق بیش از این بفروشند
اسب و سوار و لگام و زین بفروشند
یوسف ما را به هند و چین بفروشند
وای که هر کدخدا شده است خداوند!

**

آمده اند از مسیر شام غریبان
طبل بزن هان! بگو ببارد باران
گریه کنید ای درخت های خیابان
یکصد و هفتاد و پنج ماه درخشان
یکصد و هفتاد و پنج یوسف دربند!

 

معرفی «در محضر لاهوتیان»

سپس ناصر نقشی، کتابدار، کتاب دو جلدی «در محضر لاهوتیان» نوشتۀ محمد علي مجاهدي را معرفی کرد.

 

وی گفت: کتاب راجع به سیر و سلوک سید جعفر مجتهدی است و در پایان توصیه کرد: این کتاب را بخوانید چون حال خاصی به عبادات روزانه مان می دهد.

 

معرفی «فرزندان سیمرغ»

فهیمه فاضلی، کتابدار، کتاب «فرزندان سیمرغ» نوشتۀ سید علی شاهری را معرفی کرد. وی خلاصه کتاب را خواند و گفت: مخاطب این کتاب نوجوانان هستند، این کتاب، درباره پرندگانی است که در داستانهای اساطیری و افسانه ای ایرانی حضور داشته اند. او ویژگی های کتاب را بیان کرد و در ادامه بخشهایی از کتاب را درباره ققنوس و جغد خواند.

 

معرفی «روانشناسی تنبلی»

سپس علی مصباحی، کارشناس فرهنگی، کتاب «روانشناسی تنبلی» را ارائه کرد و علت انتخاب این کتاب را یافتن راه حل برای این حل مشکل تنبلی اعلام کرد و افزود: از ویژگی های این کتاب، پرسش و پاسخی بودن آن است. کتابهای این حوزه بیشتر در تعارض با اعتقادات ما هستند، اما این کتاب اینطور نیست و در تأئید آن پاراگرافی از آن را خواند که درباره رابطه تعهد و مذهب است و از آن برای از بین بردن تنبلی استفاده کرده است.

 

وی ادامه داد: نویسنده کتاب، علل تنبلی و تکنیکهای غلبه بر آنها را بیان می کند و نگرش و ویژگیهای رفتاری که مانع رسیدن افراد به اهدافشان می شود را نشان می دهد. در این کتاب این جمله کلیدی «داشتن یک برنامه خوب در امروز بهتر از داشتن برنامه بی نقص در فرداست» بیان شده است.

 

معرفی «همسر مسافر زمان»

فاطمه خانشی گیلانده، کتابدار دیگری بود که کتاب تازه ترجمه شدۀ «همسر مسافر زمان» نوشتۀ آدري نيفنگر را معرفی کرد.


وی گفت: این رمان امریکایی اولين رمان آدري نيفنگر است؛ داستان پرماجراي عشق ميان کتابداري به نام هنري و دختري زيبا به نام کلر که دانشجوي هنر است. هنري به دليل اختلالات ژنتيکي بدون اراده در زمان سفر مي کند و با اين که هر دو سعي مي کنند زندگي طبيعي داشته باشند، خانواده تشکيل دهند، شغل و دوستان خود را حفظ کنند و بچه دار شوند اما غيب شدن هاي گاه و بي گاه هنري زندگي آن ها را دستخوش ماجراهايي غيرقابل پيش بيني مي کند. اين کتاب، داستان عشق، شکيبايي و وفاداري است. کتاب به صورت دفترچه خاطرات، از زبان هر دو، تاریخ و روز دارد. وی در ادامه خاطره ای از کلر در کتابخانه را خواند.

 

معرفی «نگهبان تاریکی»

سپس حمید نور شمسی، خبرنگار، کتاب «نگهبان تاریکی» را معرفی کرد. وی گفت: بواسطه شغلمان بلاواسطه با کتاب در ارتباطیم، «نگهبان تاریکی» مجموعه داستان جدید مجید قیصری است، که دیروز بعدازظهر با او در کتابفروشی افق صحبت کردم و کتابهای او عمدتا راجع به جنگ است. شماس شامی یکی از کتابهای اوست که بن مایه اش قصص قرآن است و این داستانها را در قالب داستانهای امروزی روایت کرده که سبب می شود خواننده خود را جای آنها بگذارد و فکر کند.


نورشمسی به داستان «در را باز کن» از کتاب اشاره کرد و گفت: در این داستانها، قرار نیست کسی تقدیس شود یا کسی از بین برود بلکه روایت شکل خاصی از زندگی است.


وی در ادامه قسمتی از کتاب را خواند که درباره یک سرباز است که ترسیده و فرار می کند ولی در این 4 صفحه مشخص می شود که در گفتگوی درونی با خود انقلابی در او رخ می دهد و به عبث بودن کارش پی می برد.


در ادامه این نشست، علیرضا مختارپور با اشاره به حمایتهای استادان کتابداری از این برنامه از دکتر وزیرپور دعوت کرد تا کتاب مورد نظر خود را معرفی کند.

 

وی گفت: قبل از اینکه کتاب را معرفی کنم مقدمه ای می گویم، دوستان مطلع هستند که مطالعات ما در رشته تخصصی کتابداری است اما هیچ گاه از کودک نمی توان گذشت و باید اهمیت مطالعه و کتابخوانی کودکان پی ببریم، مطالعات نشان می دهد که باید از سنین کودکی به این مهم توجه شود. می دانیم که در سال 1335 نخستین کتابخانه کودک در تبریز شکل گرفت، در سال 1341 شورای کتاب کودک با حضور بانیان آن مانند عباس یمینی شریف و توران میرهادی تأسیس شد.

 

وی با اشاره به تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان توسط شورای کتاب کودک تأکید کرد که کتابداران و والدین کودکان از کتابهای مورد تایید شورای کتاب کودک برای بچه ها استفاده کنند.


وزیرپور در ادامه به کانون پرورش کودکان و نوجوانان اشاره کرد که در سال 1344، استاندارد جدیدی را در این حوزه به جامعه معرفی کرد و افزود: کتابخانه های این کانون شاد و آرام است که امیدوارم پدران و مادران و کتابداران از کتابهای کانون بی بهره نمانند.

 

معرفی «خدمات کتابخانه ای ویژه برای کودکان»

وی در ادامه کتاب «خدمات کتابخانه ای ویژه برای کودکان» را معرفی کرد که توسط سه نویسنده از سه ایالت امریکا دارای فوق و دکترا  در کتابداری و تجربه کار در بخش کودکان کتابخانه نوشته شده است و ناشر آن انجمن کتابداران امریکا در سال 2006 است. این کتاب توسط نشر چاپار با ترجمه معصومه تجعفری جلال عبدالمنافی در ایران منتشر شده است.

 

مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گفت: کتاب در 7 بخش چگونگی ارائه خدمات به کودکان را نشان می دهد و در ادامه به نکاتی از کتاب بویژه درباره وظایف کتابدار کودک اشاره کرد.

 


وی در پایان گفت: نویسندگان کتاب معتقدند پنجره های جدید و لذتبخشی از زندگی در بخش کودک کتابخانه برای آنها باز خواهد شد و این جمله را از نویسندگان بیان کرد: "شاید روزی کودکان به کتابداران بگویند هر آنچه در کودکی نیاز داشتم در بخش کودکان کتابخانه ها آموختم."

 

معرفی «جان جهان»

زینب ابراهیمی، کارشناس، کتاب «جان جهان» که داستان سرگشتگی والتر در سه بخش از زندگی اوست را معرفی کرد.


وی گفت: فصل آتش مربوط به دوران کودکی والتر است که سوالات فلسفی خود را مطرح می کند. مرحله خاک، درباره دوران نوجوانی اوست که فراموشی موقتی از دوران کودکی است که وی به رم سفر می کند. سوم مرحله باد است و مربوط به جوانی و میانسالی اوست که دوباره به خانه پدری باز می گردد.

 

معرفی «یخی که عاشق خورشید شد»

در ادامه نشست، کتابی برای گروه سنی ب و ج با عنوان «یخی که عاشق خورشید شد» توسط اکرم نادری، کتابدار معرفی شد.

 

وی گفت: این کتاب برای کودک و نوجوان است، این کتاب را انتخاب کردم زیرا کتابداران باید بتوانند مشاور برای پدران و مادران در این زمینه باشند.

 

نادری در ادامه ویژگی داستان را بیان کرد و گفت: این اثر به زبان اسپانیایی و همچنین به زبان پرتغالی ترجمه شده و به عنوان هدیه فرهنگی جام جهانی ارائه شده است.

 

معرفی «آشتی با امام عصر (عج)»

حمید رحمتی، کتابدار، کتاب «آشتی با امام عصر (عج)» نوشتۀ دکتر علی هراتیان را به صورت کوتاه معرفی کرد. وی گفت: این کتاب چهار فصل دارد و فصل اول «دوازه قرن غربت»، فصل دوم «محرومیت خود ساخته»، فصل سوم «رهنمودهای نجات بخش» و فصل چهارم «چه باید کرد» نام دارند. وی با اشاره به اینکه مردم به امور دنیوی و روزمرگی دچار می شوند، ظهور را فراموش می کنند بنابراین دعا باعث نزدیک شدن ظهور امام عصر (عج) می شود. این کتاب ما را با نور، حقیقت و حکمت آشنا می کند.

 

 

معرفی «یک عاشقانه آرام»

«یک عاشقانه آرام» نوشته نادر ابراهیمی، عنوان کتابی بود که مریم امیدخدا، کتابدار، آن را معرفی کرد.
وی قسمتی از کتاب را خواند و گفت: کتاب از عشق زمینی، به میهن دوستی و عشق به وطن می رسد.

 

امیدخدا افزود: در این کتاب که با نثر روان نوشته شده است؛ 100 کتاب، کتابخانه ملی و کتابدار معرفی می شوند.


مریم امیدخدا، آخرین نفری بود که کتابش را ارائه کرد و فرصت برای معرفی کتاب های دیگر یعنی: «شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی» توسط محبوبه کفیلی، کتابدار؛ «من ... عروس بن لادن» توسط خدیجه خدایاری، کتابدار؛ و «هشت من تا موفقیت» توسط ریحانه عباسی، عضو کتابخانه، باقی نماند و به جلسه بعد موکول شد.

 

سپس علیرضا مختارپور گفت: از بهترین روزها و بهترین ساعات زندگی ام در این نشست گذشت و انشاالله در آینده شاهد برگزاری آن در سراسر ایران باشیم.

 

در پایان این برنامه از 14 فردی که به معرفی کتاب پرداختند قدردانی شد.