کد خبر: 20418
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 تیر 1394 - 07:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین نشست مسئولان کتابخانه‌های عمومی یزد برگزار شد

نخستین نشست هم‌اندیشی مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد با هدف دستیابی به راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان یزد، روز یکشنبه 14 تیرماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و به میزبانی کتابخانه عمومی دکتر جوادی برگزار شد.
نخستین نشست مسئولان کتابخانه‌های عمومی یزد برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، "رقیه دوست فاطمی‌ها" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ابتدای این جلسه با اشاره به بازدید کارشناسان ستادی اداره کل از کتابخانه‌های سراسر استان گفت: در بازدیدهای صورت گرفته نقایص و کمبودهای موجود در کتابخانه‌ها بررسی و استخراج شده است و در جلسات متعدد با کارشناسان و رؤسای ادارات شهرستان پیگیر حل این مشکلات هستیم.

 

وی با انتقاد از اینکه در برخی کتابخانه‌های استان رشد و پویایی وجود ندارد، افزود: نفس برگزاری این جلسه و نشست‌های مشابه، دستیابی به راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی خدمات کتابخانه‌ای و ایجاد تحرک بیشتر در کتابخانه‌های عمومی است.

 

دوست فاطمی‌ها منابع مفید، فضای مطلوب و نیروی انسانی ماهر را سه شاخصه اصلی در موفقیت کتابخانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: انتظار از مسئولان کتابخانه‌ها و همکاران کتابدار این است که در حوزه‌های تخصصی، اخلاقی و رفتاری، سرآمد باشند تا بتوانند مخاطبان و مراجعان را با رفتار و عمل خود به کتاب و کتابخوانی جذب کنند.

 

وی تصریح کرد: البته فضای مطلوب نیز در افزایش انگیزه کتابدار بسیار مؤثر است و می‌تواند به بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های همکار کمک کند، ولی نیروی انسانی خوب و پویا می‌تواند فضا را هم دستخوش دگرگونی کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به راه‌اندازی ساختمان جدید کتابخانه دکتر جوادی اظهار داشت: سعی خواهیم کرد با توجه به کیفیت بالای این فضا و توقعی که از این کتابخانه بزرگ و استاندارد می‌رود، بهترین نیروها را در این مجموعه به کارگیری کنیم.

 

"محسن رفیعی" رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز در این نشست با اشاره به کاهش عضویت کتابخانه‌های این شهرستان، گفت: یکی از اهداف برگزاری این نشست‌ها، بررسی دلایل کاهش اقبال مردم به کتابخانه‌ها و جستن راه‌هایی برای تغییرات مثبت و رو به جلو در کتابخانه‌های عمومی است.

 

رفیعی افزود: در این جلسات در خصوص بحث تکریم ارباب رجوع، استفاده از ظرفیت خیران برای اداره بهتر کتابخانه‌های محلات و همچنین راهکارهای افزایش انگیزه کتابداران شهرستان بحث و تبادل نظر می‌شود.

 

سپس جمعی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز به بیان نظرات خود در این جلسه پرداختند.

 

کمبود نیروی انسانی ماهر و کافی در برخی کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای افزایش دانش تخصصی کتابداران، نبود سیستم ارزشیابی مناسب و عدم وجود ملاک‌هایی برای انتخاب کتابداران و مسئولان برتر کتابخانه‌ها و تشویق آنها و همچنین ضرورت چیدمان درست و منطبق با تخصص، تجربه و خلاقیت نیروها در کتابخانه‌های سطح شهر، از مهم‌ترین مباحثی بود که مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد مطرح کردند.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/04/18 - 15:40
4
13
مسئولان محترم شما را به خدا قسم عملکرد مسئولان و روسا را پیگیری فرمائید آیا شایسته سالاری حاکم است؟ یا رابطه سالاری؟ چرا بی انصباط ترین و متخلف ترین نیرو در کتابخانه باید بشه رئیس؟ آیا قبل از انتصاب و دادن ترفیع ، پرونده پرسنلی همکاران بازبینی میشود؟ و یا هرکس از طرف استان به شما پیشنهاد میشود فقط حکمش را صادر میکنید؟که اگر چنین است وای بر شما که از ظالمین هستید ...
به اصطلاح همکار2
|
Iran
|
1394/04/18 - 00:19
3
8
سلام و و طاعاتتان قبول / اختلاف بین کتابدار و مسئول در انجام وظایف محوله یک مسئله ی فراگیر و پرتنش در نهاد است . از کامنت های و پاسخهای دوستان معلوم است که منظورم را درست متوجه نشده اند اما برای اینکه منظورم را بتوانم درست منتقل کنم یک سوال مطرح می کنم فقط یک سوال:
مسئول کتابخانه در مقابل رئیس شهرستان ، مدیر کل ، اعضای انجمن و تمام کارشناسان مافوق نهاد باید پاسخگو باشد یکی بگوید در این میان کتابدار کتابخانه که در شیفت دیگر فعالیت می کند و به اصطلاح در سایه است در برابر چه کسی باید پاسخگوی عملکردش باشد؟
پاسخ ها
مسئول
| iran |
1394/04/20 - 08:47
خواهشا اگر انقدر همکار تون تنبل است وهمه روشما انجام می دهید مسئولیتو به ایشون واگذار کنید و عذاب نکشید من به عنوان مسئول که راضی هستم.
کتابدار ستمدیده
|
Iran
|
1394/04/16 - 14:07
0
9
شرمنده من کتابدار از آموزش و به روز شدن بدم نمی یاد اما عزیز دل همکار خانه از پای بست ویران است وقتی کسی از گرد راه نرسیده میشه مسوول کتابخانه و هیچ حساب و کتابی در کار نیست و کتابدار با سابقه لیسانس نادیده گرفته میشه اون کتابدار چه انگیزه ای براش میمونه جز این که اگه زورش برسه نامه ها رو جواب نده اگر نه بقیه کار که همه بر دوش کتابدار است.جناب مختار پور عزیز کاش می شد برای مسولیت آیتم خاصی تعریف کرد .
کتابدار
|
Iran
|
1394/04/16 - 12:22
2
17
انشاء الله روزی برسه که ما نهادی ها دغدغه مسئولیت نخواهیم داشت . یعنی مسئول شدن برای تمام کتابداران محیا خواهد شد. و ما کتابداران خود مسئول همه موارد خواهیم شد.باتشکر فراوان از لیزنا و دبیر کل محترم آقای مختارپور که عدالت واقعی را به شکرانه این روزها ماه مبارک رمضان ایجاد نمودند ما دعاگویشان هستیم.
پاسخ ها
محیا
| Iran |
1394/04/16 - 14:00
کاش واقعاً این عدالت برقرار شود و هرکس چند سال مسئول بوده برداشته وهمکار دیگرش مسئول شود تا نه سیخ بسوزه و نه کباب با تشکر از زحمات همه جانبه مدیر کل ارجمندمون و تشکر از لیزنا.دعاگویتان هستم در این شبهای قدر . التماس دعا
شيراز
|
Iran
|
1394/04/16 - 11:02
10
6
من با شما موافقم همكارمسئول...همكارمنم تمام باركتابخانه رو روي دوش من انداخته چون من مسئولم و بقول ايشان حق مسئوليت ميگيرم...منظورش30هزارتومنه كه اصلا مشخص نيست كي ميدن كي نميدن.... واقعا خيلي از كارها رو بلد نيست بقول خودش19سال سبقه كارداره ولي ازاسكن عكس هيچي سر درنمياره چه برسه به كارهاي ديگه اينترنتي...

كاش هركس در شيفت خودش مسئول بشه.
كاش نهاد غربالگري كنه و همكاراني كه اصلا سواداطلاعاتي ندارن و يا كم سواد هستن رو شناسايي و آموزش بده...
پاسخ ها
تهران
| Iran |
1394/04/16 - 13:57
آقا وخانم مسئول اگر اینقدر گله و شکایت دارید از مسئولیت کناره گرفته وبه همکارتون بدهید چون من خودم مسئول هستم و 45000تومان هم بابت مسئولیت می گیرم هیچ وقت هم به همکارم نگفته ام کارمند من چون همه یکسان هستیم در ضمن همه اولویت ها را هم به ایشان می دهم چون منتی برای ایشان نیست ومن حقم را در قبال مسئولیتم می گیرم.
به اصطلاح مسئول
|
Iran
|
1394/04/16 - 08:50
19
7
کدوم مسئول؟ توی کتابخانه ها هرکه مسووله سرایدار کتابخانه و مستخدم همکار دیگرهم است . کتابخونه هایی که دو نفرهستن همکار کتابدار که مسئولیت نداره عملا یک رئیس تمام عیار است ! دست به سیاه و سفید نمی زنه فقط میزش و خودش ! من مسئول وقتی اخطار می دم دعوا راه میافته وقتی چیزی نمی گم خون دل می خورم . امیدوارم طوری برنامه ریزی بشه که یا هر کتابدار در هرشیفت مسئول همان شیفت خودش باشه و یا اگه مسئول کتابخونه قراره یه نفر از اون همکارا باشه اختیاراتی هم داشته باشه که بتونه دیگری رو به تحرکت و مسئولیت پذیری وا داره مثل دادن اختیارت در ارزشیابی ، مرخصی ،به مسئول کتابخانه.
امیدوارم جنابآقای مختار پور بزرگوار این مسئله را در یابند.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/04/16 - 14:39
من که نفهمیدم چی نوشتی
امیدوارم خودت فهمیده باشی
رضا
| iran |
1394/04/16 - 12:34
با سلام و تشکر از جناب مختارپور وتشکر از لیزنا در جواب همکار گرامی اولاًکه بابت نظافت حق تنظیف پرداخت می شود ثانیاً کتابدار خودش کارشو از بر است و نیاز به دعوا راه انداختن نیست چون همه همکاریم و شما هم کتابدارید و بابت مسئولیت هم حق مسئول بودن را در یافت می کنید قبل از مسئول بودن همه کتابداریم وبابت اختیاراتی که گفتید پس نقش رئیس اداره و مدیرکل چیه؟ خوب است که شما رئیس اداره نشدید و گرنه می خواستید که حق اینو داشته باشید که کسی را از کار برکنارکنید یا وارد کار در ضمن شما اینقدر خون دل نخورید و از مسئولیت استعفا بدهید چون ارزش مریض شدنتون ندارد.باتشکر
سلام
| Iran |
1394/04/16 - 12:25
ای خانم یا آقای مسئول به چیزهایی که نوشتی باید پیش خدا پاسخگو باشی تو این ماه مبارک رمضان گناه نکن کدام کتابداری از ترس شما مسئولان اینطوری هست خودت هم میدونی که دروغ محض. کسی هستی که وجدان نداری .گفته های شما مسئولان محترم : فهرست نویسی نمیکنم چون به نامه ها رسیدگی میکنم- فایل نمیکنم چون من آمار در می آورم - ثبت نشریات، ثبت اعضاء و کارهای متفرقه دیگر انجام نمیدهم چون کار کتابدار است خلاصه دست به سیاه و سفید نمیزنم چون مسئولم. ای خدا از این ظلمها نگذر .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: