نخستین نشست مسئولان کتابخانه‌های عمومی یزد برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، "رقیه دوست فاطمی‌ها" مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ابتدای این جلسه با اشاره به بازدید کارشناسان ستادی اداره کل از کتابخانه‌های سراسر استان گفت: در بازدیدهای صورت گرفته نقایص و کمبودهای موجود در کتابخانه‌ها بررسی و استخراج شده است و در جلسات متعدد با کارشناسان و رؤسای ادارات شهرستان پیگیر حل این مشکلات هستیم.

 

وی با انتقاد از اینکه در برخی کتابخانه‌های استان رشد و پویایی وجود ندارد، افزود: نفس برگزاری این جلسه و نشست‌های مشابه، دستیابی به راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی خدمات کتابخانه‌ای و ایجاد تحرک بیشتر در کتابخانه‌های عمومی است.

 

دوست فاطمی‌ها منابع مفید، فضای مطلوب و نیروی انسانی ماهر را سه شاخصه اصلی در موفقیت کتابخانه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: انتظار از مسئولان کتابخانه‌ها و همکاران کتابدار این است که در حوزه‌های تخصصی، اخلاقی و رفتاری، سرآمد باشند تا بتوانند مخاطبان و مراجعان را با رفتار و عمل خود به کتاب و کتابخوانی جذب کنند.

 

وی تصریح کرد: البته فضای مطلوب نیز در افزایش انگیزه کتابدار بسیار مؤثر است و می‌تواند به بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های همکار کمک کند، ولی نیروی انسانی خوب و پویا می‌تواند فضا را هم دستخوش دگرگونی کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به راه‌اندازی ساختمان جدید کتابخانه دکتر جوادی اظهار داشت: سعی خواهیم کرد با توجه به کیفیت بالای این فضا و توقعی که از این کتابخانه بزرگ و استاندارد می‌رود، بهترین نیروها را در این مجموعه به کارگیری کنیم.

 

"محسن رفیعی" رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز در این نشست با اشاره به کاهش عضویت کتابخانه‌های این شهرستان، گفت: یکی از اهداف برگزاری این نشست‌ها، بررسی دلایل کاهش اقبال مردم به کتابخانه‌ها و جستن راه‌هایی برای تغییرات مثبت و رو به جلو در کتابخانه‌های عمومی است.

 

رفیعی افزود: در این جلسات در خصوص بحث تکریم ارباب رجوع، استفاده از ظرفیت خیران برای اداره بهتر کتابخانه‌های محلات و همچنین راهکارهای افزایش انگیزه کتابداران شهرستان بحث و تبادل نظر می‌شود.

 

سپس جمعی از مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد نیز به بیان نظرات خود در این جلسه پرداختند.

 

کمبود نیروی انسانی ماهر و کافی در برخی کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای افزایش دانش تخصصی کتابداران، نبود سیستم ارزشیابی مناسب و عدم وجود ملاک‌هایی برای انتخاب کتابداران و مسئولان برتر کتابخانه‌ها و تشویق آنها و همچنین ضرورت چیدمان درست و منطبق با تخصص، تجربه و خلاقیت نیروها در کتابخانه‌های سطح شهر، از مهم‌ترین مباحثی بود که مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد مطرح کردند.