کد خبر: 20589
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 08 مرداد 1394 - 16:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چهارمین نشست «کتاب‌خوان» در خراسان شمالی برگزار شد

چهارمین نشست به ‌اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با حضور جمعی از کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب در استان خراسان شمالی برگزار شد.
چهارمین نشست «کتاب‌خوان» در خراسان شمالی برگزار شد

 

 

 به گزارش لیزنا، در این نشست که روز چهارشنبه هفتم مرداد با استقبال پرشور اهالی کتاب استان خراسان شمالی در شهرستان بجنورد برگزار شد، 13 نفر از کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب استان، کتاب های خوانده شده منتخب خود را با سایر کتاب‌دوستان به اشتراک گذاشتند.

 

بصیرت قرآنی و ولایی

 

"بصیرت قرآنی و ولایی" نام نخستین اثر به ‌اشتراک‌گذاشته شده در این نشست بود که توسط حسین حیدرپور، نویسنده این اثر به کتاب‌دوستان ارائه شد.

این کتاب، دربردارنده مطالبی پیرامون موضوع نفاق است که با مبانی بصیرتی قرآنی آغاز شده و با درس‌های بصیرتی رهبر معظم انقلاب در همین راستا، ختم می‌گردد. کتاب متشکل از هشت فصل است که از آن میان می‌توان "مبانی بصیرت در کلام وحی"، "هفت درس بیدرای به انسان‌ها"، "بصیرت قرآنی در شناسایی فتنه و پیامدهای آن"، "هدایت کشتی انقلاب بر امواج فتنه"، "سیمای منافق در قرآن و بصیرت ولایی" و "پدیده نفاق در کلام رهبری" را نام برد."

 

دیوان شهریار

 

دومین کتاب منتخب این نشست، "دیوان شهریار" تالیف سید محمد‌حسین بهجت تبریزی بود که توسط قاسم مهرنیا (شاعر و نویسنده) با کتاب‌دوستان چهارمین کتاب‌خوان در ‌میان گذاشته شد.

شهریار یکی از مشهورترین غزل سران معاصر است. او غزل‌های دلنشین بسیاری سروده که یادگار عشق اوست. عشق عرفانی نیز در اشعار شهریار مقام والایی دارد و بر بیشتر شعرهای او سایه افکنده است. کلیات اشعار شهریار متجاوز از پانزده هزار بیت از قصیده و غزل و مثنوی و قطعه است که در سه مجلد به چاپ رسیده است. بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین از دوره‌های گوناگون زندگی، در اشعار شهریار منعکس است و با خواندن این کتاب می‌توان گوشه هایی از زندگی شاعر را از نظر گذراند.

 

بارون درخت نشین

 

"بارون درخت نشین" نام اثری داستانی از ایتالو کالوینو که مریم گریوانی (کتابدار) آن را به نشست کتاب‌خوان شهرستان بجنورد معرفی کرد.

کوزیمو قهرمان این داستان در دوازده سالگی، علیه سخت گیری های پدر اشراف‌منش و غذاهای تهوع‌آور و غیرعادی خواهرش، به بالای درخت بلوط پناه می‌برد و تصمیم می‌گیرد که دیگر پایین نیاید.

این درخت‌نشینی که در دوره نوجوانی نوعی لجبازی با خانواده است، در جوانی و بزرگ سالی به انتخابی آگاهانه تبدیل می‌شود؛ به شکلی که برای آموزش و تشویق دیگران به این کار حتی کتابی در مورد کشور آرمانی بر فراز درختان و قانون اساسی آن می‌نویسد.

سنت‌شکنی او علیه آیین اشرافیت، مراسم و نظم کهنه اجتماعی، برخلاف اکثر روشنفکران و مصلحان اجتماعی که فقط حرف می‌زنند یا مقاله می‌نویسند، دارای الگوی عملی است. از دیدگاه او "برای بهتر دیدن زمین باید کمی از آن فاصله گرفت."

 

جامعه شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)

 

" جامعه شناسی خودمانی (چرا درمانده‌ایم؟)" عنوان کتابی است که احسان سیفی (کتابدار) آن را با مخاطبین کتاب‌خوان خراسان شمالی به اشتراک گذاشت.

حسین نراقی نویسنده این کتاب، در جامعه‌شناسی خودمانی، آیینه‌ای از صفات رایج در جامعه ما، مانند بیگانگی با تاریخ، ظاهر سازی، ریاکاری، قانون گریزی، احساساتی بودن، شعار زدگی، همه چیز دانی و...در مقابل مخاطب قرار می‌دهد.

صفاتی که هر روز آنها را در اجتماع می بینیم و گاه خود نیز از آن پیروی می‌کنیم. نویسنده، این صفات را بیماری‌هایی می‌‌داند که فرد برای معالجه‌ی آن، ابتدا باید ازبیمار بودن خود آگاه شود.

نراقی در این اثر با لحنی صادقانه و خودمانی به بیان دردها و عقب ماندگی ها پرداخته و پس از ایجاد آگاهی در مخاطب، علاج این بیماری را بر عهده خود جامعه می‌داند.

 

روزگار سپری شده مردم سالخورده

 

فروغ خسروی (فعال رسانه‌ای) نیز به معرفی "روزگار سپری شده مردم سالخورده" نوشته محمود دولت‌آبادی پرداخت.

مجموعه‌ی سه جلدی "روزگار سپری‌شده‌ی مردم سالخورده" شامل سه اثر «اقلیم باد»، «برزخ خس» و «پایان جغد» است. در دو کتاب «اقلیم باد» و «برزخ خس»، داستان در روستای «کلخچان» و روستاهای همجوارش (گوشه‌یی تک‌افتاده از سبزوار) می‌گذرد و در جلد سوم «پایان جغد» نویسنده داستانش را به شهر می‌کشاند. این مجموعه‌ی سه جلدی روایتی است از آنچه در طول تاریخ بر سه نسل از مردمان سخت‌کوش و ستمدیده‌ روستایی رفته است، داستانی با شخصیت‌های بی‌شمار که هر کدام در مشقت زندگی باری سنگین به دوش کشیده‌اند و اغلب شریف زیسته‌اند. دولت آبادی در این اثر بخشی از تاریخ ایران را به تصویر می کشد.

 

هاجر در انتظار

 

"هاجر در انتظار" نوشته سعید عاکف، عنوان کتاب دیگری بود که محمد عباس زاده (کتابدار) آن را با کتاب‌خوانان به‌اشتراک گذاشت.

این کتاب شامل خاطرات زهرا منصف از زندگی مشترک وی با حاج عباس کریمی است. در این کتاب، ارتباط لطیف شهید کریمی و همسر ایشان و فداکاری‌های همسر یک رزمنده به تصویر کشیده شده است. این روایت به صورت داستانی، جذاب و شنیدنی ارائه شده است.

 

سووشون

 

تیمور غلامی (نویسنده) نیز، "سووشون" نوشته سیمین دانشور را با مخاطبین کتاب‌خوان سهیم شد.

"سووشون" که تا کنون به 16 زبان ترجمه شده، یکی از پر خواننده ترین رمان های اجتماعی ایران است. وقایع رمان سووشون در سال های آخر دهه‌ی بیست و در هنگامه‌ جنگ جهانی دوم در شهر شیراز اتفاق می‌افتد. نویسنده در این رمان، زندگی فئودالی در زمان اشغال ایران از سوی انگلیسی‌ها را به نگارش درآورده ‌است. ارتش انگلیس که سابقه حضور نظامی در ایران را دارد در خلال جنگ، قشون خود را در شیراز مستقر کرده و این سرآغاز شروع قطحی و بیماری‌های واگیردار و درگیری‌های است که ماجراهای رمان را شکل می دهد.

 

کلیدها و تکنیک های طلایی تربیت برتر

 

سمانه رحمانی‌فضلی (کتابدار) در چهارمین کتاب‌خوان به ارائه اثری با عنوان "کلیدها و تکنیک های طلایی تربیت برتر" نوشته رضا کریمی پرداخت.

این کتاب، حاوی 139 رهنمود و نکته تربیتی است که از میان آموزه‏های قرآنی و روایی استخراج و تبیین شده است. در این نکته‏ها، ابعاد مختلف تربیت کودک و موانع و مشکلات آن به همراه نیازها و ویژگی‏های شخصیتی آنها برای استفاده والدین به صورتی ساده و مختصر ارائه شده است. پرهیز از دروغ، مسئولیت دادن به کودک، احترام به شخصیت کودک، کسب مال حلال، صداقت، اوقات فراغت و استقلال‏طلبی کودک از نکات طلایی تربیت کودک محسوب می‏شود، که در این کتاب با بیانی ساده ارائه شده است.

 

کوری

 

"کوری" نام اثری داستانی از ژوزه ساراماگو، کتابی است که توسط ندا ریحانی (عضو کتابخانه) با کتاب‌خوانان به اشتراک گذاشته‌شد.

«کوری» اثری تمثیلی است. رمانی اجتماعی- سیاسی که آشفتگی اجتماع و انسان‌های سر در گم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر می‌کند. مفهوم کوری از نظر نویسنده در این کتاب، کوری معنوی است و سازماندهی و قانونمندی و رفتار عاقلانه به نوعی آغاز بینایی محسوب می‌شود. ساراماگو در «کوری» تعهد و باور عمیق خود را به عدالت اجتماعی، احترام به خرد و عقل سلیم همراه با تزکیه روح و جسم که تنها ضمانت پایدار ماندن هر جامعه‌ای است؛ درغالب یک رمان هنرمندانه، عرضه می‌کند.

 

حکایت دولت و فرزانگی

 

مرضیه مهربان(فعال رسانه) نیز در این کتاب‌خوان به معرفی کتاب "حکایت دولت و فرزانگی" نوشته مارک فیشر پرداخت.

"حکایت دولت و فرزانگی" از مشهورترین کتاب‌های صده اخیر است. این کتاب داستان زندگی جوان هوشمندی است که می‌خواهد دولتمند شود. او به ستاره بخت خود اعتقاد ندارد و بر‌اثر نا امیدی دست و دلش به کاری نمی‌رود. وی در این فکر و رؤیا است که به کارجدیدی دست بزند و تنگناهای مالی‌اش را یکباره و برای همیشه از بین ببرد. او می‌خواهد نویسنده شود تا داستان‌هایش او را دولتمند و پر آوازه کند؛ اما در مسیر رسیدن به این هدف، موانع بیشماری را تجربه می‌کند. این کتاب شرح فراز و فرودهای وی در راه رسیدن به هدف خویش است.

 

امام حسین علیه السلام شهید تهاجم فرهنگی

 

آخرین کتاب معرفی شده در این نشست کتابی با عنوان "امام حسین علیه السلام شهید تهاجم فرهنگی" بود که توسط غلامعلی پارسا، نویسنده این اثر به مخاطبین ارائه شد.

این کتاب با شرح مختصری از زندگانی امام حسین (ع) آغاز شده، پس از آن به شرح و تفسیر آیاتی از قرآن و احادیث و روایاتی درباره امام حسین (ع)پرداخته است. بخشی از این کتاب نیز به ذکر معجزات، کرامات و شگفتی‌های امام حسین (ع) اختصاص دارد. این کتاب همچنین حاوی چهل حدیث حکمت‌آمیز از آن حضرت و سخنان اندیشمندان مختلف جهان و علمای دینی درباره ایشان است. مجالس عزاداری پیامبران و امامان (ع) از زمان حضرت آدم (ع) تاکنون و اشعاری در مدح و رثای امام حسین (ع) از دیگر مطالب کتاب است.

 

گفتنی است کتاب‌خوان، نشستی صمیمانه با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری کتاب‌های مفید و تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای عمومی کشور است که بر‌اساس دستورالعمل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده به شکلی سازمان‌یافته و ادواری در گوشه و کنار کشور برگزار شود تا شمار بیشتری از افراد جامعه امکان حضور در آن را داشته باشند.

برچسب ها :
کتابدار
|
iran
|
1394/05/08 - 21:16
9
7
خدا را شکر که این طرح کتاب خوان هر روز داره بهتر و بیشتر گسترش پیدا می کنه
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: