کد خبر: 21164
تاریخ انتشار: شنبه, 04 مهر 1394 - 17:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها: همه كاركنان نهاد را كتابدار مي‌دانم

مختارپور: مصداق بارز كتابدار فردي است كه در كتابخانه كار مي‌كند اما در نهاد با يك گسترش مفهومي؛ همه كاركنان نهاد از معاونين، مديران، رؤسا و كارشناسان ستادي را كتابدار مي‌دانم.
دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها: همه كاركنان نهاد را كتابدار مي‌دانم

 

به گزارش لیزنا، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شانزدهمين سفر خود، با کتابداران استان آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد.

 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد روز سه‌شنبه (31 شهریور ماه) به همراه محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد با کتابداران استان آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کرد.

 


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و عید سعید قربان به بیان نکاتی در خصوص وضعیت فعلی نهاد کتابخانه‌ها پرداخت. وی با اشاره به برخی از مشکلات موجود و اقدامات انجام شده در راستای رفع آنها، بر همکاری و همدلی بیش از پیش کتابداران به منظور دستیابی به آینده‌ای رو به رشد تأکید کرد.

 

دبيركل نهاد در ادامه با ارائه تفسيري از كتابدار محوري يادآور شد: مصداق بارز كتابدار فردي است كه در كتابخانه كار مي‌كند اما در نهاد با يك گسترش مفهومي؛ همه كاركنان نهاد از معاونين، مديران، رؤسا و كارشناسان ستادي را كتابدار مي‌دانم. كتابدار محوري يعني كتاب‌ محوري، يعني فرهنگ محوري، يعني مشاوره امين محوري. كتابدار محوري يعني كتابخواني محوري.

 

عليرضا مختارپور برگزاري نشست‌هاي كتاب‌خوان را يكي از طرح‌هاي مؤثر در راستاي رسيدن به كتاب محوري دانست و گفت: در اين نشست‌ها كه امروز در سراسر كشور شاهد برگزاري آن هستيم، گاهي با حضور مسئولين استاني برگزار مي‌شود و اين يعني همان كتاب محوري.

 

دبيركل نهاد در ادامه افزود: معرفي كتاب الزاماتي دارد. خواندن كتاب و تسلط به محتواي كتاب، شناخت نويسنده و مسائل مربوط به نويسنده و محتواي آثار او و شناخت از مترجم و حوزه مربوط به كتاب و از همه اين‌ها مهمتر، اينكه كتابداران خود را فردي با قابليت و توانايي و مهارت مطالعه و معرفي كتاب بدانند.

 

وي اضافه كرد: بارها گفته‌ام كسي كه كتاب بخواند و كتابخوان باشد، حرف زدنش، ايستادنش، راه رفتنش، فرهنگ اجتماعي‌اش فرق مي‌كند و جامعه كتابخوان نيز فرق مي‌كند. جامعه كتابخوان جامعه‌اي معطر به عطر كتابخواني است و در واقع چنين جامعه‌اي نيز تمام رفتارهايش متفاوت خواهد بود.

 

در ادامه این سفر، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از کتابخانه تربیت شهر تبریز دیدن کرد و ضمن گفتگو با کتابداران این کتابخانه در جریان مسائل این کتابخانه قرار گرفت. كتابخانه عمومي تربيت، نخستين كتابخانه دولتي ايران است كه در 1300ش. در شهر تبريز ايجاد شد.

 

کتابخانه مرکزی شهر تبریز دیگر کتابخانه‌ای بود که عليرضا مختارپور در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی از آن بازديد کرد. کتابداران کتابخانه مرکزی نیز در این بازدید گزارشی از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه دادند.

 

گفتنی است، در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، آذربایجان شرقی شانزدهیمن مقصد وی برای بازدید بود. 

 

علیرضا مختارپور در دوره جدید فعالیت‌های نهاد، در سفر به 15 استان اردبیل، آذربایجان غربی، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، تهران، هرمزگان، قم، همدان، قزوین، مرکزی، کرمان، گلستان، کرمانشاه و خراسان رضوی ضمن بازدید از کتابخانه‌های عمومی در شهرهای مختلف این استان‌ها، در گفتگو با کتابداران این کتابخانه‌ها، از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفته است.

برچسب ها :
انجمنی
|
Iran
|
1394/08/03 - 15:16
0
0
امیدوارم در یادداشت بعدی تان نیروهای انجمنی مورد الطاف حق تعالی قرار گیرند.
اصفهان
|
Iran
|
1394/07/06 - 15:06
1
9
خدا قوت جناب مختار پور !بی صبرانه منتظر حضور سبز شما هستیم در اصفهان، تا اردیبهشتی دیگر در خزان طبیعت رقم بزنید
کتابدرا تنها
|
Iran
|
1394/07/06 - 09:09
0
22
امیدوارم اقای مختار پور به شهرستانهای استان های استان تهران هم سر بزنه به امید دیدار یار
درضمن اقای مختار پور خیلی وقته یاداشت نمیزاری منتظریم یا علی
کتابدار خوزستانی
|
Iran
|
1394/07/05 - 14:51
3
14
با سلام عرض ادب و احترام و تبریک هفته دفاع مقدس
جناب آقای مختار پور بسیار عزیز ما منتظر حضور سبز شما در هفته دفاع مقدس در سرزمین مهد دفاع مقدس بودیم .خوزستان همیشه مظلوم واقع گردیده .
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/05 - 12:30
5
47
جناب آقای دبیر کل محترم
خواهشا یادداشت شماره 27 رو هر چه سریعتر تو سایت بذارین این دفعه خیلی انتظار کشیدیم . ممنون
حمیدی
|
Iran
|
1394/07/05 - 12:16
5
12
باعرض سلام وخداقوت.
جناب مختارپور دبیرکل معزز
ما کتاب بیداران استان سیستان وبلوچستان بی صبرانه منتظر سفر شما به سرزمین دریاوکویر،بامردمانی بی ریاوغیور،کتابدارانی زحمت کش،کوشا وصبورهستیم .
کوثر رستمی
|
Iran
|
1394/07/05 - 09:50
2
18
سلام و عرض خسته نباشید به همه زحمت کشان عرصه علم اطلاعات و دانش شناسی ....من به عنوان دانشجوی این رشته خرسند هستم که قصدرسیدگی به مشکلات و کاستی ها و عدم توجهات به منبع عظیم اطلاعات دارید . تا باشه از این کارااا
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/05 - 09:49
3
26
سلام و خسته نباشید خدمت دبیر کل محترم
جامعه ی کتابداری به خود می بالد که چنین دبیر کل فهیم و دلسوزی دارد و همواره سخنان ایشان امید را در دل کتابداران به همراه داشته است و سخنان ایشان انگیزه ای برای کار در عرصه فرهنگ و کتاب می باشد ...آقای مختار پور انشالله همیشه موفق باشید و دعای خیر کتابداران بدرقه ی راهتان می باشد
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/04 - 21:25
2
48
معلوم میشود هنوز هم برای دبیر کل مان مهمترین شغل در نهاد کتابداری است.خدا را شکر
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/07/05 - 13:18
البته هنوز هم روسای ادارات و برخی مسئولین کتابخانه ها با کتابداران زحمتکش حکومت ارباب رعیتی می کنند. خدا ناظر اعمال همه ماست.
شکر
| Iran |
1394/07/05 - 09:47
واقعا خدا را شاکریم................. خدا را شکر خدارا شکر.... شکر!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: