کد خبر: 21187
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 مهر 1394 - 15:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بزرگداشت مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد

آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح روز دوشنبه ششم مهر و همزمان با آخرین روز از هفته دفاع‌مقدس برگزار شد.
بزرگداشت مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح روز دوشنبه ششم مهر و همزمان با آخرین روز از هفته دفاع‌مقدس، با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ دکتر محمدحسن نامی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار پاسدار احمد حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه و بسیج؛ محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری؛ دکتر مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  و رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران، ناشران حوزه دفاع‌مقدس؛ اعضای هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونین، مدیران کل نهاد و جمعی از ایثارگران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

 

در این مراسم از خانواده‌های شهدای کتابدار، جانبازان، آزادگان، رزمندگان هشت سال دفاع‌مقدس و خانواده شهید مدافع حرم تجلیل و ضمن رونمایی از بیست عنوان کتاب‌ جدیدالانتشار در حوزه دفاع‌مقدس، از ناشران حوزه دفاع‌مقدس نیز تقدیر به عمل آمد.

 

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح روز دوشنبه ششم مهر در آیین بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در حوزه هنری برگزار شد، با تمجید از مقام شهدا و اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شهدا، بر لزوم ادامه دادن راه آنها از طریق برپایی بزرگداشت یاد و خاطره آنها تاکید کرد.

 

وی گفت: شهدا در برهه حساسی از تاریخ به دفاع از تمامیت ارضی و ملی و دین ما در برابر دشمن قیام کرده و جان و مال و خویش را در این راه فدا کردند و لذا به عنوان قهرمانان تاریخ این ملت همواره قابل احترام و ستایش‌اند.


متن کامل سخنان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم به شرح زیر است:

 

بسمه تعالي

 

زمانه خواست تو را ماضي بعيد كند               ضمير سوم غايب كند، شهيد كند

از نظر برخي، شهدا مظهر جوانمردي و ايثار و گذشت و فداكاري در راه دين و سرزمين ما بوده‌اند كه در برهه حساسي از تاريخ به دفاع از تماميت ارضي و ملي و دين ما در برابر دشمن قيام كرده و جان و مال و خويش را در اين راه فدا كردند و لذا به عنوان قهرمانان تاريخ اين ملت همواره قابل احترام و ستايش‌اند، نقش حساس خود را در تاريخ ايفا كرده‌اند و به جاودانگي رسيده‌اند.

 

البته اين نظر درست است اما با همه درستي‌اش تنها روزنه كوچك و محدودي است به حقيقت بلند مرتبه و والاي شهدا و نقش آنان در هستي و سرنوشت اين كشور.

 

در نظر آنان زمان فداكاري شهدا ماضي بعيد است، نقشي كه شهدا اگرچه به خوبي ايفا كرده‌اند اما صرفاً مربوط به گذشته است و اينك دوران، دورانِ ديگري است و براي شهدا تنها احترام  و بزرگداشتي بر ما واجب است.

 

اما اصل ماجرا به شكل ديگري است. ماجرايي كه بهتر از هركسي از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها و بارها به شكل‌هاي مختلف بيان شده، خلاصه اين ديدگاه عبارت است از چند اصل؛

 

1) كار شهدا پايان نيافته، " امروز هم شهدا در حال تقويت روحيه ملت ايرانند. نقطه مقابل دلسردي‌ها، نقطه مقابل نوميدي‌ها، نقطه مقابل ركود و ركوردها، تحرك، آمادگي، شوق، عشق، آرمان‌گرايي اين كار شهدا است." (10 رمضان 1394) (6 تيرماه 1394)

2) "جلسات بزرگداشت، ادامه حركت جهادي و ادامه شهادت است. احترام به شهدا و خانواده آنها در جامعه ما به صورت يك فرهنگ درآمده. روز به روز بايد ياد شهدا و تكرار نام شهدا و نكته‌يابي و نكته سنجي زندگي شهدا در جامعه ما رواج پيدا كند و اگر اين شد آن وقت مساله شهادت كه به معناي مجاهدت تمام عيار در راه خدا است در جامعه ماندگار خواهد شد و اگر اين شد براي اين جامعه ديگر شكست وجود نخواهد داشت و شكست معنا نخواهد داشت." (27/11/1393)

3) "من عقيده راسخ دارم بر اينكه يكي از نيازهاي اساسي كشور، زنده نگه داشتن نام شهدا است. اين يك نيازي است كه ما – چه آدم‌هاي مقدس مآب و متديني باشيم، چه آدم‌هايي باشيم كه خيلي هم مقدس مآب نيستيم اما به سرنوشت اين كشور و سرنوشت اين مردم علاقه‌منديم ـ هرجور فكر بكنيد، بزرگداشت شهدا براي آينده اين كشور حياتي و ضروري است." (27/11/1393)

4) "فرهنگ شهادت يعني فرهنگ تلاش كردن با سرمايه‌گذاري از خود براي اهداف بلند مدت مشترك بين همه مردم كه البته در مورد ما آن اهداف مخصوص ملت ايران هم نيست، براي دنياي اسلام بلكه براي جهان بشريت است." (27/11/1393)

5) "فرهنگ ايثار، فرهنگ گذشت، فرهنگ مايه گذاشتن از خود براي سرنوشت جامعه و براي سرنوشت مردم اين فرهنگ اگر عمومي شد. اين كشور و هر جامعه‌اي كه اين فرهنگ را داشته باشد هرگز متوقف نخواهد شد. به عقب برنخواهد گشت و پيش خواهد رفت." (27/11/1393)

6) "امروز كار تجليل از شهدا و حفظ ياد اين عزيزان يك فريضه است" (14/2/94) فريضه امري مربوط به گذشته نيست، تكليف روز و حال حاضر و آينده است.

 

پس شهدا و خانواده شهدا نيازي به تجليل و تكريم ندارند كه نزد خدا ماجور و مقبول‌اند. اين ما هستيم كه به شهدا و خانواده آنان و تجليل و تكريم و حفظ نام و ياد و راه و مرام آنان محتاجيم.

 

بياييد نسبت به اين فريضه، اين نياز اين خون حيات در رگ‌هاي جامعه روز به روز بهتر و بيشتر همت و مراقبت كنيم. ان شاء‌الله

 

نهاد كتابخانه‌هاي عمومي جمهوري اسلامي ايران مفختر است كه در راه ايفاي اين وظيفه دين و ملي و اساني به تلاش پرداخته و به پايگاهي براي حفظ فرهنگ اصيل حيات بخش شهادت تبديل خواهد شد. ان شاء‌الله

 

زما مگير خدايا شكوه عزت را

امانت شهدا را غرور و غيرت را

حسيني است ابوالفضلي است غيرت ما

به خواب نيز نبيند يزيد ذلت ما

به تشنه كامي عباس‌هايمان سوگند

به دست بسته غواص‌هايمان سوگند

بگو هر كه در اين معركه كم‌آورده است

بگو كه بيرق خود را نمي‌نهيم از دست

 

والسلام

برچسب ها :
دانیال ازفارس
|
Iran
|
1394/07/13 - 08:05
1
8
ای کاش هرسال چنین برنامه پرشوری برگزار می شد وما ایثارگران درپیچ وغم زندگی گم نمی شدیم ای کاش ازطرف نهاد کمیته ای تشکیل می شد ومشکلات ایثارگران نهاد حل وفصل میکردند.به هرحال ازدبیرکل گرامی وسایرمدیران عزیز ودست اندرکار که انصافا متحمل زحمات فراوان شدند تقدیروتشکردارم احسنت برشما عزیزان اجرکم عندالله
فرشاد رو وار
|
Iran
|
1394/07/09 - 11:43
3
11
سلام به به احست به جناب دبیرکل عزیز و دوست داشتنی
کتابدار خوزستانی
|
Iran
|
1394/07/08 - 17:09
1
13
با سلام ادب و احترام
جناب آقای مختار پور عزیز در زمانه مهجور بودن شهدا و یادشان دست مریزاد اجرتان با سرور و سالار شهیدان .همیشه سربلند و پیروز باشید .
محمدی
|
Iran
|
1394/07/08 - 15:24
0
14
با عرض سلام و خسته نباشید محضر دبیرکل محترم و تشکر از ایشان ومدیران گرامی ایشان بابت زحمات بی شائبه شان.
و متشکر هستیم بابت معرفی چهار شهید کتابدار و بزرگداشت شهدا و ایثارگران گرامی.
امیدوار هستیم که مانیز بعنوان خانواده های شهدا بتوانیم مثمر ثمر باشیم در جبهه فرهنگ و تعالی روح ایثار
كتابدار فرزند شهيد
|
Iran
|
1394/07/08 - 14:12
1
12
با سلام
ضمن تشكر از شما دبير كل محترم كه با برگزاري همايش بزرگداشت دفاع مقدس توانستيد همانند يك پدرو يك همراه بخشي از احساس تنهائي ام را در اين سازمان كم كنيد.
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/08 - 12:23
5
12
بسمه تعالی
اززحمات دبیرکل محترم ازاینکه به مجموعه نهادکتابخانه ها جان انقلابی بخشیدند نهایت تشکررا داریم .
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/08 - 10:44
4
16
با سلام وخسته نباشید به شما دبیر کل محترم

جا دارد از زحمات و خدمات ارزنده ی جنابعالی به ویژه در بزرگداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا و ایثارگران تقدیر و تشکر نماییم .انشالله مثل همیشه موفق و سربلند باشید ...
روستایی
|
Iran
|
1394/07/07 - 20:05
4
12
باسلام‌ودرودماتوکتابخانمون‌بخش ویژه‌دفاع‌مقدس‌به‌منظورترویج‌فرهنگ‌ایثاروشهادت‌راه‌انداختیم
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/07 - 17:56
4
14
احسنت.
کتابدار
|
Iran
|
1394/07/07 - 16:20
3
19
زنده باد دبیر کل عزیز ما
کتابدار فرزند شهید
|
Iran
|
1394/07/07 - 15:58
3
20
سلام و تشکر از زحمات بی شائبه دبیرکل محترم
دعای خیر خانواده شهداء و ایثارگران بدرقه راهتان باد
موفق و موید باشید انشاالله
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: