بسته نمایشگاهی کتابخانه ملی ملک در دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها

 

 

به گزارش لیزنا، موقوفه آستان قدس رضوی، منتخب آثار کمال‌الملک، چهل آیینه (الحمد)، آثار کمال‌الملک، گنج ملک، منتخب آثار نگارگری، عکس‌های قاجاری حرم امام رضا علیه‌السلام، هنر اسلامی، منتخب سکه‌های اسلامی، منتخب سکه‌های دوره تاریخی، دعای صباح امیرالمومنین، چهل حدیث نبوی، آیینه حسن، گیاهان دارویی (طب سنتی ایرانی- اسلامی) و گردش ایام (تقویم در فرهنگ ایرانی- اسلامی)، 14 بسته نمایشگاهی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که برای نمایش تصویر آثار مرتبط با حوزه هنرهای ایرانی- اسلامی در مراکز فرهنگی و آموزشی فراهم شده است. این بسته‌ها، تصویرهایی از آثار بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را مرتبط با موضوع نمایشگاه دربرگرفته‌اند.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی، زیر نظر آستان قدس رضوی بر اساس وقف‌نامه واقف اداره می‌شود. حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه در وقف‌نامه خود تصریح کرده است که هیچ‌یک از آثار و کتاب ها نباید از ساختمان موقوفه بیرون برده شوند. کتابخانه و موزه ملی ملک بدین‌ترتیب، بر اساس سیاست کلی خود که بر محورهای «گسترش فرهنگ در جامعه» و «افزایش سطح ذوق و سلیقه شهروندان با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی» تنظیم یافته است، بسته‌های نمایشگاهی از تصویر آثار برگزیده با دسته‌بندی مشخص موضوعی فراهم آورده است. مراکز فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها می‌توانند با هماهنگی پیشین از امکان برگزاری رایگان نمایشگاه‌ها در مکان فعالیت خود بهره بگیرند.

 

علاقه‌مندان از چنین مراکزی می‌توانند در تماس با شماره تلفن 66751291 با روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک برای بهره‌گیری از این امکان، درخواست و برنامه مورد نظر خود را هماهنگ کنند.

 

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی بر آستان قدس رضوی وقف شده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.