کد خبر: 22000
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آذر 1394 - 21:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تکریم مقام کتابداران آذربایجان‌شرقی برگزار شد

مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی در آذربایجان‌شرقی با حضور مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد و جمعی از مسئولان این استان در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.
تکریم مقام کتابداران آذربایجان‌شرقی برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانیِ استان روز دوشنبه دوم آذر با حضور آیت ا‌الله محسن مجتهد‌شبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز؛ اسماعیل شفاعی، مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سعید شبستری، معاون سیاسی امنیتی استانداری؛ علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز؛ سیدمحسن لطیفی، مدیرکل صدا و سیمای استان؛ منوچهر جعفری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی و جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد.

 

آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در این مراسم با بیان اینکه باید با حوصله با جوانان رفتار کنیم، اظهار داشت: اگر کسی کتاب‌هایی را به کتابخانه اهداء کرد توجه به محتویات کتاب صورت گیرد تا زمینه انحراف جوانان به واسطه کتب ضاله فراهم نشود.

 

وی همچنین تاکید کرد: فرهنگ کتابخوانی در جامعه باید تقویت شود که هفته کتاب فرصتی مناسب برای ترویج این فرهنگ است.

 

آیت‌الله شبستری در ادامه سخنان خود با اشاره به کتب نوشته شده توسط علامه طباطبایی(ره) بیان داشت: ایشان ارزشمندترین کتب تفسیری جهان اسلام بوده و علاوه بر تفسیر المیزان کتاب ارزشمند دیگری نیز دارد.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی کتب علامه طباطبایی(ره) در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: مجموعاً 32 کتاب ارزشمند از ایشان به یادگار مانده و از مفاخر آذربایجان و جهان اسلام و نابغه‌ای کم نظیر است.

 

وی در ادامه گفت: بنده زمانی افتخار شاگردی علامه طباطبایی(ره) را داشتم. یکی از برجسته‌ترین خصوصیات ایشان گریز از معروفیت و مطرح شدن بود و طلاب را نیز به این امر توصیه می‌کرد.

 

اسماعیل شفاعی مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد نیز در این مراسم ضمن ابلاغ سلام دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کتابداران استان آذربایجان شرقی و با بیان اینکه کتابداران قشر پرتلاش و کم توقع جامعه هستند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته ما شاهد نگاه علمی و تخصصی به کتابداری و کتابخانه نبودیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت معیشتی کتابداران به حد ایده‌آل نرسیده اما نسبت به گذشته بهتر شده است. انتظار ما از کتابداران حرکت از درون و کتابدار محوری است.

 

شفاعی در ادامه خواستار افزایش سرانه مطالعه کتابداران شد و گفت: چنانچه کتابدار کتاب‌شناس نباشد در ارائه خدمات به مراجعین دچار مشکل خواهد شد.

 

سعید شبستری معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در بخش دیگری از این مراسم  با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های کشورهای در حال توسعه میزان مطالعه است، اظهار داشت: متاسفانه یکی از معضلات فرهنگی در کشور ما پایین بودن سرانه مطالعه است.

 

شبستری با تاکید بر این که برنامه‌ریزی فرهنگی برای سن خاصی نیست و باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد، افزود: خانواده‌ها باید از کودکی فرزندان خود را با کتاب آشنا کنند، چراکه در 25 سالگی نمی‌توان موبایل را از دست جوان گرفت و کتاب را جایگزین آن کرد.

 

منوچهر جعفری سرپرست کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان، مسئولین و همکاران و کتابداران استان گفت: ضروری است تا کتابخانه‌ها با محوریت دانشگاه‌ها به روز رسانی شوند تا شاهد ارتقای بار علمی کتب باشیم.

 

جعفری با اشاره به فعالیت کتابخانه‌ها در شهرها و نقاط مختلف استان تاکید کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی با توجه به توان فعلی در توسعه کتابخانه‌های سیار ممکن خواهد بود.

 

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان، بیان کرد: توسعه کتابخانه‌های سیار با حمایت مسئولان استان ضروری است و در این راه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

در ادامه مراسم علی‌اکبر صفی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: در مدت یک و نیم سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا ارتباط مؤثر و مستمری با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برقرار کنیم و کمترین برخورد صورت گیرد و هم‌افزایی صورت گیرد.

 

صفی‌پور از تخصیص اعتبار برای خرید کتاب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر داد و افزود: از اهدای رایگان کتب جلوگیری کرده‌ایم و کتاب‌ها به کتابخانه‌ها اهداء می‌شوند و کتابخانه‌ها می‌توانند از انبار ارشاد کتب را تحویل بگیرند.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره ‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی، این مراسم از کتابداران و فعالین حوزه کتاب و کتابخوانی در قالب عناوینی همچون کتابدار نمونه نهادی و مشارکتی، اهداکننده برتر، کتابخوان نمونه و رسانه فعال در حوزه کتابخوانی تجلیل شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: