کد خبر: 22035
تاریخ انتشار: شنبه, 07 آذر 1394 - 12:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تلاش نهاد کتابخانه‌ها فراهم کردن شرایطی بهتر برای تمام نیروهاست

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در جمع کتابداران مازندران  گفت: تلاش مجموعه نهاد به فراهم کردن شرایطی بهتر برای تمامی نیروهای مشغول به کار، اعم از روستایی، انجمنی، خدماتی، قراردادی و پیمانی معطوف است امید است وضعیت بهتری برای نهاد کتابخانه‌های عمومی در ارائه خدمات بهتر به جامعه فراهم آوریم.
تلاش نهاد کتابخانه‌ها فراهم کردن شرایطی بهتر برای تمام نیروهاست

 

  به گزارش لیزنا، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها، روز چهار‌شنبه (۴ آذرماه) در هجدهمین سفر استانی خود، طی نشستی صمیمانه با کتابداران استان مازندران دیدار و گفتگو کرد. این سفر با همراهی هوتن والی‌نژاد، مدیرکل عمرانی و محمدهادی ناصری طاهری، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل نهاد انجام شد.

 

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران این استان، سخنان خود را با طرح مبحثی معرفتی آغاز کرد و گفت: انسان به عنوان یکی از موجودات این عالم باید از خود تعریفی داشته باشد. مکاتب مختلف، تعاریف متفاوتی از انسان ارائه داده‌اند؛ و بدیهی است که پذیرش یک مکتب، عمل بر اساس تعاریف آن را به دنبال خواهد داشت. تعریف ما از انسان، بر رفتار ما تأثیرگذار خواهد بود؛ البته این امر لزوماً به این معنا نیست که افراد مطابق با اعتقاداتشان عمل کنند؛ گاهی ما به چیزی اعتقاد و باور داریم اما به هر دلیلی مطابق با آن عمل نمی‌کنیم و به لحاظ عملی در مراتب مختلفی از اعتقادمان قرار می‌گیریم. در مکتب ما مسلمانان، اسلام تعریف همه جانبه‌ای از انسان ارائه می‌دهد. اسلام برای انسان مقام و جایگاه والایی قائل شده و با تعابیری همچون خلیفه الله، جانشین خدا، اشرف مخلوقات و مانند آن، از او یاد می‌کند.


وی با اشاره به کتاب انسان در قرآن شهید مطهری، اضافه کرد: سیری در کتاب آسمانی قرآن، تعاریف بسیار متضادی از انسان به دست می‌دهد. در آیه ۱۴ سوره مؤمنون آمده است که خدا پس از خلقت انسان به خود آفرین می‌گوید. (فتبارک الله احسن الخالقین)؛ در عین حال آیه ۱۰۸ این سوره، آنجا که فرشتگان الهی روز قیامت انسان گنهکار بد کردار را می‌آورند و او همچنان امیدوارانه لب به سخن می گشاید، گفته می‌شود "قال اخسئوا فیها ولا تکلمون"، دور شوید و به دوزخ روید و با من سخن مگویید؛ اخساء، واژه‌ای است که در زبان عربی هنگام راندن حیوان مزاحم استفاده می‌شود.


مختارپور ادامه داد: انسان با این تعاریف، و ابعاد گوناگون مادی و روحی‌اش، در تصمیم‌گیری‌ها سلسله مراتبی را طی می‌کند. نوع انسان برای اینکه تصمیمی را عملی کند، مراحل علمی، شناختی، تصمیم‌گیری، اراده و عمل را از سر می‌گذراند؛ در واقع مقدمات بسیاری لازم است تا کار کوچکی انجام شود. نکته‌ای که در پس طرح این مباحث نهفته است و مایلم به آن بپردازم، رابطه بین نیت و عمل است. نیت ما همیشه منطبق با عملمان نیست؛ گاهی نیت خوبی داریم اما نتیجه، خلاف انتظار ماست؛ عکس این قضیه هم صادق است؛ در بعضی موارد هم نیت و عمل هماهنگ با یکدیگرند.


وی در ادامه به بیان احادیثی در این رابطه پرداخت و گفت: در روایتی پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: "إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیَّات"، در این معنا، اعمال انسان به نیات او وابسته است و نیت، معیار سنجش است؛ در حدیث دیگری با تأکید بر نتیجه عمل آمده است: "مِلاکُ الْعَمَلِ خَواتمُهُ "، به این معنا که ملاک، حُسن انجام کار است؛ در عین حال حدیث " نِیَّةُ الْمُؤْمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ "، که نوعی جمع‌بندی از دو حدیث مذکور است، مبین آنست که نیت مؤمن همیشه بهتر از عمل اوست. به این معنا که، شما نیت کار خیر دارید، اما ممکن است شرایط اجازه انجام تمامی آنچه را در ذهن داشته‌اید، ندهد. در این شرایط نیت شما بهتر از عمل انجام شده خواهد بود. چراکه در مرحله نیت، تنها بنده و خداوند آگاه از صدق نیت‌اند؛ لکن به مرحله عمل که می‌رسد، گستره کار، سایر افراد و گروه‌ها را نیز دربر می‌گیرد و اینجاست که اختلاف، تقلیل یا خدشه پیش می‌آید.


مختارپور تصریح کرد: این مباحث حاکی از آنست که داشتن نیت خوب، خود یک مسأله است؛ داشتن نیت‌ها و آرزوهای خوب و خیرخواهانه فضیلت است. یعنی اگر قصدمان به عمل نمی‌رسد، دستمان که به نیت می‌رسد. برای خودمان، همکارانمان، مدیرانمان و... خیر و خوبی بخواهیم و تلاش کنیم تا عملمان منطبق بر نیتمان باشد.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این نشست به ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی نهاد کتابخانه‌ها و مسائل و مشکلات موجود پرداخت. وی حل مشکلات موجود به طرق قانونی و بالا بردن اعتبار نهاد در میان سازمان‌های دولتی را، مقصود تلاش‌های این مجموعه عنوان کرد.


این نشست با پاسخ به سؤالات کتابداران در خصوص مسائلی همچون تدوین چارت سازمانی، بیمه نیروی روستایی، نحوه پرداخت حقوق پذیرفته شدگان آزمون ۹۱، تغییر احکام و... ادامه یافت.


مختارپور در خاتمه اظهار داشت: تلاش مجموعه نهاد به فراهم کردن شرایطی بهتر برای تمامی نیروهای مشغول به کار، اعم از روستایی، انجمنی، خدماتی، قراردادی و پیمانی معطوف است؛ امید است با همراهی یکدیگر وضعیت بهتری برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارائه خدمات بهتر به جامعه عزیزمان فراهم آوریم.


گفتنی است، در راستای تحقق وعده دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌ها و دیدار با کتابداران، مازندران، هجدهمین مقصد وی برای بازدید بود.

 

برچسب ها :
آسمان صبح
|
Iran
|
1394/09/08 - 19:08
2
7
با سلام و تشکر بی پایان از زحمات اقای مختارپور
خواهشمندم وضعیت نیروهای انجمنی با سابقه و نیروهای روستایی را تثبت فرمایید تا از سوری روسای شهرستان مورد تهدید قرار نگیرند. باتشکر
انجمنی
|
Iran
|
1394/09/08 - 15:25
1
6
انشالله هر چه زودتر وضعیت ما هم از بلا تکلیفی در بیاد
آرمان
|
Iran
|
1394/09/08 - 14:11
0
39
سلام دبیر کل عزیز لطفا در صورت امکان نتیجه جلسات خود را با کمسیون فرهنگی مجلس و رییس سازمان برنامه بودجه اقای نوبخت در مورد رفع مشکل معیشتی کتابدران در سال اینده را در قالب یادداشت بعدی منتشر فرمایید واقعا سوال خیلی از کتابداران است باتشکر
کتابداران
|
Iran
|
1394/09/08 - 13:41
0
40
همه کتابداران امیدوارند از معضل معیشتی نجات یابند و دریافتی آنها هم مثل سایر ادارات شود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: