کد خبر: 22511
تاریخ انتشار: شنبه, 19 دی 1394 - 14:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه شهید «اسلامی نسب» افتتاح شد

کتابخانه شهید «اسلامی نسب» در روستای گردشگری لایزنگان شهرستان داراب در حالی افتتاح شد که این روستا گام بلندی را برای ثبت نام خود به عنوان روستای دوستدار کتاب در یونسکو برداشت.
کتابخانه شهید «اسلامی نسب» افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، نامگذاری خیابان اصلی روستای لایزنگان که به خاطر داشتن بزرگترین دشت گل محمدی دیم و ارگانیک جهان معروف است، اولین گام روستا بود.  تمام 10 هزار کتاب کتابخانه شهید اسلامی نسب نیزدر کمپین اهدای کتابی که چندی پیش در لایزنگان برپا شد از طرف مردم این روستا اهدا شد و تجهیزات آن نیز با حمایت 7 میلیون تومانی لایزنگانی ها تهیه شده است.

 

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. کسبه این روستا از بقالی و آرایشگاه گرفته تا خبازی و مخابرات در گوشه ای از مغازه خود کتابخانه کوچکی راه انداخته اند تا مردمی که در صف می مانند بتوانند دقایقی کتاب بخوانند، کاری که حاج اکبر اعتمادی در دهه پنجاه از خیاطی کوچک خود آغاز کرد و حالا نسل چهارم و پنجم، پا جا پای پیر دوست داشتنی روستای خود گذاشته اند. امری که نشان داد نام «دره فرزانگان» برازنده این روستا است روستایی که پرونده کاملی را برای ثبت در سازمان جهانی یونسکو تکمیل کرده است.

 

فعالیت های کم نظیر دهیاری و شورای اسلامی روستای لایزنگان موج بزرگی در سایر روستاهای شهرستان داراب به راه انداخته است؛ در حالی که در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان دهیاران پنج روستا آمادگی خود را برای اهدای ساختمان و راه اندازی کتابخانه اعلام کردند. همچینین فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی داراب از اختصاص اعتبار 120 میلیون تومانی از محل ماده 180 به تکمیل کتابخانه شماره دو داراب خبر داد.

 

عبدالرضا قاسم پور، فرماندار شهرستان داراب که در مراسم افتتاح کتابخانه شهید «اسلامی نسب» حضور داشت، گفت: گاهی یک کتابب سرنوشت انسان را تغییر می دهد. افتتاح کتابخانه در زادگاه  سردار شهید اسلامی نسب نشان دهنده ادامه داشتن راه شهدا در عرصه علم و فرهنگ است.

 

وی گفت: بدون شک رونق لایزنگان و عدم مهاجرت از این روستا به خاطر روحیه فرهنگی و کتابدوست این مردم است که تمام جذابیت های یک شهر بزرگ را برای مردم به وجود آورده است. فرماندار داراب توجه به کتابخانه ها را از اولویت های دولت تدبیر و امید دانست و تاکید کرد: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، 4 کتابخانه در داراب وجود داشت که در همین دو سال 3 کتابخانه افتتاح شده  و راه اندازی 4 کتابخانه در دست اقدام است. 

 

عبدالرضا قاسم پور، در انجمن کتابخانه های عمومی داراب از اختصاص 120 میلیون تومان به کتابخانه شماره 2 داراب خبر داد و از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواست هرچه زودتر تکلیف پیمانکار این پروژه را مشخص کنند تا بعد از 7 سال مردم از این کتابخانه بزرگ بهره مند شوند.

 

وی تاکید کرد: همه شهرداری های داراب باید بدون کم و کاست سهم نیم درصدی کتابخانه ها را پرداخت کنند؛ در غیر این صورت اعتبارات شهرستانی آن ها تخصیص پیدا نخواهد کرد.

 

فرماندار داراب در پایان به واگذاری ساختمان توسط دهیاری بانوج برای راه اندازی کتابخانه اشاره کرد و گفت: اقدامات دوست داشتنی و زیبای مردم لایزنگان بسیاری از روستاها، همچون رکن آباد، اسلام آباد، زین آباد، قلعه نو و ...  را برای اهدای ساختمان و حمایت از کتابخانه ها ترغیب کرده است که شک نداریم این از برکت خون شهدایی همچون سردار بزرگ اسلام، شهید اسلامی نسب است.

 

سید محمد امین جعفری حسینی، مدیرکل کتابخانه های عموی فارس هم در مراسم افتتاح  کتابخانه شهید «اسلامی نسب» گفت: خود را مدیون این سردار شهید می دانم و نامگذاری یک کتابخانه به نام ایشان، آرزوی دیرینه و همیشگی ام بود که به همت مردم بزرگ لایزنگان در زادگاه این شهید والا مقام محقق شد.

 

سید محمدامین جعفری حسینی با بیان اینکه کار مردم لایزنگان در حمایت از کتاب و کتابخوانی کم نظیر است تاکید کرد: پرونده فعالیت های فرهنگی این روستا در قالب پرونده ای به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود تا نامی برازنده مردم «دره فرزانگان» به عنوان روستای دوستدار کتاب در جهان نیز ثبت شود.

 

وی گفت: نامگذاری خیابان اصلی و تنها خیابان یک روستا به نام کتاب موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت و این نشان دهنده درایت و فرزانگی مردم، اعضای شورای روستا و دهیار لایزنگان است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس گفت: در حالی که مهاجرت از روستاها بیداد می کند در حدود نیم قرن نه تنها از جمعیت این روستا کاسته نشده است؛ بلکه روز به روز بر تعداد مردمی که در روستا زندگی می کنند افزوده شده و این به خاطر دمیده شدن روح فرهنگ در کالبد این روستا است. جعفری با اشاره به اقدام حاج اکبر اعتمادی از جانبازان قطع نخاعی لایزنگان برای راه اندازی کتابخانه در خیاطی خود گفت که این اقدام فرهنگی در 50 سال پیش، اکنون چراغ راه جوانان شده است و در واقع این شهر فقط کتابخانه شهید اسلامی نسب را ندارد بلکه هر مغازه یک کتابخانه کوچک است که مردم لحظه ای از فرزانگی دور نمانند. مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس همچنین در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی داراب، مقاومت در برابر خواندن را واقعیتی تلخ در جامعه توصیف کرد.

 

جعفری با بیان اینکه  گرانی کتاب بهانه ای سرسام آور و تکراری برای کتاب نخواندن است تصریح کرد: کاش می شد از میزان خرید فست فود و پیتزای مردم، حتی خانواده های متوسط به پایین جامعه آماری به دست می آمد تا  همه بدانند که کتاب ارزان ترین و ارزنده ترین و همچنین غریب ترین محصول است.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس در ادامه ارتقای منزلت و معیشت کتابداران در دوره جدید مدیریت نهاد را سیاستی جدی و هدفمند دانست و تاکید کرد: به این منظور تاکنون 6 کارگاه ارتقاء شغلی در فارس برای کتابداران برگزار شده است؛ همچنین فعالیت های ترویجی اوج گرفته، تا دیگر اجازه ندهیم مظلومیت و نجابت کتابداران بر عملکرد کم نظیر آن ها غبار مهجوریت بنشاند.

 

جعفری در پایان از عملکرد فرماندار، بخشداران، دهیاران و شهرداران شهرستان داراب تقدیر کرد و گفت: در حالی که برخی مدیران هنوز به اهمیت کتابخوانی کوچکترین توجهی ندارند مدیران این شهرستان با تمام قدرت پای کارآمده اند تا کتابخانه های داراب به افق چشم انداز 1404 نزدیک شود.

 

کتابخانه سردار شهید «اسلامی نسب» در روستای لایزنگان با حضور جمع کثیری از اهالی روستا با دستان مسن ترین ساکن لایزنگان با حدود 100 سال سن در این روستای گردشگری افتتاح شد.

 

گفتنی است در سفر 3 روزه مدیرکل و کارشناسان کتابخانه های عمومی فارس به داراب با همراهی جعفر ماهار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، ساختمان در نظر گرفته شده برای کتابخانه شهر فدامی از طرف شورای اسلامی این شهر، ساختمانی در روستای بانوج که توسط دهیاری به کتابخانه اختصاص داده شده است، کتابخانه فرهنگ فورگ، کتابخانه شهید برفی روستای فتح المبین، پروژه کتابخانه شماره دو شهر داراب، کتابخانه فرهنگیان داراب و ظرفیت های چند روستای داراب برای راه اندازی کتابخانه بازدید و مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

لازم به ذکر است در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی داراب از شهرداران داراب، جنت شهر و دوبرجی به خاطر نظم در پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی این شهرستان تقدیر شد.

برچسب ها :
کتابدار شیرازی 2
|
Iran
|
1394/10/29 - 20:21
1
12
آفرین به همت والای مدیر کل استان فارس...
دنیا دنیا سپاس از تلاشتان...
دهقان
|
Iran
|
1394/10/28 - 08:44
1
16
با سلام
از تلاش های مجدانه جناب آقای جعفری مدیر کل استان فارس جهت ثبت کتابخانه اسلامی نسب و روستای لایزنگان به عنوان روستای مروج کتابخوانی در یونیسف کمال تشکر را دارم و از اینکه اینطور کتابدار و کتابخانه های فارس را در سطح جهان مطرح می کنند بسیار خرسندم.
پاسخ ها
دهقان
| Iran |
1394/10/28 - 12:50
ببخشید اشتباه نوشته ام
ثبت روستای لایزنگان به عنوان روستای دوستدار کتاب در یونسکو
معصومه نامجو
|
Iran
|
1394/10/27 - 18:11
1
19
باتشکر ویژه از زحمات مدیرکل محترم .روستائیان نیز پیشرفت می کنند و به اوج می رسند باوجود مدیری لایق و شایسته.متشکریم.
پروین زیلایی
|
United States
|
1394/10/25 - 12:54
1
23
فارس امروز سفر جان جانانش ، جعفری حسینی به لایزنگان دارابش را جشن گرفته است .
امروز حتی گل های محمدی دشت های لایزنگان هم به جشن و سرور مشغولند ، چرا که باغبانی در راه است که نه تنها گل های محمدی دشت را می نوازد که نونهالان و نو رسته های لایزنگانی نیز به باغبانیش شک ندارند .
درود خداوند بر جعفری حسینی !
کتابدار شیرازی
|
iran
|
1394/10/21 - 16:07
1
25
با سلام
از زحمات مدیر کل محترم فارس که صادقانه در راه اعتلای فرهنگ کتابخوانی تلاش می کند سپاسگزاریم.
اما به نسبت فعالیتهای جناب جعفری در سطح استان کمتر میبینم در لیزنا اخبار عملکرد ایشان درج شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: