کد خبر: 22556
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 دی 1394 - 14:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شونیشت با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها

کتابخانه روستایی مازندران مراسم شونیشت یا همان شب نشینی را با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها برگزار کرد.
شونیشت با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها

فاطمه السادات جعفری، کتابدار کتابخانه عمومی شهرستان نکا با اعلام این خبر به لیزنا افزود: به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری و دغدغه های خاص ایشان نسبت به توسعه فرهنگ کتابخوانی و توجه به محرومیت نسبی روستاییان از امکانات کتابخوانی و گامی جهت گسترش عدالت فرهنگی، کتابخانه روستایی شهید کریم بدوی خورشید، نخستین اقدام فرهنگی خود را در نخستین سال تاسیس خود تجربه نموده است.

 

وی گفت: روستای خورشید 3000 نفر جمعیت دارد که شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است. این روستا دارای چند مدرسه ابتدایی و راهنمایی و یک مدرسه شبانه روزی است. کتابداران کتابخانه روستایی شهید کریم بدوی خورشید، با در نظر گرفتن شرایط روستا و اطمینان از اینکه اقدامات فرهنگی جهت توسعه کتابخوانی در این روستا نتیجه مثبتی خواهد داشت؛ برای ایجاد انگیزه اقدام به اجرای یک برنامه فرهنگی تحت عنوان شونیشت که با سنت روستا نیز همخوانی داشته باشد؛ کرد.



وی درباره پیشینه این اقدام گفت: در باورهای محلی مازندران شب های زمستان و پاییز اهالی و مردم روستا ها ساعتی پس از غروب آفتاب به دیدار آشنایان و فامیل می روند و در این نشست های خانوادگی شب چره برپا می کنند. بزرگترها خاطراتی از دوران زندگی و شب چله برای جوانترها بازگو می کنند و فال حافظ می گیرند و شعرهای امیری و کتولی امیر پازواری می خوانند.

 

وی در پایان گفت: مراسم شب نشینی کتابخانه عمومی روستایی خورشید در منزل مادر شهید کریم بدوی برگزار شد و در این مراسم پس از نقالی و بیان قصه های قدیمی توسط بزرگان روستا، کتابهایی به شرکت کنندگان معرفی و در ادامه برنامه های کتابخانه برای حاضران تشریح گردید.

برچسب ها :
کتابدار
|
iran
|
1394/10/22 - 15:31
0
1
بسیار عالی است همکار گرامی خسته نباشید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: