ابتکارات یک کتابخوان کوچک شیرازی برای ترویج کتابخوانی

به گزارش لیزنا، روز دوشنبه 28 دی ماه 1394 در ذهن امیر سالار جرقه ای برای جذب هم کلاسی هایش به کتابخانه زده شد. کتاب دایره المعارف کودک نوشته مهناز عسکری را با خودش به مدرسه برد و همان روز 17 کودک کلاس دومی با مادرهایشان از راه رسیدند تا عضو کتابخانه شوند.

 

ماجرا از این قرار است که امیر سالار کنکاش کتاب را در زنگ تفریح میان دوستانش برد و از هر کدام نام حیوان مورد علاقشان را پرسید. این کودک خلاق بعد از آن عکس حیوان را از دایره المعارف نشان دوستانش می داد و کمی از اطلاعات آن را هم می خواند اما کتاب را به آن ها نمی داد و می گفت که می توانند کتاب را از کتابخانه مادرش امانت بگیرند! این طور شد که در یک روز 17 کودک با همراهی مادرشان به عضویت کتابخانه در آمدند تاهم کتاب بگیرند و هم از ابتکارات خلاقانه محبوبه خراسانی نسب هم استفاده کنند.

 

محبوبه خراسانی نسب، سحر رشیدی، نقاش جوان را به کتابخانه اش دعوت کرده است تا دو روز در هفته به کودکان و مادرهایشان نقاشی بیاموزد. کلاس هایی که نتیجه آن درقالب تابلوهایی زیبا در گوشه و کنار کتابخانه به چشم می خورد. رشیدی و خراسانی نسب برای هر یک از کودکان پرونده کوچکی درست کرده اند و نقاشی های آن ها را در آن قرار می دهند تا هم روند پیشرفت بچه ها مشخص باشد و هم کودکان جدید الورود انگیزه پیدا کنند.

 

این تمام ماجرا نیست و خراسانی نسب که از کتابداران فعال بخش کودک است، برنامه مشق شب در کتابخانه را نیز به راه انداخته است تا مادران، کودکان گریزپای خود برای نوشتن تکالیفشان به کتابخانه ببرند و خودشان هم آنجا کتاب بخوانند.

 

بخش کودک کتابخانه «فرصت» مانند بسیاری دیگر از کتابخانه های کودک از کمبود منابع رنج می برد و آن طور که خراسانی نسب می گوید برخی اعضای کودک همه کتاب ها را خوانده اند اما این کتابدار با برگزاری کلاس های قصه گویی و نمایش عروسکی اجازه نداده است این کودکان از کتابخانه روی بگردانند. او با کمک سحر رشیدی مدرسه موش ها را هم برسر در بخش کودک تشکیل داده تا کپل و نارنجی همیشه در کنار کودکان باشند.

 

خراسانی نسب برشی ازکتاب های خواندنی را نیز استخراج کرده و به تابلو اعلانات کتابخانه فرصت شیرازی نصب کرده تا هر کس حتی در یک توقف کوتاه کتاب بخواند. جلسات نقد کتاب هم مدام در کتابخانه برگزار می شود و سخنی از بزرگان و معرفی مشاهیر هم بر در و دیوار کتابخانه کوچک اما دلپذیر فرصت شیرازی خودنمایی می کند.


خراسانی نسب اما امیدوار است در کنار این پیوند مادر و کودک برای ترویج کتابخوانی، منابع بیشتری به کتابخانه اش برسد و امکانات بیشتری برای 300 عضو کودک و نوجوانش داشته باشد تا این کتابخوان ها که از 5 مدرسه محله پودُنک شیراز آمده اندهمیشه بمانند.