کد خبر: 22865
تاریخ انتشار: شنبه, 17 بهمن 1394 - 11:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نقد کتاب «نگهبان تاریکی» و کارگاه داستان نویسی در کتابخانه عمومی حصیبی اراک

 نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» و کارگاه آموزشی داستان نویسی کوتاه در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.
نقد کتاب «نگهبان تاریکی» و کارگاه داستان نویسی در کتابخانه عمومی حصیبی اراک

 

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» روز پنجشنبه پانزدهم بهمن  1394 با حضور مجید ‏قیصری، نویسنده کتاب، محمد جواد جزینی منتقد و جمعی از علاقه مندان در سالن جلسات کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.

 

محمد جواد جزینی، منتقد و مدرس ادبیات داستانی در این نشست گفت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس از نظر رمان نویسی و خاطره ‌پردازی اتفاقات مثبتی افتاده است اما در حوزه داستان کوتاه کتاب ‌های چندانی نداریم و نیاز به نگاه عمیقتر، دقیقتر و بی‌ طرفانه تری احساس می ‌شود. 

 

جزینی گفت: در این مجموعه داستان هایی واقع گرایانه با ابعاد روانشناسی و جامعه ‌شناسی، داستان تمثیلی و  داستان رئالیسم جادویی به چشم می‌ خورد و محور تمام داستان ‌های «نگهبان تاریکی» جنگ درحال وقوع یا تبعات پس از جنگ است.

 

وی بیان کرد: کتاب «نگهبان تاریکی» شامل ۹ داستان است که به کاوش در درون انسان های درگیر با جنگ پرداخته، اما جنگی که این انسان ها با آن رو به رو هستند، گویی صلح است و با به کارگیری اسطوره و اشاره های ‏فلسفی در لایه های درونی داستان ها، به ناشنیده و نادیده های جنگ، معنی جدیدی داده است.

 

جزینی با اشاره به راوی داستان ‌های کتاب، اعلام کرد: ۶ داستان «نگهبان تاریکی» راوی اول شخص مفرد دارد و کانون روایت تمام داستان ‌های کتاب درونی است یعنی نویسنده به انسان و درونیات او توجه دارد و با دغدغه ‌های روانشناسانه به حوادث جنگ می ‌نگرد.

 

در پایان این نشست مجید قیصری بیان کرد: دو داستان «آتش» و «کاتب» اشاراتی به زندگی حضرت موسی (ع) و حضرت یونس (ع) دارد و با رئالیسم جادویی تطبیق نمی ‌کند.

 

گفتنی است کتاب «نگهبان تاریکی» که مجموعه ‌ای از داستان ‌های جنگی مجید قیصری را در بر می ‌گیرد، توسط نشر افق ‏منتشر و راهی بازار نشر شده است‎.‎

 

کارگاه آموزشی داستان نویسی کوتاه

کارگاه آموزشی داستان نویسی کوتاه با حضور محمد جواد جزینی منتقد و مدرس ادبیات داستانی صبح پنجشنبه پانزدهم بهمن 1394 در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی  و با حضور 50 نفر از داستان نویسان استان مرکزی برگزار شد.

 

جزینی در این کارگاه به ارائه اصول و قواعد داستان نویسی پراخت و چند تن از حاضرین در کارگاه آموزشی، داستان خود را قرائت کردند که آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

گفتنی است محمدجواد جزینی «نویسندگی داستان کوتاه» را به شکل غیر حضور در دانشگاه ics آمریکا گذرانده است و طراح استاندارد مهارتی داستان نویسی و مدیر نخستین هنرستان داستان نویسی ایران است که از آثار وی می توان به «تابستان پر ماجرا»، «ایل بی سوار»، «آب باد آتش»، «از حاشیه تا متن» و  «کتاب خرمشهر» اشاره کرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: