نقد کتاب «نگهبان تاریکی» و کارگاه داستان نویسی در کتابخانه عمومی حصیبی اراک

 

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» روز پنجشنبه پانزدهم بهمن  1394 با حضور مجید ‏قیصری، نویسنده کتاب، محمد جواد جزینی منتقد و جمعی از علاقه مندان در سالن جلسات کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.

 

محمد جواد جزینی، منتقد و مدرس ادبیات داستانی در این نشست گفت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس از نظر رمان نویسی و خاطره ‌پردازی اتفاقات مثبتی افتاده است اما در حوزه داستان کوتاه کتاب ‌های چندانی نداریم و نیاز به نگاه عمیقتر، دقیقتر و بی‌ طرفانه تری احساس می ‌شود. 

 

جزینی گفت: در این مجموعه داستان هایی واقع گرایانه با ابعاد روانشناسی و جامعه ‌شناسی، داستان تمثیلی و  داستان رئالیسم جادویی به چشم می‌ خورد و محور تمام داستان ‌های «نگهبان تاریکی» جنگ درحال وقوع یا تبعات پس از جنگ است.

 

وی بیان کرد: کتاب «نگهبان تاریکی» شامل ۹ داستان است که به کاوش در درون انسان های درگیر با جنگ پرداخته، اما جنگی که این انسان ها با آن رو به رو هستند، گویی صلح است و با به کارگیری اسطوره و اشاره های ‏فلسفی در لایه های درونی داستان ها، به ناشنیده و نادیده های جنگ، معنی جدیدی داده است.

 

جزینی با اشاره به راوی داستان ‌های کتاب، اعلام کرد: ۶ داستان «نگهبان تاریکی» راوی اول شخص مفرد دارد و کانون روایت تمام داستان ‌های کتاب درونی است یعنی نویسنده به انسان و درونیات او توجه دارد و با دغدغه ‌های روانشناسانه به حوادث جنگ می ‌نگرد.

 

در پایان این نشست مجید قیصری بیان کرد: دو داستان «آتش» و «کاتب» اشاراتی به زندگی حضرت موسی (ع) و حضرت یونس (ع) دارد و با رئالیسم جادویی تطبیق نمی ‌کند.

 

گفتنی است کتاب «نگهبان تاریکی» که مجموعه ‌ای از داستان ‌های جنگی مجید قیصری را در بر می ‌گیرد، توسط نشر افق ‏منتشر و راهی بازار نشر شده است‎.‎

 

کارگاه آموزشی داستان نویسی کوتاه

کارگاه آموزشی داستان نویسی کوتاه با حضور محمد جواد جزینی منتقد و مدرس ادبیات داستانی صبح پنجشنبه پانزدهم بهمن 1394 در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی  و با حضور 50 نفر از داستان نویسان استان مرکزی برگزار شد.

 

جزینی در این کارگاه به ارائه اصول و قواعد داستان نویسی پراخت و چند تن از حاضرین در کارگاه آموزشی، داستان خود را قرائت کردند که آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

گفتنی است محمدجواد جزینی «نویسندگی داستان کوتاه» را به شکل غیر حضور در دانشگاه ics آمریکا گذرانده است و طراح استاندارد مهارتی داستان نویسی و مدیر نخستین هنرستان داستان نویسی ایران است که از آثار وی می توان به «تابستان پر ماجرا»، «ایل بی سوار»، «آب باد آتش»، «از حاشیه تا متن» و  «کتاب خرمشهر» اشاره کرد.