کد خبر: 22896
تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 بهمن 1394 - 12:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مشارکت ناشران کودک و نهاد کتابخانه‌ها در ترویج کتابخوانی

 دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور در نشست مشترک با انجمن ناشران کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت ایجاد عادت به مطالعه از سنین کودکی، خواستار همكاري انجمن ناشران كودك و نوجوان به منظور بهينه‌سازي خدمات كتابخانه‌هاي عمومي كشور شد.
مشارکت ناشران کودک و نهاد کتابخانه‌ها در ترویج کتابخوانی

 

به گزارش لیزنا، نشست مشترک مسئولین نهاد کتابخانه‌ها و انجمن ناشران کودک و نوجوان، با هدف ایجاد تعامل و بهینه‌سازی خدمات کتابخانه‌های عمومی در حوزه کودک و نوجوان، روز يك‌شنبه (18 بهمن ماه) برگزار شد.

 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات نهاد، به رویکرد اصلی این مجموعه اشاره کرد و گفت: در نهاد کتابخانه‌ها، کتابدار عهده‌دار نقشی اساسی است؛ اگر کتابدار، که در تعامل مستقیم با مراجعه کننده است، و از شرايط موجود ناراضي بوده و يا تخصص لازم را نداشته باشد، تمامی تلاش‌ها و زحمات مجموعه تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان کتاب بیهوده خواهد بود. بر این اساس و به منظور ارائه خدمت‌رسانی بهتر، از خرداد ماه 1393، اقداماتی همچون تکریم مقام کتابداران، رسیدگی به معیشت کتابداران، مشارکت کتابداران در فرآیند انتخاب منابع، برگزاری دوره‌های مشاوره کتابدار و مدرسه اینترنتی خواندن برای عموم کتابداران و برگزاری دوره آموزش قصه‌گویی ویژه کتابداران بخش کودک کتابخانه‌های عمومی، در دستور کار قرار گرفت.

 

توقف فعالیت نهاد به عنوان ناشر به نفع بازار نشر کشور؛ توقف خرید کتاب به صورت متمرکز و الزام توجه به نیاز مخاطب در مناطق مختلف کشور؛ توقف هزینه‌های غیر ضروری، مانند عدم حضور در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تخصیص اعتبار آن به خرید منابع کتابخانه‌ها به انتخاب کتابداران از نمایشگاه کتاب سال 1394، بخش دیگری از اقدامات نهاد کتابخانه‌هاي عمومي كشور در دوره مدیریتی جدید بود.

 

مختارپور با اشاره به بودجه محدود نهاد و وظیفه ذاتی این سازمان در جهت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی با رویکردهایی نوین، بر ضرورت تأمین منابع مالی جدید تأکید کرد. تصویب ماده 64، مبنی بر الزام قانونی برای وصول نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها، از اقدامات موفقیت‌آمیز مدیریت نهاد در جهت کسب اعتبارات جدید بود. برنامه‌های آموزشی و ترویجی نهاد همچون، برگزاری دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار، مهارت قصه‌گویی(در دو سطح مقدماتی و پیشرفته)، مدرسه خواندن، نشست‌های کتاب‌خوان و...، که انجام آن از محل اعتبارات جدید میسر شد، بخش دیگری از فعالیت‌های نهاد بود؛ این اقدامات با رویکرد همسان‌سازی سطح رشد کمی و کیفی انجام شد.

 

وی با تأکید بر اینکه تمامی این اقدامات باید منجر به ترویج میل به کتابخوانی در جامعه شود، تصریح کرد: کتابخوانی، تأثیری مانند شکوفایی گل دارد؛ پس از رسيدگي اوليه،‌ عطر گل فضا را معطر خواهد كرد. جامعه كتابخوان،‌ عطر كتابخواني را در تمامي رفتارها و مناسبات اجتماعي از خود متصاعد مي‌كند. بنابراين، برماست كه با مشارکت، تمامي همت خود را بر احياء ارزش و فضيلت كتابخواني در جامعه معطوف كنيم؛‌ در اين جهت توجه به گروه سني كودك و نوجوان بسيار حائز اهميت است؛ چراكه در اين دوران رفتار و عادات زندگي كودك شكل مي‌گيرد؛ با افزايش سن، جهت‌دهي و ايجاد عادت‌هاي رفتاري بسيار دشوار مي‌شود.

 

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در خاتمه سخنان خود، نسبت به تأثيرگذاري اين نشست و تعامل انجمن ناشران كودك و نهاد كتابخانه‌ها، به منظور تحقق هدف ترويج كتابخواني در جامعه، ابراز اميدواري كرد.

 

در آغاز این نشست، نادر قدیانی، رئیس هیأت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان ضمن تبریک فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار داشت: از تلاش‌های مدیران نهاد در دوره جدید سپاسگزارم؛ چراکه، جناب مختارپور و تیم مدیریتی ایشان، شیوه‌ها و روش‌های نوینی را در پیش گرفته‌اند؛ تاکنون به کتاب کودک و نوجوان، بهای چندانی داده نشده بود؛ بنابراین از آنجاکه تبلیغ کتاب کودک چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، این حمایت‌ها به منزله تبلیغ سینه به سینه و حضور کتاب در میان خانواده‌ها، بسیار ارزشمند است.

 

 در اين نشست،‌ علي رمضاني، مديركل منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با تأكيد بر اهميت مخاطب كودك و نوجوان به عنوان موضوعي راهبردي و زيرساختي براي نهاد، به ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي اداره كل منابع در اين زمينه پرداخت. بر اساس اين گزارش،‌ در حال حاضر تعداد 3252 باب كتابخانه نهادي،‌ مشاركتي و مستقل تحت پوشش نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور است. آمار سال 1394 حاكي از آنست كه 97 درصد كتابخانه‌هاي موجود،‌ به صورت مستقل، مجهز به بخش كودك هستند؛ از اين ميان 62 باب كتابخانه به دليل محدوديت فضا،‌ فاقد بخش كودك است؛‌ در اين كتابخانه‌ها، منابع مربوط به حوزه كودك در مخزن اصلي نگهداري مي‌شود. همچنين بر اساس اطلاعات ارائه شده،‌ 9 درصد از منابع موجود در كتابخانه‌ها به آثار مرتبط با حوزه كودك و نوجوان تخصيص يافته است.

 

وي همچنين به برخي از اقدامات انجام شده در نهاد با رويكرد‌هاي آموزشي و ترويجي همچون‌ برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشاوره كتابدار،‌ مدرسه خواندن،‌ مهارت قصه‌گويي (مقدماتي و پيشرفته)،‌ نشست‌هاي كتاب‌خوان مدرسه‌اي،‌ تجليل از كتابخوان برتر كودك و نوجوان و... اشاره كرد.

 

اين نشست با طرح سؤالاتي از سوي ناشران حاضر در جلسه پيرامون فعاليت‌هاي نهاد ادامه يافت. پيشنهاد خريد آثار داوري شده در جشنواره كتاب‌هاي برتر كودك و نوجوان،‌ تبيين فرآيند تأمين منابع كتابخانه‌هاي عمومي كشور، تعامل ناشر با كتابداران‌ و... برخي از مسائل مطرح شده در اين نشست بود.

 

برچسب ها :
کتابدار 03
|
Iran
|
1394/11/21 - 11:37
1
1
با سلام
سپاس فراوان از آقای مختارپور با همه لطفی که نسبت به کتابداران دارید.
دو تا نکته رو میخواستم بگم
اول اینکه بازخوردی از کتابداران دررابطه با مدرسه خواندن بگیرید. که آیا این برنامه باعث ارتقای کتابداران میشه یا خیر
و دوم اینکه دو مرتبه اقدام به انتخاب کتاب کردیم. یکی از نمایشگاه تهران و یکی انتخاب کتب کودک. با توجه به اینکه تا نمایشگاه کتاب دوره بعدی تنها سه ماه باقی مونده آیا کتابای انتخاب شده به دست ما میرسند یا خیر
در پایان: دعای خیرما همیشه بدرقه راه شماست آقای مختارپور
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: