کد خبر: 22947
تاریخ انتشار: شنبه, 24 بهمن 1394 - 12:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جامعه نیازمند تغییر نگرش نسل جوان نسبت به مطالعه کتاب است

رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس هیئت امنای کتابخانه های بزرگ کشور «مکتب» در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید نمود.
جامعه نیازمند تغییر نگرش نسل جوان نسبت به مطالعه کتاب است

 

به گزارش لیزنا، سید رضا صالحی ‌امیری، عضو هیأت امنای کتابخانه ‌های عمومی کشور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی علی اکبر صفی پور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و سید محمد حسین آل هاشم، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور ظهر روز سه‌ شنبه بیستم بهمن ماه 1394 ضمن حضور در جلسه شورای اداری استان از کتابخانه مرکزی تبریز نیز بازدید کرد.

 

صالحی ‌امیری با همراهی منوچهر جعفری، سرپرست کتابخانه ‌های عمومی استان آذربایجان شرقی ضمن بازدید از کتابخانه مرکزی تبریز، با کتابداران این کتابخانه دیدار و گفتگو کرد. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در حاشیه بازدید کتابخانه مرکزی تبریز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه با مجموعه تلاش مسئولان تحول بسیار خوبی در کتابخانه‌ های عمومی صورت گرفته است، اعلام کرد: آنچه امروزه موردنیاز جامعه است، تغییر نگرشی عمده در نسل جوان آینده نسبت به مطالعه کتاب است.

 

وی افزود: جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است. پیشنهاد رئیس جمهور محترم مبنی بر ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس به خوبی نشان دهنده عزم جدی دولت یازدهم برای ترویج فرهنگ و گفتمان کتابخوانی است.

 

وی افزود: با توجه به افزایش بی سابقه بودجه کتابخانه ها و مراکز فرهنگی کشور در بودجه سال آینده، سال 1395 را باید سال پیشرفت کتابخانه ها و فرهنگ کتابخوانی در کشور دانست.

 

عضو هیأت امنای کتابخانه ‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل مجمع کتابخانه های بزرگ کشور «مکتب» و حضور نمایندگان 12 ارگان بزرگ کتابخانه ای کشور در جلسات این مجمع ابراز امیدواری کرد با راه اندازی کار گروه های تخصصی در راستای اجرای اهداف اساسنامه ای مکتب به زودی شاهد این باشیم که مکتب به نهادی صنفی برای دفاع از حقوق کتابخانه‌ ها و کتابداران تبدیل شود.

 

صالحی امیری در ادامه بازدید خود از کتابخانه مرکزی تبریز از گنجینه غنی نسخ خطی این کتابخانه بازدید و با شرایط و تمهیدات نگهداری نسخ خطی در این کتابخانه از نزدیک آشنا شد. در بازدید صالحی امیری از نسخه بی بدیل انجیل رسولان پیشنهاد شد نسخه اسکن شده و شناسنامه این اثر تهیه و رونمایی شود و در اختیار ریاست محترم جمهوری قرار گیرد تا در سفرهای خارجی به عنوان نشانه ای گران بها از امانت داری و فرهنگ دوستی ملت ایران برای اهدا مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع ادیان، کمک می کنیم این اثر ابتدا به صورت ملی و منطقه ای و سپس به صورت جهانی ثبت شود. 

 

گفتنی است کتابخانه مرکزی تبریز با دارا بودن بیش از3422 نسخه خطی و قریب به 357 هزار کتاب و منابع کتابخانه اعم از روزنامه، فیلم، انواع عکس، پوست، بروشور، تراکت، بیانیه ها، نوارهای صوتی و تصویری، CD، اسلاید و نسخه نفیس چاپ سنگی و سربی یکی از بزرگترین و غنی ترین کتابخانه های عمومی کشور است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: