کد خبر: 23213
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 اسفند 1394 - 15:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی از تقویم بریل در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای

در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور گردهمایی کانون های ادبی کتابخانه های عمومی با همکاری کانون ادبی صبح اشراق کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای در کافه رستوران فرهنگی هنری توکا برگزار شد. در این نشست از دو اثر تقویم بریل و مجموعه شعر «تنهایی من زنی جوان است هنوز» سروده رقیه ندیری رونمایی شد.
رونمایی از تقویم بریل در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای

 

به گزارش لیزنا، عصر یکشنبه 16 اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست کانون ادبی کتابخانه های عمومی با حضور حجت الاسلام و المسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم و شماری از کارشناسان ستاد و کتابداران در رستوران فرهنگی توکا برگزار شد.

 

در آغاز این نشست حاج مرتضایی به بررسی اثر رقیه ندیری شاعر، نویسنده و منتقد پرداخت و افزود: ندیری یکی از شاعران موفق استان به شمار می رود و چاپ اشعار ایشان باعث خرسندی شد. وی این اتفاق را موجب پیشرفت در زمینه ادبیات برای نویسنده و دیگران دانست.

 

سپس زهره میرعارفین منتقد به معرفی و بررسی مجموعه رباعی های ندیری پرداخت و بیان کرد: در اشعار این نویسنده عشق به خوبی نمایان شده است. 

 

وی ضمن اشاره به طبیعت گرایی و جنسیت زن در محتوای رباعیات افزود: از نام گذاری زنانه کتاب برداشت می شود که نویسنده به دیدگاه حاکم درجامعه اعتراض دارد. اعتراضی که با آوردن شاهد مثال به وضوح دیده می شود.

 

این منتقد خلاقیت شاعر را در بکارگیری تشبیهات بدیع دانست و گفت: عشق، غم و اندوه را در شعر ایشان می توان به وضوح دید اما آن حزن و تنهایی ناراحت کننده نیست و شاعر توانسته با دیدی مثبت برای مخاطب آن غم را به نمایش بگذارد.

 

در ادامه ندیری ابیات انتخابی از کتابش را برای حاضرین سرود. در پایان از «تقویم بریل» و مجموعه شعر و رباعی های «تنهایی من زنی جوان است هنوز» توسط امیرعطاءالله جباری، مدیر کل کتابخانه های عمومی رونمایی شد.

 

جباری ضمن سپاس و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار داشت: در سال گذشته نیز تقویمی به خط بریل و بینایی به چاپ رسید که به کلیه کتابخانه هایی که دارای بخش نابینایان بود، ارسال شد.

 

وی همچنین بیان کرد: در سال جاری نیز با همت کتابداران روشندل و پویا بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای علاوه بر تقویم بریل از کتاب شعر یکی از شعرای بومی استان به خط بریل و گویا رونمایی شد.

 

وی فعالیت بخش نابینایان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی را کاری بزرگ و ارزشمند دانست و افزود: تداوم و حمایت از چنین فعالیت هایی توزیع عادلانه را در جامعه برای این عزیزان به ارمغان می آورد.

 

گفتنی است مجموعه رباعی های رقیه ندیری به کتاب گویا نیز تبدیل شده است. در حاشیه این جلسه مسعوده سادات قوانینی، مدیر کتابخانه مرکزی، هدف از برگزاری این گردهمایی را آشنایی افراد و تعامل و انتقال تجربیات اعضای کتابخانه های عمومی و همچنین کتابداران و نویسندگان با یکدیگر دانست و بیان کرد: این گردهمایی موجب پیوند و استحکام نشست های ادبی و پویایی کتابخانه ها در امر فرهنگ مطالعه مفید می شود.

 

وی در پایان از حمایت های مدیرکل کتابخانه های عمومی و همچنین تلاش ها و خدمات طیبه عبدلی و حسن عبدلی کتابداران بخش روشندلان تقدیر و تشکر نمود.

 

کتاب مجموعه رباعی های رقیه ندیری در قطعی کوچک و جیبی توسط نشر سپیده باوران مشهد در سال 94 در 64 صفحه به شمارگان 1100 نسخه به چاپ رسیده که شامل 56 رباعی است. سبک ادبی آن در تم رباعی کلاسیک با  مضمونی عاشقانه و نگاهی زیبا به مرگ و همراه با فلسفه زندگی سروده شده است. از ویژگی های خاص این کتاب که آن را از دیگر رباعیات در کوچه و بازار متفاوت ساخته است طنز با تکه کلام های مردم عادی و همچنین نگاه زنانه و اعتراضی شاعر به دیدگاه حاکم بر جنسیت زن دارد. شاعر با شاخ و برگ دادن به تنهایی زن و عشق از دیدگاه زنان به اعتراضی ادیبانه پرداخته است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: