کد خبر: 23228
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 اسفند 1394 - 11:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی همدان در سال جاری

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان از برگزاری 34 نشست کتابخوان، اهدای 178 هزار جلد کتاب به کتابخانه های عمومی استان، انتخاب دو روستای رزن و بهار در جشنواره عشایر دوستدار کتاب و برگزاری نمایشگاه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ویژه نابینایان و کم بینایان خبر داد.
فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی همدان در سال جاری

 

34 نشست کتابخوان در همدان برگزار شد

به گزارش لیزنا، دکتر عاطفه زارعی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان از برگزاری 34 نشست کتابخوان استانی و شهرستانی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان همدان خبر داد. وی با بیان اینکه اداره‌ کل کتابخانه‌ های عمومی استان همدان علاوه بر اقدامات سخت افزاری برنامه‌ های مختلفی را در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در استان همدان انجام داده است، اظهار داشت: اقدامات فرهنگی در راستای ارتقا فرهنگ کتابخوانی در استان همدان از جمله این اقدامات بوده است.

 

وی از برگزاری نشست‌ های کتابخوان در سطح کشور خبر داد و افزود: استان همدان نیز در راستای اجرای طرح نشست کتابخوان برنامه ‌هایی را اجرا کرده است.

 

مدیر کل کتابخانه‌ های عمومی استان همدان با بیان اینکه چهار نشست کتابخوان استانی طی سال جاری در همدان برگزار شده است، گفت: نشست‌ های کتابخوان استانی با همکاری شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد حفظ آثار و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 

زارعی از برگزاری ۳۰ نشست شهرستانی و مدرسه‌ ای نیز در استان همدان خبر داد و بیان داشت: استفاده از قشر تاثیرگذار در نشست‌ های کتابخوان برای معرفی کتاب از جمله مواردی بود که انجام شد چرا که استفاده از قشر تاثیر گذار جامعه تاثیر بسیاری را بر روی مخاطبان دارد.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های مختلفی در نشست کتابخوان به مخاطبان معرفی شد، بیان کرد: بحث معرفی کتاب در فرهنگ ایرانی از دیر باز وجود داشته است است و برنامه نشست کتابخوان در راستای همین فرهنگ است که با دستورالعملی مدون انجام می شود.

 

زارعی با بیان اینکه کتاب‌ های خوب بسیاری در نشست کتابخوان از سوی افراد به مخاطبان معرفی شد، اظهار داشت: می توان اثر فرهنگی نشست کتابخوان را در ترویج فرهنگ مطالعه مشاهده کرد چرا که بعد از معرفی کتاب‌ها دیده شده که مراجعه برای امانت گرفتن آن زیاد شده است.

 

روستای شهرستان ‌های رزن و بهار در جمع برترین‌های روستاهای دوستدار کتاب

مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان از انتخاب روستاهای شاهنجرین رزن در جمع 10 روستای برتر و دستجرد لالجین بهار در جمع 20 کتابخانه‌ برتر در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور خبر داد. عاطفه
زارعی از برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان دومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تهران خبر داد.

وی به حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری نیز در تالار وحدت گردآمدند و از برترین‌های جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب تقدیر شد.

 

مدیر کل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان از انتخاب دو روستای همدان به عنوان روستای برتر در این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: روستای شاهنجرین شهرستان رزن و روستای دستجرد از شهرستان بهار در این جشنواره برتر شناخته شدند.

 

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب را در کشور برگزار کرد، گفت: در این جشنواره از کتابخانه ‌هایی که در سطح روستاها فعالیت داشتند درخواست شد فعالیت‌ و طرح‌ های خود را به این جشنواره ارسال کنند.

 

زارعی ببیان کرد: از بین کتابخانه‌ های عمومی روستاهای شرکت ‌کننده کتابخانه روستای دستجرد شهرستان بهار به عنوان نامزد دریافت جایزه به مرحله نهایی راه یافت.

 

وی گفت: کتابخانه آیت ‌الله ربانی روستای شاهنجرین به عنوان 10 کتابخانه برتر کشور انتخاب شد که از فعالان روستای شاهنجرین در این مراسم تقدیر به عمل آمد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه 800 روستا و منطقه عشایری با یک ‌هزار و 400 طرح و برنامه در این جشنواره شرکت کردند، گفت: 20 روستا و منطقه عشایری به مرحله ‌نهایی راه یافتند که امروز از آنها تقدیر شد.

 

وی هدف از برگزاری این جشنواره را گسترش عدالت و توسعه فرهنگی در روستاها دانست و گفت: ارائه پیشنهادهای نو و ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‎‎خوانی از نکات حائز اهمیت در برگزاری این جشنواره است.

 

اهدای 178 هزار جلد کتاب به کتابخانه ‌های همدان

مدیر کل کتابخانه‌ های عمومی استان همدان از اهدای بیش از 178 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ های عمومی استان همدان خبر داد. وی اظهار کرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته با اجرای طرح «اهدای کتاب» تعداد قابل توجهی کتاب به کتابخانه‌ های عمومی همدان اهدا شده است.

 

وی با بیان اینکه اهدای کتاب‌ها با سه روش صورت می ‌گیرد، بیان کرد: اهدای پیامکی یکی از این روش‎ها است که مردم با پیامک به شماره 30008561223344 مقدمات دریافت کتاب را از سوی همکاران درب منازل فراهم کردند.

 

مدیر کل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه شماره‌گیری با تلفن گویای 32670518 از روش ‌های دیگر اهدای کتاب است، افزود: مراجعه افراد به نزدیکترین کتابخانه نیز روش دیگری است که به کار گرفته می‌شود.

 

دکتر زارعی با بیان اینکه اجرای طرح اهدای کتاب بیشتر به منظور دسترسی همگان به کتاب‌ها است، گفت: کتابی که توسط افراد مطالعه می ‌شود بهتر است از طریق اهدا در دسترس همگان قرار گیرد تا هزاران نفر به مطالعه آن بپردازند.

 

وی با تأکید بر اهمیت اهدای کتاب، اظهار داشت: با نزدیکی ایام عید، فصل خانه ‌تکانی آغاز شده و احتمالاً کتابخانه‌ های بسیاری جزء مقاصد خانه ‌تکانی قرار گرفته ‌اند پس چه بهتر به جای دور ریختن آن ها به دیگران هدیه شود.

 

دکتر زارعی با بیان اینکه کتابخانه ‌های عمومی، روستایی و مناطق محروم، مقصد کتاب‌ هایی است که در طرح «اهدای کتاب» اهدا خواهند شد، گفت: هدف از این طرح رساندن کتاب‌ها به مناطقی بوده که به آن‌ها نیاز دارند.

 

مدیر کل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه برخی از خوانندگان علاقه مند دسترسی به کتاب ندارند، افزود: ممکن است کتابی به اندازه کافی یافت نشود تا دسترس همگان قرار گیرد.

 

دکتر عاطفه زارعی با بیان اینکه طرح «اهدای کتاب» در سه دوره برگزار شده و در این سه دوره، تعداد قابل توجهی کتاب به کتابخانه ‌های عمومی اهدا گردیده، گفت: در طرح «اهدای کتاب» کتاب‌ها دسته ‌بندی و تقسیم می ‌شوند و بر اساس موضوعی که دارند، به جایی فرستاده می ‌شوند که بیشترین خواننده را داشته باشند.

 

زارعی با تشویق مردم به اهدای کتاب افزود: مردم می ‌توانند با این روش دانایی را به دیگران هدیه دهند.

 

برگزاری نمایشگاه تجهیزات سخت ‌افزاری ویژه نابینایان و کم‌ بینایان

مسئول بخش نابینایان و کم‌ بینایان کتابخانه مرکزی همدان از برگزاری نمایشگاه تجهیزات سخت ‌افزاری ویژه
نابینایان و کم‌ بینایان در همدان خبر داد.

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در بازدید از این نمایشگاه اظهار داشت: بخش نابینایان و کم‌ بینایان از بخش ‌های پویا و موفق کتابخانه‌ است که با فعالیت مسئول پرتلاش آن توانسته جمع زیادی از قشر روشندل استان را به کتابخانه جذب نماید.

 

دکتر عاطفه زارعی، افزود: حمایت و ارتقای روز افزون این بخش در دستور کار اداره ‌کل کتابخانه‌ های عمومی استان قرار دارد و امیدواریم با تجهیزات و امکانات بیشتر خدمات مورد نیاز مراجعه کنندگان به این بخش را به طور کامل مرتفع نماییم.

 

در ادامه علی چهاردولی، مسئول بخش نابینایان و کم ‌بینایان کتابخانه مرکزی همدان اظهار داشت: با برگزاری این نمایشگاه در کتابخانه مرکزی همدان شاهد استقبال بی‌ نظیر بازدیدکنندگان بودیم.

 

علی چهاردولی با اهمیت به استقلال فرد نابینا و کم ‌بینا در امور فرهنگی، شغلی و خانوادگی گفت: شرکت نماد فناوری اقدام به تهیه مجموعه کامل تجهیزات کمکی، آموزشی و سرگرمی ویژه نابینایان و کم ‌بینایان کرده که بسیار اثرگذار است.

 

مسئول بخش نابینایان و کم ‌بینایان کتابخانه مرکزی همدان بیان کرد: مجموعه کتابخانه مرکزی همدان با هدف آشنایی اعضای بخش نابینایان و کم ‌بینایان با تجهیزات سخت ‌افزاری روز دنیا، از این شرکت دعوت به عمل آورد تا در یک نمایشگاه یک روزه محصولات خود در معرض دید قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در محل استقرار بخش نابینایان کتابخانه مرکزی از ساعت 10 صبح آغاز شد و تا ساعت 17 ادامه داشت، افزود: 250 نفر از نابینایان و کم‎ بینایان شهرستان همدان و نیز برخی از مسئولان از این نمایشگاه دیدن کردند.

 

چهاردولی با بیان اینکه شوق و ذوق آشنایی با وسایل جدید در میان بازدیدکنندگان بسیار جالب و دیدنی بود، گفت: انواع BRAILLE DISPLAY (چهل و هشتاد سلولی)، انواع  NOTE TAKER(شانزده، هجده و 24 سلولی ) و انواع VIDEO MAGNIFIER  قابل حمل (در سایزهای مختلف) از کمپانی‌های خارجی در معرض نمایش بود.

 

وی اعلام کرد: بزرگ نمای رومیزی  MEZZO،VIDEOMATIC و TOPOLINO و دستگاه VOXBOX (سیستم اسکنر
کتاب و تبدیل آن به گفتار) از کمپانی  REINECKERآلمان و دستگاه تایپ بریل از کمپانی PERKINS و TATRAPOINT از دیگر وسایل در معرض دید عموم بود.

 

مسئول بخش نابینایان و کم‌ بینایان کتابخانه مرکزی همدان به وجود گوشی تلفن همراه ویژه نابینایان و کم‎ بینایان از کمپانی KAPSYS فرانسه و تلفن همراه با CALLER ID گویا در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: عصای هوشمند، باتری تستر گویا، باتری شارژر گویا، ماشین حساب مهندسی و متر گویا از کمپانی CARETEC از دیگر وسایل موجود بود.

 

وی با اشاره به بزرگ نمای قابل اتصال به مونیتور و تلویزیون (با سیم و بدون سیم) گفت: انواع عصای سفید از چند کمپانی، عصای اولتراسوند از کمپانی SAKSHAM هند و انواع VOICE RECORDER و پخش‎کننده از کمپانی  OLYMPUS  ژاپن نیز در این نمایشگاه وجود داشت.

 

چهاردولی با بیان اینکه هزینه تهیه این تجهیزات برای بسیاری از افراد نابینا تقریباً غیره ممکن است، افزود: امید است با حمایت مسئولین و خیرین، نابینایان و کم ‌بینایان بتوانند با استفاده از تجهیزات مذکور به استقلال نسبتاً مناسبی در زمینه‌ های فرهنگی، شغلی و خانوادگی دست پیدا کنند.

برچسب ها :
کتابدار تهران
|
Iran
|
1394/12/19 - 16:28
0
1
با سلام حضور مدیر کل محترم اداره کتابخانه های استان همدان و خداقوت به تلاش و کوشش شما امید است در روستاهای دیگر شهر های استان همدان که زیاد هم هستند و پر از جوانان مستعد و اهل مطالعه ، کتابخانه احداث شود تا عدالت فرهنگی شامل حال این روستاها هم بشود. ومن الله التوفیق
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: