کد خبر: 23785
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 08 ارديبهشت 1395 - 17:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چند رویداد خبری از کتابخانه های استان همدان

برگزاری کارگاه آشنایی با شغل کتابداری، ارائه راهکارهای اجرایی توسعه کتابخوانی در استان و رونمایی از کتاب راهنمای کاربران شبکه های اجتماعی از رویدادهای این هفته کتابخانه های عمومی استان همدان است.
چند رویداد خبری از کتابخانه های استان همدان

 

کارگاه آشنایی دانش آموزان با شغل کتابداری در هفته مشاغل

به گزارش لیزنا، همزمان با هفته مشاغل در مدارس، شغل کتابداری و وظایف آن توسط مسئول کتابخانه عمومی 9دی برای دانش ‌آموزان دبیرستان باقرالعلوم (علیه السلام) برزول تشریح شد. یاسر کیانی، مسئول کتابخانه عمومی 9 دی در این باره گفت: هفته معرفی مشاغل در مدارس، که هر ساله در هفته اول اردیبهشت ‌ماه در مدارس برگزار می گردد، فرصت مغتنمی است تا دانش آموزان دوره‌ های مختلف تحصیلی با مشاغل گوناگون و لزوم آن ها در جامعه آشنا شوند.

 

وی افزود: آشنایی با مشاغل مختلف این امکان را به دانش ‌آموزان می ‌دهد تا متناسب با استعداد، توانایی، رغبت، هوش و علائق خود نسبت به انتخاب رشته تحصیلی مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقه آن ها می شود، اقدام نمایند. در این خصوص با همکاری مسئولین دبیرستان باقرالعلوم (علیه السلام) برزول، ضمن بازدید دانش ‌آموزان از محیط کتابخانه و آشنایی با خدمات آن، حرفه کتابداری و اطلاع رسانی وظایف، خدمات و مشکلات آن نیز برای دانش آموزان تشریح شد.

 

ارائه راهکارهای اجرایی به منظور توسعه کتابخوانی

فرماندار تویسرکان خواستار ارائه راهکار‌های اجرایی به منظور توسعه کتابخوانی از اعضای انجمن کتابخانه‌ های عمومی شد. حبیب مومیوند در جلسه انجمن کتابخانه‌ های عمومی در سالن اجتماعات ولایت فرمانداری تویسرکان با تقدیر از گزارش عملکرد خوب اداره کتابخانه ‌های عمومی تویسرکان، اظهار کرد: اقدامات مطلوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی سال گذشته در سطح شهر و روستا انجام شده است.

 

وی با اشاره به توسعه فیزیکی کتابخانه ‌های عمومی در تویسرکان، از ایجاد سه باب کتابخانه روستایی بالای یک ‌هزار و 500 نفر جمعیت و یک باب کتابخانه شهری در سال 94 خبر داد و گفت: راه ‌اندازی کتابخانه شهر فرسفج و روستای جعفریه از اولویت ‌های امسال شهرستان محسوب می شود.

 

فرماندار تویسرکان با تأکید بر لزوم توجه به بهره ‌مندی روستاهای مستعد راه‌ اندازی کتابخانه، گفت: بخشداران با همکاری دهیاران شرایط را به منظور ایجاد کتابخانه عمومی در روستاها فراهم کنند. وی ابراز امیدواری کرد با گشایش اقتصادی دولت در سال جاری، اعتبار خوبی به کتابخانه‌ های عمومی تخصیص یابد.

 

مومیوند با اشاره به شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تحقق این مهم را تکلیف همگان دانست و بیان کرد: مردم و دولت در کنار هم باید با همتی همه ‌جانبه اقتصاد مقاومتی، مطالبه مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند.

 

وی با بیان اینکه امسال باید شاهد شکوفایی کتاب و کتابخوانی در بخش ‌های نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری در سطح شهرستان باشیم، از اعضای انجمن کتابخانه ‌های عمومی ارائه راهکار‌های اجرایی به منظور توسعه کتابخوانی را خواستار شد.

 

فرماندار  تویسرکان کتاب را محور دانایی و توسعه پایدار دانست و گفت: صاحبان فکر و اندیشه در جایگاه ‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی حضوری فعال داشته باشند.

 

رونمایی از کتاب «راهنمای کاربران شبکه های اجتماعی»

از کتاب «راهنمای کاربران شبکه ‌های اجتماعی» تألیف؛ حسن موحدی و مرتضی حمزه سرکانی، نویسندگان بومی تویسرکان، توسط فرماندار تویسرکان و معاون مدیرکل کتابخانه های عمومی استان رونمایی به عمل آمد.

 

جلسه انجمن کتابخانه ‌های عمومی شهرستان تویسرکان در سال جاری با موضوع ارائه گزارش عملکرد سال گذشته اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و ارائه برنامه سال 95 در فرمانداری تویسرکان برگزار شد. معاون مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان، در این جلسه اظهار داشت: کتابخانه عمومی عترت، تنها کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان فعال در استان است و اداره‌ کل کتابخانه ‌های عمومی استان سرمایه گذاری ویژه ای را در این کتابخانه صورت داده است.

 

وی در ادامه خواستار حمایت سایر دستگاه‌ ها و نهاد‌های فرهنگی شهرستان تویسرکان از این کتابخانه شد و گفت: برای بهره‌ برداری حداکثری از این ظرفیت خوب توسط کودکان و نوجوانان تویسرکانی برنامه ریزی جامع و منسجمی لازم است.

 

عرفانی مقدم با اشاره به برگزاری انجمن کتابخانه‌ های عمومی عنوان کرد: تصمیمات و راه‌ کارهای ارائه شده در این انجمن‌ ها از اهمیت بالایی در پیش برد امور کتابخانه ‌های عمومی برخوردار است و خواستار تشکیل اتاق ‌های فکر جهت ارائه برنامه‌ های سازنده در این انجمن ‌ها شد.

 

معاون مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان همدان، در خصوص کتابخانه ‌های روستایی اظهار داشت: راه ‌اندازی کتابخانه در روستاهای با جمعیت کمتر از 1500 نفر جمعیت با توجه به بودجه محدود کتابخانه ها صرفه لازم را نداشته و برای این روستاها کتابخانه های سیار در نظر گرفته شده که می تواند چندین روستا را پوشش دهد.

 

در ادامه رئیس اداره کتابخانه ‌های عمومی تویسرکان با اشاره به وجود هشت باب کتابخانه عمومی در تویسرکان اظهار کرد: کتابخانه‌ های عمومی تویسرکان 4 هزار و 650 عضو فعال دارد. مهدی کریمی تعداد نسخه کتاب موجود در کتابخانه ‌های شهرستان را 75 هزار و 701 نسخه اعلام کرد و گفت: سال گذشته 56 هزار و 258 نسخه کتاب امانت داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه زیربنای فضای کتابخانه ‌های عمومی تویسرکان 3 هزار و 568 متر مربع است، افزود: تویسرکان در این زمینه دارنده رتبه نخست استان همدان است.

 

رئیس کتابخانه ‌های عمومی تویسرکان راه‌ اندازی نخستین کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان استان در تویسرکان، برگزاری صد و پنجاهمین نشست کتابخوان کشوری، نقد کتاب، راه ‌اندازی کتابخانه بینش روستای اشترمل به عنوان سومین کتابخانه روستایی را بخشی از اقدامات انجام شده این نهاد در سال گذشته برشمرد.

 

همچنین در این برنامه از کتاب "راهنمای کاربران شبکه ‌های اجتماعی" تألیف؛ حسن موحدی و مرتضی حمزه سرکانی، نویسندگان بومی تویسرکان، توسط فرماندار تویسرکان و معاون مدیرکل کتابخانه های عمومی استان رونمایی به عمل آمد. در پایان این جلسه از اسحاق ترکاشوند به علت کسب عنوان "پژوهشگر نمونه نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور"، تقدیر شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: