کد خبر: 23830
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 ارديبهشت 1395 - 15:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رشد فرهنگ کتابخوانی باعث کاهش جرم می شود

اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خوزستان در سال 95 به ریاست استاندار محترم خوزستان، شهردار اهواز، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، مسئولین استانی و اصحاب رسانه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار گردید.
رشد فرهنگ کتابخوانی باعث کاهش جرم می شود

 

به گزارش لیزنا، سید لطف الله سپهر، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت ایام ماه مبارک رجب و لزوم بهره برداری از این ماه پر برکت گفت : ماه رجب فرصت بسیار مناسبی جهت خودسازی و بهره برداری از فیوضات معنوی است.

 

سپهر گفت :یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری مطالعه و نقش پر اهمیت کتاب است و باید تلاش کنیم تا کتاب نقش و جایگاه خود را در بین خانواده ها پیدا نماید. تولید فعالیت های جنبی در حوزه کتاب و کتابخوانی مستلزم نگاه ویژه مسئولین و فعالین فرهنگی استان است.

 

سپهر ادامه داد: استان خوزستان 219 باب کتابخانه عمومی دارد که تعداد اعضاء ما در استان خوزستان 153.635 هزار نفر ، که به ازاء هر 100 نفر 3 نفر عضو در کتابخانه های عمومی داریم و تعداد 2.586.297 نسخه کتاب که به ازاء هر 100 نفر خوزستانی 54.36 جلد کتاب در استان خوزستان موجود است.

 

وی گفت : در بحث عمرانی 17 باب کتابخانه در استان در حال ساخت و ساز داریم که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که ان شالله به همت مسئولین استان بتوانیم این پروژه ها را تا پایان سال افتتاح نماییم.

 

سپهر افزود: در بحث حمایت از نویسندگان و مؤلفین بومی در سال 92 تعداد 57 عنوان کتاب به ارزش 563 میلیون ريال از نویسندگان استانی کتاب خریداری شده است ولی این مقدار اندک جوابگوی مراجعات نویسندگان نیست که امیدواریم با حمایت استاندار محترم این مشکل نیز مرتفع شود.

 

وی ادامه داد : در حوزه کار فرهنگی برنامه های خوب و مؤثری در سطح استان برگزار گردید از جمله : همایش ملی کتابخانه های عمومی عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب، همایش ملی شعر کتاب، نشست های تخصصی کتابخوان و ... که در دو همایش ملی که در استان داشته ایم تعداد قابل توجهی اثر به دبیرخانه ارسال شده که در نوع خود کم نظیر و پر اهمیت است.

 

در ادامه جلسه حاجتی، معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان گفت : باید در حاشیه شهر برنامه های فرهنگی و مفصل تری جهت مطالعه و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش بینی شود.

 

وی افزود: یکی از مواردی که به توسعه کتاب و کتابخوانی کمک خواهد کرد ، تقویت کتابخانه های الکترونیکی است که باید در برنامه های دراز مدت نهاد کتابخانه های عمومی قرار گیرد.

 

در ادامه جلسه دکتر فریده عصاره، عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت : کتابخانه های عمومی قشر بزرگی از جامعه از جمله دانش آموزان ، کارمندان ، زنان خانه دار و... را دربر می گیرد و باید تلاش کنیم تا بتوانیم برای همه این اقشار برنامه ریزی نمائیم.

 

وی گفت: در سالهای اخیر کاهش مطالعه در استان و در کشور به وضوح قابل مشاهده است و این عوامل مختلفی دارد که ما در استان با برگزاری همایش ملی کتابخانه های عمومی توانستیم همفکری و هم افزائی جهت حل موانع جذب و توسعه مخاطب در کتابخانه های عمومی داشته باشیم.

 

دکتر عصاره گفت :هر چه در جامعه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی رشد و پیشرفت داشته باشد به همان میزان تعداد جرم و جرائم کاهش پیدا خواهد کرد.

 

در پایان جلسه استاندار خوزستان گفت: امیدواریم بتوانیم با تصمیم گیری در کمیسیون جداگانه ای متشکل از شهردار، معاون سیاسی و اجتماعی، معاون برنامه ریزی استاندار و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مشکلات کتابخانه ها بررسی گردد. یکی از دغدغه های اصلی مجموعه مدیران استان و استانداری خوزستان حل مشکلات کتابخانه های عمومی است.

 

دکتر مقتدایی گفت: ما باید در کتابخانه های عمومی توجه ویژه به کتابخانه های تخصصی نفت، کشت و صنعت و... در مناطق ویژه صنعتی خوزستان داشته باشیم و بتوانیم بخشی از فعالیت های فرهنگی را با این ارگان ها اداره نماییم.

 

وی ادامه داد : ما باید در کتابخانه های عمومی به محتوای کتب توجه نمائیم ، کمیت یکی از شاخصه های رشد و پیشرفت منابع است ولی از کیفیت و توجه به محتوای کتب نباید غافل باشیم.

 

مقتدایی در پایان گفت: باید دقت نماییم که کتب بعضی نویسندگان خارجی که با فرهنگ اسلامی ایرانی ما مطابقت ندارد در کتابخانه ها وجود نداشته باشد این خود در فرهنگ جوانان ما تأثیرات منفی دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: