کد خبر: 23842
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 ارديبهشت 1395 - 17:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رویدادهای فرهنگی کتابخانه های عمومی استان قم

کتابخانه های عمومی استان قم در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب نسبت به امر کتابخوانی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی خلاقیت و شاداب سازی کتابخانه ها تامین منابع کتابخانه ای با هدف جذب مخاطب و ترویج مطالعه مفید کردند.
رویدادهای فرهنگی کتابخانه های عمومی استان قم

به گزارش لیزنا، در اقدامی هماهنگ کارگاه های آموزشی نمایش خلاق و کاردستی، آموزش خلاق در داستان نویسی و قدرت تفکر و تخیل در راستای ایجاد خلاقیت و نوآوری در کتابخانه عمومی علامه امینی برگزار شد.

 

کتابخانه عمومی علامه امینی

در این کارگاه به آموزش استفاده از ابزارهای مناسب و بکارگیری قوه تخیل برای خلق یک کاردستی پرداخته شد. در ادامه گروه نمایش پسران به ایفای نقش داستان کهن «ارسطو و اسکندر» و شخصیت های داستان همچون: اسکندر سردار توانمند یونان، ارسطو حکیم و استاد اسکندر، دو سردار و دو سرباز پرداختند.

 

زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان اهداف نمایشنامه‌ خوانی را تقویت مهارتهای خواندن و درک متون و ادبیات نمایشی، ایجاد حس همدلی و مشارکت، انتقال اندیشه و احساسات شخصیت‌های نمایشنامه دانست و افزود: نمایش خلاق به کودکان و نوجوانان گوشه گیر کمک می کند تا روابط اجتماعی بهتری با دیگران برقرار کنند.

 

وی همچنین بیان کرد: دوره های آموزشی برای ایجاد اندیشه ای نو و پویا و جذب افراد به سمت کتابخانه های عمومی است.

 

وی در ادامه گفت: با اجرای برنامه های متنوع و توجه به خواسته ها و علاقمندی افراد می توانیم به معرفی کتابخانه ها و هدایت افکار عمومی به سمت کتابخوانی کمک شایانی کنیم.

 

کتابخانه ریحانه النبی

همچنین سلسه نشست های آموزشی با محوریت آموزش خلاقیت با حضور شماری از علاقمندان در کتابخانه ریحانه النبی برگزار شد. در آغاز به نحوه شکل گیری خلاقیت و موانع آن اشاره شد سپس به بحث تمرکز حواس پنجگانه و توجه نسبت به دنیای پیرامون به عنوان یکی از عوامل موفقیت در نوآوری پرداخته شد. در ادامه روش تحریک حس کنجکاوی و ایجاد پرسش و پاسخ به علاقه مندان آموزش داده شد.

 

گفتنی است یکی از برنامه های این کارگاه آموزشی بلندخوانی داستان از نشریه های "پوپک"، "سلام بچه ها" و "همشهری بچه ها" بود و در پایان از اعضاء خواسته شد تا بر اساس آموزش های داده شد از تصاویر موجود در بخش کودک داستانی را خلق کنند و در مورد آن به بحث و گفتگو بپردازند.

 

زهرا فلاح دوست، مسئول کتابخانه هدف از برگزاری کارگاه های آموزشی خلاقیت و نوآوری را تقویت اراده و مقاومت، پرورش و کشف استعدادها در راستای معرفی کتابخانه های عمومی و گسترش فرهنگ مطالعه مفید دانست و افزود: تشکیل چنین نشست هایی به افزایش اعتماد به نفس و ... نیز کمک فراوانی می کند.

 

کتابخانه ملاصدرای کهک قم

در راستای سیاست های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی بر ایجاد محیطی نشاط انگیز در کتابخانه، طرح شاداب سازی کتابخانه ملاصدرای کهک نیز در سال خواندن انجام شد. سید کاظم موسوی، مسئول کتابخانه هدف از اجرای این طرح را جذب مراجعین به کتابخانه، خدمات رسانی مطلوب و همچنین ایجاد فضایی شاد و جذاب دانست و افزود: با کمترین امکانات و ساده ترین طراحی ها و تزئینات می توان به زیباسازی فضای داخلی کتابخانه کمک شایانی کنیم.

 

وی همچنین بیان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه کتابخانه ها در هدایت افکار عمومی به سمت کتابخوانی این مکان باید به لحاظ ظاهری منظم و معطر به گل و فضای سبز باشد.

 

موسوی در پایان گفت: با تهیه گل و گلدان های طبیعی و درختچه سعی شد تا محیطی مناسب و روح انگیز و خوشایند اعضاء فراهم آوریم.

 

شایان ذکر است مسئول کتابخانه ملاصدرای کهک توانست با جذب خیرین منابع کتاب و دیگر تجهیزات مورد نیاز کتابخانه را تهیه کند. سید کاظم موسوی ضمن اشاره به گفتگوهای انجام شده با مسئول کانون فرهنگی جوان(کوثر) شهر کهک افزود: با جذب منابع مالی در قالب اهدای کتب و قفسه کتاب توانستیم تا حدودی نیازهای مراجعین را برطرف کنیم.

 

وی هدف از این کار را ایجاد اعتماد و جذب افراد به کتابخانه های عمومی دانست و بیان کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی منوط به رفع نیازهای مخاطبان می باشد و این حرکت نیز در همین راستا انجام شده است. موسوی در پایان ابراز امیدواری کرد: مسئولین توجه بیشتری به نقش مهم کتابخانه های عمومی در امر فرهنگ داشته باشند.

 

کتابخانه علامه امینی

در پی سیاست های فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، کتابخانه عمومی علامه امینی در سال خواندن اقدام به برگزاری خواندن گروهی داستان های کلیله و دمنه نمود. جمع خوانی کتاب «طوطی و حاکم» نوشته «ابوالفضل هادی‌منش» از سری داستانهای کلیله و دمنه در کتابخانه علامه امینی انجام شد.

 

زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان بیان کرد: هدف از مطالعه گروهی توسط اعضاء روان خوانی و درست خوانی به منظور درک صحیح مطالب است و افراد با بحث و گفتگو کردن در باره محتوای داستان به تبادل نظر با یکدیگر می پردازند و از نظرات هم بهره مند می شوند.

 

وی در پایان گفت: این کار در راستای ترغیب افراد به سمت مطالعه مفید انجام می شود و تاکنون استقبال خوبی از این طرح شده است.

 

مسابقه دوستانه بین تیم کتابداران قم و همدان

اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم میزبان شماری از کارشناسان و کتابداران استان همدان بود. مسابقه دوستانه فوتسال بین تیم های دو اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و همدان در سالن فرهنگی ورزشی شهرداری قم برگزار شد.

 

در بدو ورود  کتابداران ضمن بازدید از کتابخانه مرکزی و بخش های مختلف آن، نشستی صمیمانه نیز با حجت الاسلام و المسلمین امیرعطاءاله جباری، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم داشتند.

 

جباری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع همکاران بیان کرد: تعامل کتابداران با یکدیگر منجر به انتقال تجربه و همچنین تقویت روحیه ای با نشاط می شود.

 

وی همچنین اظهار داشت: به طور حتم پیگیری امر ورزش چه به لحاظ تفریحی و چه حرفه ای  در سلامت جسم و روان تاثیر به سزایی دارد و بازخورد مثبت آن را می توان در پیشرفت و کیفیت کار مشاهده کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی ورزش را عامل مهمی در دریافت انرژی مثبت و ایجاد امید و انگیزه دانست و اظهار امیدواری کرد: کتابداران در عرصه های ورزشی نیز خوش بدرخشند و این ارتباط با همکاران همچنان تداوم داشته باشند.

 

محمود عرب خزائلی مسئول امور رفاهی و نماینده ورزشی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم اجرای مسابقات و تمرینات ورزشی را در کاهش آسیب های جدی به روح و روان موثر دانست و افزود: امیدواریم خلاء ورزشی که در بین کتابداران وجود دارد به زودی برطرف شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: