کد خبر: 24064
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 ارديبهشت 1395 - 12:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابداران باانگیزه سبب تقویت کتابخانه ها می شوند

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت کتابخانه ها در استان گفت: آنچه باعث تقویت کتابخانه های استان می شود و روحیه و جذابیت و انگیزه می دهد وجود همکاران فعال است. همچنین در این نشست سیاست های نهاد در سال 95 نیز تشریح شد.
کتابداران باانگیزه سبب تقویت کتابخانه ها می شوند

به گزارش لیزنا، محمدجواد حسین ‌زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان كرمان در جلسه تشریح سیاست ها و شاخص های برنامه ای نهاد در سال خواندن درجمع روسای ادارات و مسئولان کتابخانه ‌های عمومی استان کرمان اظهار داشت: در استان کرمان 129 باب کتابخانه عمومی دایر است که 100 باب آن کتابخانه نهادی و مابقی کتابخانه مشارکتی هستند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 440 هزار جلد کتاب در کتابخانه ‌های عمومی کرمان وجود دارد و 100 هزار نفراز اقشار مختلف جامعه عضو فعال كتابخانه ها هستند، افزود: سال گذشته یک میلیون و 400 هزار جلد کتاب به امانت داده شده و 2 میلیون و 800 هزار نفر مراجعه كننده داشته‌ ایم.

 

حسین ‌زاده با اشاره به وجود 66 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ ای در استان کرمان ادامه داد: به ازای هر 100 نفر باسواد در استان کرمان 2 متر مربع فضای کتابخانه‌ ای ایجاد شده است.

 

این مسئول با بیان اینکه به ازای هر 20 هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی و به ازای هر 100 نفر 54 جلد کتاب در استان کرمان وجود دارد، بیان داشت: 333 نفر در کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان مشغول به خدمت هستند که 70 درصد آنها تحصیلات وابسته به رشته ‌های کتابداری دارند.

 

حسین زاده گفت: آنچه باعث تقویت کتابخانه های عمومی استان می شود و روحیه و جذابیت و انگیزه می دهد وجود همکاران پویا، فعال و علاقه مندبه شغل كتابداری است.

 

 مدیرکل کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان عنوان کرد: در کنار چهار دوره آموزشی که از سوی نهاد کتابخانه‌ های عمومی ابلاغ شده بود، دوره‌ های آموزشی برای کتابداران روستایی و مشارکتی برگزار شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت 62 انجمن کتابخانه ‌ها و 24 کمیته نهضت مطالعه مفید در استان کرمان تصریح کرد: در مجموع یک هزار نفراز شخصیت های حقیقی و حقوقی عضو این جلسات هستند كه كتابخانه های عمومی را دراجرای بهتر برنامه ها همراهی می كنند و  سال گذشته 200 جلسه انجمن و 100 کمیته تشکیل دادند.

 

حسین‌زاده اظهار داشت: سال گذشته از محل حق عضویت و خدمات دیگر 600 میلیون تومان درآمد داشتیم، اما این مبلغ همراه با سهم نیم درصد شهرداری ‌ها کفاف اعتبارات مورد نیاز و خدمات کتابخانه ‌ها را نمی‌ دهد.

 

وی اعلام کرد: خیران کتابخانه ‌ساز ظرفیت عظیمی در استان کرمان هستند و در حال حاضر 30 باب کتابخانه با 15 هزار متر مربع فضا در استان ایجاد کرده ‌اند و موقوفاتی نیز در این زمینه وقف کرده ‌اند.

 

حسین‌زاده با اشاره به فعالیت‌ های حوزه فناوری در کتابخانه‌ های عمومی استان کرمان گفت: در 94 باب کتابخانه های نهادی استان کرمان برنامه سامان نصب شده است.

 

این مسئول عنوان کرد: براساس سند سیاست ها وشاخص های سال 1395 بیش از 20 درصد کتابخانه ‌های عمومی استان کرمان در حوزه عضو و 14 درصد در حوزه امانت به حد مطلوب رسیده‌ اند و طبق برنامه باید 65 هزار عضو و 650 هزار جلد امانت كتاب را افزایش دهیم.

 

تشریح سیاست ها وشاخص های برنامه ای «سال خواندن» نهاد كتابخانه های عمومی

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات و مسئولین کتابخانه های عمومی استان كرمان به تشریح سیاست ها و شاخص های برنامه ای نهاد در سال خواندن پرداخت.

 

 امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور با طرح سئوالاتی از این دست که آیا کتابخانه برای مردم مهم است و.... تصریح کرد: رقیبی برای کتاب وجود ندارد، اما از دید عمومی، بعضی چیزها مثل فضای مجازی رقیب برای کتاب محسوب می شوند و اگر بپذیریم فضای مجازی و کتابخانه های دیجیتال رقیب کتاب است، آنچه به کتابخانه های عمومی کمک می کند، این است به برنامه ریزی و سیاستگذاری روی بیاوریم.

 

متولیان، یکی از مشکلات کتابخانه ها را تزاحم کاری با شهرداری ها دانست و ادامه داد: سئوالات جدی تری که ما با آن مواجه هستیم اینکه آیا کار کتابخانه صرفاً ارائه کتاب است یا تبدیل آن به مجتمع فرهنگی هنری است و اگر تبدیل به این مجتمع شود آیا ما توان آن را داریم؟

 

 معاون نهاد كتابخانه ها تأکید کرد: برای رسیدن به شاخص های 1404 باید سالی حداقل 30 میلیارد تومان، هزینه خرید منابع کنیم و این در حالی است که سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات و با همه تمهیداتی که داشتیم تنها به حدود 8 میلیارد رسید.

 

 وی با تصریح به اینکه کتابخانه ها باید هم تراز مدارس در توسعه علمی و اقتصادی نقش داشته باشد، اظهار داشت: مسئله اصلی ما در نهاد کتابخانه های عمومی، مسئله دسترسی مردم به کتابخانه است.

 

وی با تأکید بر اینکه مسئله دسترسی مردم به کتابخانه ها باید حل شود و این، عزم ملی می خواهد و باید سهم دسترسی را در 1404 حداقل دو برابر کنیم؛ گفت:کتابخانه بدون عضو معنی ندارد؛ متغیر «عضو» و به تبع آن «امانت» متغیر کلیدی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم.

 

در ادامه محبوب مدیرکل دفتر برنامه ریزی دسترسی به منابع و کتابخانه را از جمله مسائل اساسی سند سیاست های سال 95 عنوان و با اشاره به دسترسی به 20 درصد از مردم به ایران به کتابخانه های عمومی افزود : اعضای کتابخانه از مهمترین آیتم های مطرح شده در این سند هستند که باید با برنامه ریزی و سیاستگذاری ادارات کل استانها ، روسای ادارات شهرستانها و مسئولین کتابخانه ها عضو فعال کتابخانه باقی بمانند.

 

وی اثر بخشی فعالیت های فرهنگی اجرا شده در سطح کتابخانه های عمومی را منوط به میزان ارتقاء شاخص های کتابخانه ای ذکر كرد و گفت: فعالیت های فرهنگی كه منتج به افزایش 10 الی 20 درصدی اعضای کتابخانه نشود هیچ سودمندی در بر نخواهد داشت. محبوب همچنین شاداب سازی و به سازی فضاهای موجود کتابخانه ای و توجه به منابع کتابخانه از لحاظ دارا بودن سه رکن نیاز ، درخواست و لذت بخش بودن برای مخاطبین کتابخانه ها را از جمله ضروریات مورد نیاز رسیدن به شاخص های سند سالجاری ذکر کرد.

 

در ادامه محمدجوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری انجام فعالیت های پژوهشی براساس کمبودها و نواقص موجود را از جمله موارد مهم حل مسائل و مشکلات موجود کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: به منظور نیل به این هدف نهاد کتابخانه های عمومی از پژوهش ها و پایان نامه های مرتبط با اهداف کتابخانه ها حمایت خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در راستای هدفمند نمودن پژوهش های همکاران در حوزه های مختلف، تشکیل انجمن های علمی و پژوهشی ، همایش ها و گردهمایی ها و تدوین استانداردهای لازم در حوزه خواندن از جمله این موارد عنوان کرد . مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد همچنین از آغاز بکار سامانه پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت : همکاران کتابخانه های عمومی با ثبت ایده ها و طرح های خود در این سامانه می توانند ما را در رسیدن به اهداف این کتابخانه ها یاری رسانند.

 

درادامه سیامك محبوب، مدیركل برنامه ریزی و جوهرچی مدیركل پژوهش ونوآوری ضمن پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی روسای ادارات و مسولان كتابخانه های عمومی، به تشریح سیاست ها و شاخص های برنامه ای نهاد كتابخانه های عمومی كشور در سال خواندن پرداختند.

 

شایان ذكراست جلسه تشریح سیاست های نهاد كتابخانه های عمومی كشور در سال خواندن به همت اداره كل كتابخانه های عمومی استان كرمان بلافاصله پس از ابلاغ سند از سوی دبیركل نهاد كتابخانه ها با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش وفناوری اطلاعات نهاد برگزار گردید.

برچسب ها :
D.s
|
Iran
|
1395/02/21 - 16:12
0
0
باسلام وتبریک اعیاد مبارک شعبانیه، باتوجه به ابلاغ سند سیاست ها وشاخص های"سال خواندن " ازسوی نهادکتابخانه ها؛ حضور مدیران وطراحان مسول درمراکز استانها وشهرستانها،حرکت مطلوب وموثری است؛بایقین باید گفت که کیفیت باوجودمدیریت صحیح ونظارت دقیق حاصل می شود./
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: