کد خبر: 24095
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 ارديبهشت 1395 - 10:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

20 درصد مردم کشور به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات و مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان کرمان به تشریح سیاست‌ها و شاخص ‌های برنامه‌ای نهاد در سال خواندن پرداخت.
20 درصد مردم کشور به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند

 

به گزارش لیزنا، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با طرح سئوالاتی درباره وضعیت فعلی و آینده کتابخانه‌های عمومی و اینکه کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها باید در ذهن خود به این سوالات اندیشیده و پاسخ‌هایی درخور بیابند عنوان کرد: مسئله اصلی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی، دسترسی مردم به کتابخانه‌ها است.

 

وی با تأکید بر اینکه «دسترسی مردم به کتابخانه‌ها باید در اولویت برنامه‌های ما قرار گیرد» افزود: تنها 20 درصد از جمعیت کشور ما به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند. سهم این دسترسی در سال 1404 باید به حداقل دو برابر این میزان برسد و این اتفاق، نیازمند عزمی ملی است.

 

متولیان افزود: روح محتوایی سند، ناظر به مدیریت «عضو» است و باید به موازات حفظ اولویت «کتابدار محوری» به اصالت حضور عضو، توجه جدی برنامه‌ای و سیاستی کنیم.

 

در ادامه سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دسترسی به منابع و کتابخانه را از نکات اساسی سند سیاست‌های سال 95 نهاد دانست و افزود: اعضای کتابخانه از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این سند است که باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ادارات کل استان‌ها، رؤسای ادارات شهرستان‌ها و مسئولین کتابخانه‌ها عضو، فعال باقی بماند.

 

وی تأثیر اجرای فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی را منوط به میزان ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ای دانست و تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی که منتج به افزایش 10 الی 20 درصدی اعضای کتابخانه نشود، سودمند نخواهد بود.

 

محبوب درباره شاداب‌سازی و بهسازی فضاهای کتابخانه‌ای گفت: «نیاز»، «درخواست» و «لذت‌بخش بودن برای مخاطب» سه اصل مهم و ضروری در تأمین منابع کتابخانه‌ها است که برای رسیدن به شاخص‌های سند سالجاری، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در بخش دیگری از این نشست، محمد جوهر‌چی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجام فعالیت‌های پژوهشی براساس کمبودها و نواقص را از مهم‌ترین ابزار حل مشکلات کتابخانه‌ها دانست و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی از اهمیت فعالیت‌های پژوهشی، آگاه است و از تحقیقات و پایان‌نامه‌های مرتبط با اهداف کتابخانه‌ها، حمایت خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای هدفمند کردن پژوهش‌های همکاران در حوزه‌های مختلف گفت: «تشکیل انجمن‌های علمی و پژوهشی»، «برپایی همایش‎ها و گردهمایی‎ها» و «تدوین استانداردهای لازم در حوزه خواندن» از اقدامات نهاد در راستای هدفمندی پژوهش‌های همکاران در حوزه‌های مختلف است.

 

مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه از آغاز به‌کار سامانه پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: همکاران کتابخانه‌های عمومی با ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود در این سامانه می‌توانند ما را در رسیدن به مسائل کتابخانه‌های عمومی، یاری کنند.

 

درادامه، سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی و محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن پاسخگویی به سوالات رؤسای ادارات و مسئولان کتابخانه‌های عمومی، به تشریح سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای نهاد در سال خواندن پرداختند.

 

بازدید معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران کل برنامه ریزی و پژوهش و نوآوری، از کتابخانه‌های عمومی مرکزی، علوم قرآنی و شاه نعمت‌الله ولی ماهان از برنامه‌هایی بود که پس از این نشست انجام شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: