20 درصد مردم کشور به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند

 

به گزارش لیزنا، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با طرح سئوالاتی درباره وضعیت فعلی و آینده کتابخانه‌های عمومی و اینکه کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها باید در ذهن خود به این سوالات اندیشیده و پاسخ‌هایی درخور بیابند عنوان کرد: مسئله اصلی ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی، دسترسی مردم به کتابخانه‌ها است.

 

وی با تأکید بر اینکه «دسترسی مردم به کتابخانه‌ها باید در اولویت برنامه‌های ما قرار گیرد» افزود: تنها 20 درصد از جمعیت کشور ما به کتابخانه‌های عمومی دسترسی دارند. سهم این دسترسی در سال 1404 باید به حداقل دو برابر این میزان برسد و این اتفاق، نیازمند عزمی ملی است.

 

متولیان افزود: روح محتوایی سند، ناظر به مدیریت «عضو» است و باید به موازات حفظ اولویت «کتابدار محوری» به اصالت حضور عضو، توجه جدی برنامه‌ای و سیاستی کنیم.

 

در ادامه سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دسترسی به منابع و کتابخانه را از نکات اساسی سند سیاست‌های سال 95 نهاد دانست و افزود: اعضای کتابخانه از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این سند است که باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ادارات کل استان‌ها، رؤسای ادارات شهرستان‌ها و مسئولین کتابخانه‌ها عضو، فعال باقی بماند.

 

وی تأثیر اجرای فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی را منوط به میزان ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ای دانست و تأکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی که منتج به افزایش 10 الی 20 درصدی اعضای کتابخانه نشود، سودمند نخواهد بود.

 

محبوب درباره شاداب‌سازی و بهسازی فضاهای کتابخانه‌ای گفت: «نیاز»، «درخواست» و «لذت‌بخش بودن برای مخاطب» سه اصل مهم و ضروری در تأمین منابع کتابخانه‌ها است که برای رسیدن به شاخص‌های سند سالجاری، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در بخش دیگری از این نشست، محمد جوهر‌چی مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجام فعالیت‌های پژوهشی براساس کمبودها و نواقص را از مهم‌ترین ابزار حل مشکلات کتابخانه‌ها دانست و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی از اهمیت فعالیت‌های پژوهشی، آگاه است و از تحقیقات و پایان‌نامه‌های مرتبط با اهداف کتابخانه‌ها، حمایت خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای هدفمند کردن پژوهش‌های همکاران در حوزه‌های مختلف گفت: «تشکیل انجمن‌های علمی و پژوهشی»، «برپایی همایش‎ها و گردهمایی‎ها» و «تدوین استانداردهای لازم در حوزه خواندن» از اقدامات نهاد در راستای هدفمندی پژوهش‌های همکاران در حوزه‌های مختلف است.

 

مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه از آغاز به‌کار سامانه پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: همکاران کتابخانه‌های عمومی با ثبت ایده‌ها و طرح‌های خود در این سامانه می‌توانند ما را در رسیدن به مسائل کتابخانه‌های عمومی، یاری کنند.

 

درادامه، سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی و محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن پاسخگویی به سوالات رؤسای ادارات و مسئولان کتابخانه‌های عمومی، به تشریح سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای نهاد در سال خواندن پرداختند.

 

بازدید معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران کل برنامه ریزی و پژوهش و نوآوری، از کتابخانه‌های عمومی مرکزی، علوم قرآنی و شاه نعمت‌الله ولی ماهان از برنامه‌هایی بود که پس از این نشست انجام شد.