کد خبر: 24107
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 ارديبهشت 1395 - 12:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«رویای نیمه شب» در اراک نقد شد

با حضور دوستداران کتابخوانی، نشست نقد رمان «رویای نیمه شب» عصر روز دوشنبه 20 اردیبهشت 95 در کتابخانه دکتر حصیبی اراک برگزار شد.
«رویای نیمه شب» در اراک نقد شد

 به گزارش لیزنا، نشست نقد رمان «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری عصر روز دوشنبه 20 اردیبهشت با حضور نویسنده کتاب و دوستداران کتابخوانی در کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک برگزار شد.

 

حجت الاسلام مظفر سالاری نویسنده کتاب «رویای نیمه شب» در این نشست گفت: این رمان با استفاده از یک حکایت واقعی شکل گرفته و من تلاش کرده ‌ام که یک داستان لطیف و جذاب برای خواننده عامی روایت کنم.

 

وی افزود: غایت من از نوشتن این داستان تقریب میان مذاهب است و می ‌خواستم بگویم که اهل بیت یکی از محورهای وحدت است و با ولایت امام عصر(عج) مانند یک خورشید پشت ابر می ‌توان دور هم جمع شد.

 

سالاری گفت: در این کتاب نحوه شخصیت ‌پردازی ‌ها به گونه ‌ای است که خواننده خود را در جایگاه افراد درون داستان قرار خواهد داد. پندهای داستان، اتفافات، شجاعت ‌های شخصیت هاشم و ... همه مواردی است که خواننده با آن همذات ‌پنداری نموده و سیر داستان را رها نخواهد کرد.

 

وی ادامه داد: من در رویای نیمه شب به کودکان و نوجوانان فکر می ‌کنم. شاید بتوان گفت که این رمان، رمان خانواده است. من برای نگارش این رمان متوسل به حضرت ولی عصر (عج) شدم و از آن حضرت استمداد خواستم. از نکات جالب توجه در این کار این بود که پیش نویس و پاک ‌نویس نداشتم و فقط برخی اصلاحات ویرایشی انجام گرفت.

 

حجت ‌الاسلام سالاری گفت: ‌همچنین می ‌خواستم نشان دهم تشرف یک قضیه فردی نیست و همه با آن درگیر خواهند بود به طوری یک خواننده سنی ‌مذهب این اثر را خوانده بود و گفته بود که اثر منصفانه‌ ای است.

 

این نویسنده یزدی گفت: رویای نیمه شب، ترسیم شیوه معاشرت و همزیستی مسالمت ‌آمیز مردمی است که معتقد به دو مکتب متفاوت هستند، اما در زیر چتر مشترکات اعتقادی خود چون خدا، قبله، کتاب و پیامبر با صمیمیت و دوستی به مراوده با یکدیگر می‌ پردازند.

 

وی افزود: بدیهی است که این اتفاق فقط در بستر زندگی مسالمت آمیز و در فضای به دور از جدل خواهد افتاد و الا در فضای متشنج و در زمانی که افراد به توهین به مقدسات و تکفیر یکدیگر روی آورده ‌اند حتی اگر معجزه هم آورده شود، بی اثر خواهد بود .

 

گفتنی است در ادامه این نشست نیز نکات و انتقاداتی توسط شرکت کنندگان ارائه شد .

 

مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی استان مرکزی در خصوص «رویای نیمه شب» گفت: نویسنده با قلمی بلیغ و رسا که بر خواسته از روح هنر متعهد است، به خوبی این نکته را ترسیم می ‌کند که مسلمین با هر اعتقاد و مذهبی که باشند، حقیقتا نقش اصلی در تفرقه بین مذاهب ندارند و این حاکمان دنیا طلب هستند که به خاطر منافع خود دست به ایجاد شکاف و تفرقه در میان امت واحده اسلامی می ‌زنند.

 

صدف شفیع، کتابدار کتابخانه دکتر حصیبی درباره این رمان گفت: جذابیت قلم نویسنده به اندازه ‎ای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه می ‎سازد.

 

شفیع افزود: از ویژگی‌ های این رمان این است که مایه اصلی آن واقعی بوده و در جلد دوم کتاب شریف عبقری الحسان صفحه 192 نقل گردیده و همین امر باعث گردیده تا خواننده با اطمینان قلبی و اعتماد به کتب معتبر اقدام به خوانش داستان نماید.

 

الهام امانی کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) نیز در نقد رمان گفت: به نظرم در این اثر ما شاهد مثلث عشقی هستیم و نویسنده به عمق عشق نمی ‌پردازد بلکه بیشتر متوجه رقابت عشقی است زیرا این رقابت ‌ها جذاب است.

 

گفتنی است رمان رویای نیمه شب توسط انتشارات کتابستان معرفت در چاپی متفاوت به بازار مطالعه عرضه شده است و خواندن آن ترسیمی واقعی از تعایش  وحدت در جوامع اسلامی را به تصویر می‌ کشد. 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: