کد خبر: 24380
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 - 09:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید هیئت فرهنگی جمهوری آذربایجان از کتابخانه مرکزی تبریز

هیئت فرهنگی جمهوری آذربایجان به همراه مقامات استانی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کردند.
بازدید هیئت فرهنگی جمهوری آذربایجان  از کتابخانه مرکزی تبریز

 

به گزارش لیزنا، مبارز قربانلی رییس کمیته امور دینی و تشکل‌های مذهبی جمهوری آذربایجان و رافائل حسین اف رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ملی جمهوری آذربایجان به همراه سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور آذربایجان و محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی صبح روز سه‌شنبه چهارم خردادماه ماه 95 از کتابخانه مرکزی تبریز بازدید کردند.

 

در ابتدای این بازدید  مهدی درم نثاری رئیس کتابخانه مرکزی تبریز ضمن ارائه گزارش از وضع موجود کتابخانه به خصوص بخش نسخ خطی و مخزن اهدایی به میهمانان گفت: کتابخانهٔ مرکزی تبریز قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی در استان آذربایجان شرقی پس از کتابخانه تربیت است که در سال 1335 شمسی تأسیس شده‌است. این کتابخانه با ۶ هکتار مساحت و ۱۱ هزار متر مربع زیربنا، بزرگترین کتابخانه عمومی ایران بوده و از لحاظ کتاب، منابع و نسخ خطی و نفیس، یکی از بزرگ ترین و غنی ترین کتابخانه ایران در بین کتابخانه‌های عمومی تحت نظارت «نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران» است.

 

در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی تبریز 3429 نسخه خطی، بیش از 6000 نسخه چاپ سنگی نفیس و قدیمی و وقف نامه ربع رشیدی اولین اثر مکتوب ثبت شده از ایران در حافظه جهانی یونسکو نگهداری می شود. وی همچنین افزود: نسخ خطی موجود عمدتاً مربوط به سه دوره ایلخانی، فوب و قاجار است و همه نسخه های خطی اسکن شده و نسخه دیجیتال آنها به محققین و علاقمندان ارائه می شود.

 

در ادامه هیئت فرهنگی جمهوری آذربایجان ضمن بازدید از بخش  مختلف کتابخانه مرکزی به ویژه بخش نسخ خطی، بخش نشریات و بخش استان شناسی با گنجینه غنی نگهداری شده در مجموعه کتابخانه مرکزی آشنا شدند.

 

در پایان این بازدید قربانلی و هیئت همراه در نشستی صمیمی با شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به گفتگو پرداختند. رییس کمیته امور دینی و تشکل‌های مذهبی جمهوری آذربایجان در این دیدار ایران و آذربایجان را دو کشور دوست با پیوندهای دیرینه تاریخی عنوان کرد و گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک بین دو کشور زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کرده است که در این میان نقش کتاب و کتابخانه به عنوان سمبل فرهنگ غنی دو کشور بی همتا می باشد.

 

شهرام خدایی نیز با تشکر و قدردانی از حضور هیئت فرهنگی جمهوری آذربایجان در کتابخانه مرکزی تبریز اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات فرهنگی و هنری فراوانی دارند و این امر می تواند در گسترش هر چه بیشتر روابط میان دو کشور نقش بسزایی ایفا کند. در این دیدار دو طرف به گسترش روابط میان کتابخانه ها و مراکز فرهنگی و مذهبی دو کشور تاکید کرده و بسته های فرهنگی را به رسم یادبود تقدیم یکدیگر کردند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: