کد خبر: 24382
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 - 10:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

توليد كتاب‌هاي گويا و بريل در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي

علیرضا مختارپور در دومین جلسه اتاق فكر ششمين جشنواره كتابخواني رضوي با اشاره به جایگاه امام رضا(ع) در جهان اسلام و اهمیت برگزاری این جشنواره بر لزوم تهيه و توليد كتاب‌هاي گويا و بريل براي روشندلان با هدف بهره‌مندي هرچه بيشتر اين قشر از افراد جامعه در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي تأكيد كرد.
توليد كتاب‌هاي گويا و بريل در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي

 

به گزارش لیزنا، دومین جلسه اتاق فكر ششمين جشنواره كتابخواني رضوي با حضور دکتر محسن پرويز صاحب‌نظر حوزه کتاب، عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌‌هاي عمومي كشور، محمد اله‌ياري معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني، امين متوليان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، اسماعيل شفاعي معاون اداري و مالي نهاد كتابخانه‌‌هاي عمومي كشور، محمد‌هادي ناصري‌طاهري مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل، اسماعيل جانعلي‌پور مديركل فرهنگي، علي رمضاني مديركل منابع، علی نیک‌نام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، مجيد صحاف مشاور دبیرکل و سکینه خاتون مهدیان مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

 

محمد اله‌ياري معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این جلسه با ارائه گزارشی از روند آمادگی استان‌های سراسر کشور برای اجرای این جشنواره، به مرور مطالبی درباره منابع و شرایط شرکت در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، شیوه‌های حضور در مسابقه، تولید پوستر، تيزر و بروشور جشنواره و توزیع آن، چگونگی دریافت فایل الکترونیکی، مهلت ارسال آثار، جوایز برگزیدگان و... پرداخت.

 

در ادامه این نشست، دکتر محسن پرويز، صاحب‌نظر حوزه کتاب با تأکید بر گسترش فعالیت‌های ترویجی با موضوع امام رضا(ع) به بررسی اجمالی سوالات مسابقه پرداخت و ضمن بیان ضرورت انتقال محتوا و پیام مناسب در طراحی سوالات به ظرفیت آستان قدس رضوی برای حمایت از این جشنواره اشاره کرد.

 

پرويز در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر لزوم دقت در برگزاري اين جشنواره، خاطرنشان كرد: ضروری است در طرح سوالات، ترویج كتابخواني به عنوان محور و هدف اصلي این جشنواره در نظر گرفته شود و برای ترویج کتابخوانی برنامه ها و اقدامات دیگر چون ارائه سیر های مطالعاتی مرتبط نیز در نظر گرفته شود. همچنین برنامه ریزی لازم جهت استفاده  از ظرفيت‌هاي  آستان قدس‌رضوي براي ارتباط بيشتر اهالي فرهنگ با اين مجوعه صورت پذیرد.

 

سپس، امين متوليان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد‌هادي ناصري‌طاهري مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل، علی نیک‌نام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، مجيد صحاف مشاور دبیرکل، به‌ترتیب با ارائه سوالات و پیشنهادات خود به ارائه گزارشی از فعالیت بخش‌های مختلف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با موضوع ششمين جشنواره كتابخواني رضوي پرداختند.

 

در بخش دیگری از این نشست، علیرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه‌‌هاي عمومي كشور با اشاره به جایگاه امام رضا(ع) در جهان اسلام و اهمیت برگزاری جشنواره کتابخوانی با هدف آشنایی بیشتر با این امام بزرگوار، گفت: صحن و بارگاه امام رضا(ع) در جهان اسلام، فقط یک زیارتگاه محسوب نمی‌شود، بلکه نماد تفکر شیعی خردگرا، تحول‌آفرین و امیدبخش در جهان است. شاید ما به دلیل قرار گرفتن در مرکز این جریان، از برخی ابعاد آن غافل مانده‌ایم، اما روزی می‌رسد که تاریخ، سرنوشت افرادی را که از کشورهای مختلف در دفاع از حرم اهل بیت در محضر امام رضا(ع) برای بذل جان خود، هم‌پیمان شدند را بیان خواهد کرد.

 

وی افزود: امروز، حرم هشتمین امام شیعیان(ع) یک زیارتگاه معمولی نیست، بلکه نماد دفاع از صلح و انسانیت است. اگر جهان به‌ دنبال حقوق بشر، صلح، آرامش، تعقل و زندگی سالم می‌گردد باید آن را در افرادی که در مقابل استکبار و شدیدترین خشونت‌ها و وحشی‌گری‌ها ایستاده‌اند، جست‌و‌جو کند.

 

دبيركل نهاد در ادامه سخنان خود بر لزوم تهيه و توليد كتاب‌هاي گويا و بريل براي روشندلان با هدف بهره‌مندي هرچه بيشتر اين قشر از افراد جامعه در ششمين جشنواره كتابخواني رضوي تأكيد كرد.

 

توجه به محتوای سوالات مسابقه و طراحی آن، بر اساس آموزش و انتقال اطلاعات مفید به مخاطب، تقدیر از فعالین ترویج فرهنگ رضوی، به‌ویژه در بخش مکتوب، هماهنگي با استان‌ها در برگزاری اختتامیه‌های استانی و تدوين كتابشناسي‌هاي موضوعي در خصوص امام هشتم ويژه كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هاي عمومي كشور، بخشی از محورهای سخنان دبیرکل در این نشست بود.

 

گفتنی است؛ ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاری بنیاد فرهنگی- هنری امام رضا(ع) هم‌زمان با هفته کرامت (14 تا 24 مرداد ماه) در سراسر کشور برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند با مطالعه کتاب‌های معرفی شده، پاسخنامه‌‌های خود را پس از تکمیل به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی محل سکونت خود تحویل دهند یا به آدرس اینترنتی معرفی شده در پرتال اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی هر استان، ارسال نمایند.

برچسب ها :
کتابدرا تهرانی
|
iran
|
1395/03/08 - 10:48
0
1
سلام اقای مختار پور عزیز یه دونه ای به مولا دعای همه کتابدران مظلوم و بی پناه بدرقه راهت
به عشق خودت با قلبمان برای هدفی والا به پیش میرویم تو به ما جرات طوفان دادی
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: