کد خبر: 24423
تاریخ انتشار: دوشنبه, 10 خرداد 1395 - 12:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار برگزار شد

با حضور دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، نمایندگان صنف تولیدکنندگان پوشاک و طراحان لباس مشاغل پیرامون نحوه طراحی لباس کتابداران بحث و تبادل نظر شد.
نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار برگزار شد

 به گزارش لیزنا، نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابدار با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد، دکتر مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، جمعی از طراحان لباس مشاغل، نمایندگان صنف تولیدکنندگان پوشاک کشور، محمد الله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، سکینه خاتون مهدیان‌پور مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، محمد هادی ناصری طاهری مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اکرم نادری معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و تعدادي از کتابداران تهران، صبح روز یک‌شنبه 9 خرداد ماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی تهران (پارک‌ شهر) برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن ابراز خرسندی از حضور طراحان لباس مشاغل در این نشست با طرح سؤالاتی، نكات مورد نظر براي توجه بيشتر در طراحي لباس كتابداران را بيان و تصريح كرد: آیا طراحی لباس فرم برای کتابداران با آزادی‌های فردی، مغایر نیست؟ آیا دخالت در حریم شخصی افراد محسوب نمی‌شود؟ آیا می‌توان برای شغل‌های فرهنگی، به اقتضاء شغل یا نتیجه، تعیین تکلیف کرد؟

سؤال ديگري كه دبيركل نهاد مطرح و توجه طراحان را به‌ آن جلب كرد اين بود كه چگونه می‌توان برای افراد شاغل در بخش فرهنگی، به اقتضاء نوع فعالیت، لباسی خاص تعیین کرد؟ آیا نقش لباس، نقش ظاهر و صورت در برابر باطن و سیرت است و یا نقش محافظت یا ایجاد تشخص را بر عهده دارد؟ از طراحی یک لباس چه هدفی داریم؟

وی ادامه داد: برخی افراد فعال در مشاغل خاص مانند: پزشک، پرستار، تعمیرکار و... به اقتضاء نوع کار، ابزار و محیطی که با آن سر و کار دارند، لباس خاصی نيز بر تن می‌کنند.

 

مختارپور: با طرح‌هايی زیبا و کارا، کتابداران را با میل و انتخاب خود به سمت این لباس‌ها، سوق دهیم

مختارپور با اشاره به اجباری نبودن استفاده از لباس فرم توسط کتابداران پرسش ديگري مطرح كرد و افزود: می‌توانیم با طرح‌هايی زیبا و کارا، کتابداران را با میل و انتخاب خود به سمت این لباس‌ها، سوق دهیم و اشتیاق استفاده از این پوشش را در آنها به‌وجود آوریم؛ تا الگوي مناسبي باشد كه کتابداران غیر نهادی نيز از آن استفاده كنند. همچنين بايد لباس‌هاي طراحي شده براي بانوان اين قابليت را داشته باشد كه تمامي كساني كه از چادر استفاده مي‌كنند نيز با حفظ حجاب برتر يعني چادر در استفاده از اين لباس با مشكلي روبرو نشوند.

دبیرکل نهاد در بخش پاياني سخنانش ضمن تشريح ويژگي‌هاي شغلي كتابداران، آنها را قشري فرهنگي و مؤثر از جامعه برشمرد و تأکید کرد: هدف ما دستیابی به مدل‌هایی است که ضمن داشتن کارایی، کیفیت، زیبایی و تشخص، به عنوان یک لباس فرهنگی، مورد توجه جامعه قرار گیرد و راه را برای طراحی لباس‌های متعدد و متنوع متکی بر مشخصه‌های قومی، ديني، مردمی و بومی هموار کند.

 

حمید قبادی: در طراحی این لباس‌ها، لازم است، نظرات کتابداران به روش میدانی اخذ شود

در ادامه حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تقدیر از همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای استفاده از نظر کارشناسی طراحان در لباس کتابداران و اظهار امیدواری برای پیگیری این اتفاق در سایر نهادها گفت: یکی از مهم‌ترین معيارهای مطرح شده در جلسات مقدماتی طراحی لباس برای کتابداران، انتخاب لباسی مناسب و فاخر بود که قابلیت استفاده به عنوان پوششی در بیرون از محیط کار را نیز داشته باشد.

قبادی با اشاره به ظرفیت مطلوب کشور در عرصه طراحی لباس، تصریح کرد: این جلسه با هدف معرفی ظرفیت طراحان واجد شرایطی تشکیل شده است که با درک مفاهیم حرفه‌ای و شناخت و دسته‌بندی مخاطب می‌توانند فضای مناسبی در عرصه طراحی لباس در کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به اهمیت بازخورد طراحی لباس کتابداران بر اعضاء کتابخانه‌های عمومی افزود: مخاطبین ما در کتابخانه‌های عمومی، مخاطبینی فرهنگی هستند و انعکاس فعالیت ما در این حوزه، بسیار پر اهمیت است. در حال حاضر 6500 کتابدار در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند که نتیجه کار طراحان ما را به میلیون‌ها مخاطب کتابخانه، منتقل کرده و می‌توانند افراد بیشتری را به کتابخوانی جذب کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر به‌کارگیری نماد‌های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در طراحی لباس کتابداران بیان کرد: در طراحی این لباس‌ها، لازم است، نظرات کتابداران به روش میدانی اخذ شود؛ همچنین اقلیم و فصل‌های مختلف سال باید مورد توجه قرار گیرد.

قبادی با تأکید بر توجه و هدف نهاد از طراحی لباس،‌ خطاب به طراحان حاضر در نشست تصریح کرد: کتابداران ما از  فرهیختگان جامعه هستند؛ آگاهی و سواد آنان مثال زدنی است؛ کتاب کلید گنج اسرار است، کتابداران فکر و قلبشان مخزن اسرار، آگاهی و دانش است. رفتار اجتماعی کتابداران با سایر افراد جامعه متفاوت است؛‌ ارتباط عمومی منطقی و استدلالی کتابداران، نسبت به افراد عادی، شاخص و قابل توجه است؛ بنابراین طراحان توجه به ظرایف حرفه کتابداری و طراحی لباسی متناسب و درخور ایشان را در نظر بگیرند.

در ابتدای این نشست نیز محمد الله‌یاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به فعالیت 2200 باب کتابخانه عمومی نهادی و 1000 باب کتابخانه عمومی مشارکتی در سراسر کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مجموعه‌ای فرهنگی با شبکه‌ای گسترده ‌از ارتباطات با مردم و مراجعان است و کتابداران، نمایندگان ارتباط این نهاد با جامعه به‌شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت طراحی مناسب در لباس کتابداران ادامه داد: یکی از مطالبات کتابداران این است که مردم علاوه بر شخصیت و منش فرهنگی کتابدار، وی را در محل کارش با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ظاهری بشناسند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا با توجه به تفاوت‌های اقلیمی، کاربردی، فرهنگی و... به طراحی پوشش مناسب برای بانوان و آقایان کتابدار اقدام کنیم. الله‌یاری افزود: پس از مشورت با جناب آقاي قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تصمیم گرفتیم تا در فراخوانی عمومی از طراحان لباس دعوت کنیم تا ما را در این امر مهم، یاری کنند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن دعوت از طراحان حاضر در نشست برای طراحی لباس بیش از شش هزار کتابدار شاغل در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: موضوع لباس کتابداران، بخشی از برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در فرآیند افزایش انگیزه در کتابداران و شاداب‌سازی محیطی کتابخانه‌ها است و امیدواریم نتيجه این نشست، طراحی لباس‌هایی مناسب، موقر و متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی به دستان هنرمند طراحان کشور باشد.

الله‌یاری ادامه داد: امیدواریم آثار ارسالی طراحان در مرداد ماه سالجاری توسط کمیته‌ داوران انتخاب شده و پس از جلب نظر کتابداران به تولید انبوه برسد.

 

الله یاری: طراحان لباس از تعدادی از کتابخانه‌های تهران، برای آشنایی بیشتری با نوع کار و خدمات کتابداران بازدید کنند

وی با اشاره به ایجاد فرصت بازدید تعدادی از کتابخانه‌ها برای طراحان گفت: طراحان می‌توانند در بازدید از تعدادی از کتابخانه‌های تهران، آشنایی بیشتری با نوع کار و خدمات کتابداران و برخورد آنها با مخاطب پیدا کنند و الزامات پوششی آنان را بهتر بشناسند تا بتوانند در ارائه مدل‌های زیبا و کاربردی، موثرتر عمل کنند.

طرح سؤالات و پاسخگویی به آنها و تبادل نظرات کارشناسی از دیگر بخش‌های نشست هم‌اندیشی جشنواره طراحی لباس کتابداران بود که با مشارکت طراحان، کتابداران و مسئولین برگزار شد.

کتابدار
|
iran
|
1395/06/13 - 09:42
0
0
باسلام خدمت همه عزیزان
طبق فراخوان قرار بود اختتامیه لباس کتابدار در شهریور برگزار شود چرا هنوز خبری در این مورد اعلام نشده است.
کتابدار
|
Iran
|
1395/03/12 - 18:27
19
2
سلام همکاران عزیز شما حاضرید در تمام طول سال یک لباس یکنواخت بپوشید خسته نمیشید ؟ واقعا کسالت بار است اکثر همکارها مخالفند
پاسخ ها
موافق طرح
| iran |
1395/03/24 - 16:33
سلام لطفا لباس ما مانند مهمانداران هواپیما باشد ممنون
علی کتابدار
|
Iran
|
1395/03/12 - 12:32
2
15
باسلام
لباس ما هم مثل کارمندان بانک باشه که کت و شلوار شیک و پارچه خوبی دارند ودر شان کتابداران باشد
کتابدار البرز
|
Iran
|
1395/03/11 - 18:21
21
4
با سلام تو رو خدا فکری به حال اخلاق کتابداران بکنید قیافه های آنها را ببینید تا بفهیمید چربی از زیر پوست آنها رد نشده چقدر خشک و عبوسند حالا با لباس فرم خدایی نکرده چه شکلی می شوند من که یک کتابدارم از آنها تنفر دارم تا برسد به عضو بینوا
بیشتر از این فکری به حال اخلاق و رفتار کتابداران بکنید با همکار خودشان قهر می کنند انگار طلبکارند با اعضا بی ادبی می کنند انگار ارثیه پدرشان را خورده اند واقعا لباس فرم چیز بیخودی است
پاسخ ها
کتابداران
| Iran |
1395/03/12 - 12:22
اخلاق خود شما که خیلی تندو ...است.
كتابدار
| iran |
1395/03/11 - 19:04
از هرچه بگذريم لحن شما چندان جالب نيست
کتابدار آ.شرقی
|
Iran
|
1395/03/11 - 10:51
3
9
با سلام
طرح خوبی است مخصوصا اگر کت و شلوار با استفاده از لوگوی نهاد کتابخانه ها طراحی شود
ضمنا درمورد ساختار تشکیلاتی دبیر کل محترم توضیحاتی ارایه فرمایند.ممنون
کتابدار
|
Cyprus
|
1395/03/11 - 09:28
1
17
سلام به همه
طراحی لباس فرم یکی از اتفاقهای خوبه حرفه ای برای ما و نهاد هستش. ساده ترین و ابتدایی ترین حسنش اینه که کلی آدم از خارج از نهاد درگیر این قضیه شدن و این هیچ حسنی نداشته باشه یه جور معرفی و شناخت نهاد و حرفه کتابداری به شمار میاد. پیش از اینکه برای لباس خوشحال باشم برای خروج از انزوایی که سالها با دیکتاتوری مآبی عده ای بر نهاد حاکم بود خوشحالم، منزوی بودیم تا هر ظلمی که دوست دارن سر ما بیارن و که کم هم نذاشتن.
از دبیر کل ممنونم که مسیرهایی رو در پیش گرفتن که کل کشور رو گاهی درگیر میکنن و این حتما گام درستی در شناساندن ما و خدمات سازمانی ما خواهد بود.
کتابدار- اصفهان
|
Russia
|
1395/03/11 - 09:06
0
9
لباس‌هاي طراحي شده براي بانوان اين قابليت را داشته باشد كه تمامي كساني كه از چادر استفاده مي‌كنند نيز با حفظ حجاب برتر يعني چادر در استفاده از اين لباس با مشكلي روبرو نشوند.

با سلام و درود خدا برهمه کتابداران و دبیرکل گرامی
از اینکه دبیر کل سرلوحه کارشون رضایت حضرت زهرا ص تشکر میکنیم.
کتابدار
|
Iran
|
1395/03/11 - 09:00
3
11
اگه برا آقایون کت و شلوار یه رنگ باشه بهتره.مثل کاروان المپیک ایران
کتابدار شمال فارس
|
Iran
|
1395/03/11 - 08:30
9
15
در صورتی که به خوبی مدیریت و اجرا بشه طرح خوبی خواهد بود. بنده به شخصه شاهدم بعضی دوستان با لباس های غیر رسمی (شلوار جین، کفش کتانی) سر کار حاضر می شوند. امیدوارم همه ما یاد بگیریم که چه چیزی را کجا بپوشیم.
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1395/03/11 - 10:49
سلام
ما هم با لباس فرم موافقیم.چون بعضی ها واقعا نمیدانند در محل کار اداری ومخصوصا در کتابخانه که محل فرهنگی است باید چه نوع لباسی پوشید.به نظر من لباس یکدست ،خوش فرم وشیک خیلی هم زیباست وموردی نداره بخواهیم کل هفته آن را بپوشیم
من، کتابدار
|
Iran
|
1395/03/10 - 19:32
0
8
سلام؛ چند درصدر از افرادی که درخصوص طراحی لباس کتابداران خانم از آقایان تشکیل می شو. و چند درصد از کتابداران ، خانم هستند؟ آیا از طراحان خانم نیز نظرسنجی می شود؟
کتابدار
|
Iran
|
1395/03/10 - 17:02
1
19
سلام
طرح بسیار خوبی است به کتابدار شخصیت و وقار میدهد در صورتیکه فرمی برگزیده شود که شایسته کتابدار باشد.
سامی
|
Iran
|
1395/03/10 - 14:38
0
31
باسلام
چه اشکالی داردکتابداران هم مانند:پرستاران،پژشکان ،کارمندان بانک و مهمانداران هواپیما دارای لباس فرم وآرم مخصوص نهاد در سرکارباشند!!!!!
به دبیرکل محترم وتیم همراهشون خسته نباشیدو خداقوت میگم و انشاالله همه چیز به مرور زمان وبا صبوری کتابداران (مخصوصاوضعیت احکام)درست واصلاح شودوآن روز زیاد دور نیست..........
تشکروسپاس
روستایی
|
Iran
|
1395/03/10 - 14:16
2
20
سلام ممنون که به همه کتابداران سراسرکشوتعلق میگیرد
پاسخ ها
کتابدار چهار محالی
| Iran |
1395/03/10 - 14:40
با سلام اصلا طرح خوبی نیست کاملا مخالفم
کتابداران
|
iran
|
1395/03/10 - 12:27
4
30
سلام لطفا لباس زیبا مانند مهمانداران هواپیما برای ما طراحی کنید ممنون
پاسخ ها
کتابدار
| Cyprus |
1395/03/11 - 09:33
خیلی از لباسهای فرم زیبا هستند. میتونه در یک طرح اما در چند رنگ باشه. مگه خودمون در طول هفته چقدر متنوع میپوشیم؟ یا چه رنگهایی میپوشیم؟ من هم جزء موافقین لباس فرم هستم.
کتابدار
| Iran |
1395/03/11 - 08:35
ما که کاملا موافق هستیم
کتابدار
| Iran |
1395/03/10 - 14:26
سلام هیچ لباس فرمی زیبا نیست چون در تمام طول هفته مجبوریم بپوشیم من وهمه همکارانم مخالف این طرحیم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: