کد خبر: 24603
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 تیر 1395 - 19:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی برگزار شد

منبع : لیزنا
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی با حضور محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی امنیتی استانداری برگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی (اول تیر 95) با تأکید بر برنامه‌ریزی در مسائل فرهنگی گفت: توسعه کتابخانهها، استانداردسازی و تجهیز آن و همچنین نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در تمام رده‌های سنی در استان یک ضرورت است.

نوروزیان تصریح کرد: کتابخانه نشان از رشد فرهنگ یک جامعه است و در طول تاریخ استان، رویکرد به کتاب فوق‌العاده بوده و همه مردم خراسان شمالی با کتاب انس داشته‌اند اما به دلیل عدم توسعه زیرساختی از این ظرفیت و قابلیت و علاقمندی به خوبی استفاده نشده‌است.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات استان ، نبود زیرساخت و فضای کتابخانه‌ای است که خوشایند نیست که استانی با این پیشینه فرهنگی و تنوع اقلیمی چنین وضعیتی داشته باشد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان شمالی ضمن تقدیر از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، جشنواره کتابخوانی رضوی و  تشکیل کارگروه فرهنگی کتابخوانی کنگره 3000 شهید خراسان شمالی که موج وسیعی از کتابخوانی را  در استان ایجاد کرده است، افزود: باید در توسعه و اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم چرا که اگر جامعه‌ای از کتاب فاصله بگیرد، قطعاً از رشد علمی و معنوی و توسعه متوازن برخوردار نخواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته انجمن  تأکیدکرد: حمایت از کتابخانه‌های عمومی به منزله حمایت از دانائی و آگاهی بوده و وظیفه هر یک از مسئولین دلسوز می باشد و امید است به همت مسئولین و استاندار خراسان شمالی، این جلسات بصورت مستمر  با هدف اشاعه و گسترش فرهنگ مطالعه پیگیری و برگزار شود.

علی‌محمد جهانی، توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی را عامل رشد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شهروندان و در نتیجه، ارتقای فرهنگ شهرنشینی دانست وافزود: بسیاری از معضلات شهری با رشد فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، قابل پیشگیری خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به‌عنوان یکی از برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر مرتبط با فرهنگ رضوی است. در اجرای هر چه بهتر این برنامه با نهادها و دستگاه‌های مختلف جلساتی جهت تبیین موضوع برگزار کرده‌ایم و برای ادامه راه نیازمندیم که از ظرفیت تمامی دستگاه‌های فرهنگی استفاده کنیم.

جهانی همچنین اضافه‌کرد: بخش کتابخوانی کارگروه فرهنگی کنگره 3000 شهید استان را نیز با محوریت کتابخانه‌های عمومی پیش رو داریم و امید داریم موجی از کتابخوانی که در استان ایجاد شده، در رشد و اعتلای  فرهنگ استان تأثیرگذار باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، همچنین از  کلیه دستگاه‌های اجرایی استان که دارای کتابخانه فعال در محل دستگاه مربوطه می باشند، درخواست کرد:  جهت تدوین اطلس کتابخانه‌های عمومی در  استان و دسترسی آسان شهروندان به کتابخانه‌های عمومی در استان، اطلاعات و آمار کاملی را طبق فرم‌های مشخص به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ارسال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در ادامه این جلسه بیان‌کرد: سال 95 سال خوبی برای افزایش سرانه فضای کتابخانه‌ای در استان خواهد بود و  امید داریم که کتابخانه‌های مرکزی شهرستانهای بجنورد، مانه و سملقان و اسفراین در اوایل نیمه دوم سال به بهره‌برداری برسد.

حسین ثابت‌قدم‌وحید تجهیز کتابخانه‌ها را از  وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان‌کرد و اظهار داشت: پیگیری لازم جهت تجهیز کتابخانه‌های تازه تأسیس را انجام داده‌ایم و امییدواریم که در زمان پایان عملیات ساختمانی تجهیز به موقع آن نیز صورت بگیرد.

در ادامه جلسه مدیران ارشد  دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در مورد چگونگی افزایش سرانه مطالعه مفید به تبادل نظر پرداختند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: