کد خبر: 24734
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 تیر 1395 - 21:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مروجان خواندن خروجی نهایی «مدرسه تابستانی خواندن»

منبع : لیزنا
مراسم هم اندیشی ارزیابی و برنامه ریزی "مدرسه تابستانی خواندن"  عصر روز یکشنبه 20 تیر ماه 1395  در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
مروجان خواندن خروجی نهایی «مدرسه تابستانی خواندن»

  به گزارش لیزنا در مراسم هم اندیشی ارزیابی و برنامه ریزی "مدرسه تابستانی خواندن" که عصر امروز در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد محمد اله‌ياري معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخواني نهاد كتابخانه های عمومي كشور اظهار داشت: این دو سالی که توفیق خدمتگزاری به کتابداران را در نهاد کتابخانه‌های عمومی داشتیم، موضوع آموزش همواره از سرفصل‌های اساسی بوده که در گفت‌وگوهای مختلف ذهن همه متولیان نهاد را به خود مشغول کرده است و از همان ماه‌های آغازین  در نهاد موضوع آموزش به عنوان سرفصل اصلی در دستور کار قرار گرفت.

وی بیان کرد: در این مجموعه که  متولی آموزش کتابداری درکشور بوده برنامه ریزی های خوبی در حوزه آموزش تدوین و قدم های موثری برای اجرای شعار سال خواندن برداشته شده است.

معاون توسعه کتابخانه ها در خصوص مسئله آموزش و اجرای دوره های آموزش مدرسه تابستانی گفت: برای برگزاری این دوره ها نهاد کتابخانه‌های کشور مشاوره‌های کتابداری را در مدارس تابستانی گذاشته تا نشان دهد مقوله آموزش در رشته کتابداری به طور جدی در نهاد دنبال می شود.

اله‌یاری تاکید کرد: فعالیت‌های خوبی که با مدیریت دوستان ما در معاونت برنامه‌ریزی در حوزه آموزش رخ داد باعث شد امسال سال خواندن در نهاد عنوان بگیرد،  دوره‌های مدرسه تابستانی خواندن در مشهد و در ادامه برگزاری این دوره به صورت اینترنتی از سوی این معاونت در کنار اقداماتی مانند برگزاری دوره‌های مشاور کتابدار توسط معاونت توسعه کتابخانه‌ها از جمله این فعالیت‌ها بود.

اله یاری یادآور شد: تداوم و دوره های آموزشی از دیگر  برنامه‌های این نهاد است و من امیدوارم در فضای مجازی مسئله خواندن کتاب با توجه به سرفصل های ارائه شده آرایش یابد.

وی ابراز داشت: در سال جدید در جلسات مختلفی که در نهاد برگزار می‌شود، بعد از تصویب سند سال خواندن، موضوع آموزش بسیار مورد توجه دوستان بود و یکی از برنامه‌هایی که به همت دوستان و متعاقب سال خواندن بر آن تأکید شد، تداوم دوره‌های آموزشی بود.

وی عنوان کرد: با توجه به کمبود زمان و صرف هزینه های مادی یک کتابدار باید بتواند با بهره مندی از سرفصل های قوی بیشترین نیاز خواننده و مراجعه کننده را برطرف کند تا در حوزه خواندن از نظر محتوا مدارس تابستانی در سطح کیفی بالاتری قرار بگیرد و امیدوارم ماحصل تصمیمات اتخاذ شده ما را به سمت یافتن سرفصل‌های مناسب در حوزه خواندن رهنمون کند.

 

مدرسه تابستانی خواندن سبب افزایش مهارت های زندگی دانش  آموزان می شود

در ادامه این مراسم  آقای کرامتی دکترای برنامه ریزی آموزشی و عضو هیئت علمی روانشناسی دانشگاه تهران گفت: بسته آموزشی رسمی در مدارس منجر به اعطای گواهینامه تحصیلی می شود اما متأسفانه تمام مطالب به ذهن خواننده منتقل  نشده و فقط سیستم حافظه پروری نقش خود را به درستی ایفا می کند.

وی بیان کرد: در این روش معلم نقش فعال و دانش آموز منفعل بوده و روش قالب سخنرانی استاد و فعال نبودن دانش آموز است و مطالب فراگرفته شده به هیچ عنوان به درد دانش آموز نمی خورد.

وی درباره ارتباط بین مطالب در جهت یادگیری معنادار شناختی گفت: روش مبتنی در آموزش و پژوهش اگر صرفاً در جهت یادگیری معنادار باشد به درد خواننده نمی خورد زیرا ما باید به دیگران بیاموزیم که  چطور یاد بگیرند زیرا مطالعه تنها راهگشای بسیاری از مسائل نبوده و ما باید به دانش  آموزان طوری درس دهیم که فرا بگیرند خودشان علمی را تولید کنند.

کرامتی با اشاره به مهم‌ترین اهداف این دوره آموزشی گفت: شناسایی وضعیت کنونی و اشتراک دانش در حوزه ترویج خواندن، آسیب‌شناسی مسائل ترویج خواندن، تولید محتوای بومی به عنوان مبنای عمل در این بخش، طرح و برجسته‌سازی موضوع خواندن و تقویت فعالان آن، سنجش ظرفیت‌های ملی و زمینه‌سازی برای طرح سال ملی خواندن و استعدادیابی و شبکه‌سازی نیروهای داوطلب توانا در این حوزه، از جمله اهداف برگزاری این دوره آموزشی بوده است.

کرامتی یادآور شد: شناخت درس و مفهوم معنادار با پژوهش و قوی شدن محتوای کتاب ها امکان پذیر بوده و این راه حل به افراد کمک می کند تا جواب مسائل به صورت آماده به وسیله معلم در اختیار دانش آموزان قرار نگیرد.

وی ابراز داشت: محتوا باید تاریخی و فعال باشد زیرا پرورش اندیشه و تفکر به صورت تک بعدی از  آموزش و مطالعه افراد جلوگیری می کند.

 کرامتی عنوان کرد: در مدارس تابستانی خواندن به بهانه موضوع مطالعه روش های زندگی جمعی برای دانش آموزان تمرین می شود و آینده سازان کشور درس را به صورت عمیق فرامی گیرند.

وی در پایان یادآور شد: مهارت های کلامی و آموزش های عمومی زندگی در اثر این مشارکت ها به وجود آمده و برای موفقیت در این مسائل نیاز به یک برنامه استراتژیک 20 ساله است.

 

مروجان خواندن خروجی نهایی مدرسه تابستانی خواندن


امین متولیان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست  عنوان کرد: وارد کردن کتابخوانی در سبک زندگی مردم از اهداف کلیدی است که به طور جد پیگیری می شود و این مسئله از مهم‌ترین وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است .

وی در خصوص نحوه عملکرد مدرسه تابستانی خواندن گفت: یک قالب آموزشی جهانی که در ایران کمتر شناخته شده، مدرسه تابستانی خواندن است که در آن آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت ارائه می‌شود. این دوره‌ها تنها محدود به مباحث نظری نیست و در کارگاه‌ها و فضاهای غیر رسمی، از ظرفیت اشتراک تجارب نیز بهره‌مند است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اذعان داشت: خروجی نهایی دوره‌های آموزشی مدرسه تابستانی خواندن، مروجان خواندن خواهد بود که این افراد نیروهای مشتاقی هستند که برنامه‌هایی را برای ترویج خواندن طراحی و اجرا می‌کنند.

 

مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این نشست گفت: من نیاز به مطالعه بیشتری درباره ارزیابی مدرسه تابستانی خواندن دارم اما باید بگویم که کمبود آن احساس می شد و یک کار بسیار خوبی بوده که اتفاق افتاد.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش به اهمیت کتابخانه های آموزشگاهی اشاره کرد و گفت: باید به کتابخانه های آموزشگاهی فکر کنیم.

 

 عشق و خلاقیت، امکانات و تجهیزات؛ دو بال یک کتابدار

در ادامه مراسم مهرناز خراسانچی رئیس  کتابخانه حسینیه ارشاد گفت: نقد و خواندن کتاب ها یکی از موضوعات بزرگی است و من امیدوارم که 55 نفر از افراد شرکت کننده در کارگاه مدرسه تابستانی خواندن با برپایی دوره های تکمیلی بتوانند آموزش های  خوب کتابداری را به مردم و دانش آموزان فرا دهند.

وی بیان کرد: عشق و خلاقیت، امکانات و تجهیزات دو بال یک کتابدار بوده و این سبب می شود که کتابداران مبلغان خوبی در  زمینه مطالعه کتاب در بین دانش آموزان و مردم در سراسر کشور باشند.

 

هدف «مدرسه تابستانی خواندن» پرورش کتابداران است

سیامک محبوب مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی  در این نشست، گفت: در مراسم تابستانی خواندن به همکاران کتابدار آموزش های لازم را در جهت افزایش سرانه مطالعه می دهند و در این مراسم سعی شده  آموزش های ضمن خدمت به کتابداران با هدف کارمند محوری و رویکرد رسیدن کتابداران به حقوق و مزایای شهرشان است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورادامه داد: رشته کتابداری با دانش‌اندوزی سر و کار دارد. بنابراین هر فردی که دامنه‌ مطالعات او گسترده‌ تر باشد، قابلیت پیشرفت بیشتری در این رشته دارد.

محجوب اذعان داشت: نبود کتابداران متخصص در کتابخانه های عمومی یک ضعف بزرگ محسوب می شود و سبب پایین آمدن مطالعه کتاب و ترویج رشته کتابداری در کشور می شود.

وی بیان کرد: دانشگاه باید رشته کتابداری را تحویل بگیرد و برای آن در جهت افزایش کارآمدی کتابداران کشور دوره های تخصصی را بگذراند.

مدیر کل برنامه ریزی کتابخانه های کشور در خصوص اینکه کتابدار باید در جایگاه تکنسین قرار بگیرد افزود: یک کتابدار باید در کارهایی چون فهرست نویسی مسلط باشد.

محبوب یادآور شد: مدرسه تابستانی خواندن به نوعی مبلغان کتابداری و مطالعه تربیت می کند و با بالا بردن توانایی هایشان کمک بزرگی در جهت رشد جامعه و افراد آن دارد.

وی عنوان کرد: در مدرسه تابستانی با تربیت افراد روند ترویج خواندن به صورت جدی دنبال می شود.

 

رضا رجبعلی‌بگلو نیز در این نشست درباره  ویژه نامه  نشریه الکترونیکی شناسه که در آن به موضوع مدرسه تابستانی  خواندن پرداخته شده بود صحبت کرد.

 

 گفتنی است، در انتهای مراسم کتابداران برتر دوره گذشته مدرسه تابستانی خواندن، نظرات خود را اعلام کردند و جوایزی به آن ها اهدا شد.

مریمی
|
Estonia
|
1395/05/05 - 14:37
1
1
این دوره ها با عنوان دوره خلاقیت برگزار شد. مطالب آموزشی و تلاش و پیگیری اساتید آن در ارائه مطالب مفید و کارآمد و به روز و شیوه پاسخگویی آن ها به کتابداران قابل تقدیر است. خدا قوت
امیدوارم روزی برسد که کتابداران نهاد کتابخانه ها هم در محیطی آرامش بخش، پویا، خلاق نقش اصلی خود را به عنوان کتابداران کتابخانه های عمومی ایفا کنند.
مسئولان هم این بندهای تبصره و قانون و بروکراسی را از پای کتابداران باز کنند تا برای کوچکترین کاری نیازی به احذ مجوز نباشد.
جمعی از کتابداران
|
Iran
|
1395/04/26 - 07:37
0
7
سلام
با متن بالا موافقیم. تو استان ما چند تا کتابدار جای کلی از همکارای کتابدار و همکارای ستادی امتحان میدن آخه یکی نیست بگه این گواهینامه ها چه بدردتون میخوره که انقدر تو کارتون تقلب می کنید دقیقا مثل آمار دادن چند سال پیش . آموزش حضوری خیلی باکیفیت تر هست.
همکار
|
United Kingdom
|
1395/04/21 - 10:19
2
5
خدا قوت
مروجان خواندن
|
iran
|
1395/04/21 - 08:22
2
10
با سلام
مروجان خواندن خروجی نهایی «مدرسه تابستانی خواندن»
جمله جالبی که می توان از چند منظر به آن نگاه کرد . اگر هدف تربیت مروجان خواندن است، خروجی این مدرسه چقدر توانسته در جایگزین کردن کتاب بجای موبایل و تبلت در دست کودکان و نوجوانان ما موفق باشد؟ چقدر توانسته کودکان و نوجوانان ما را تشویق کند تا بجای مسیر رفتن برای خرید موبایل و تبلت ، به کتاب فروشی ها یا کتابخانه ها تغییر مسیر دهند؟ چقدر توانسته عشق به مطالعه را در وجودشان نهادینه کند ؟ پر واضح است امروز هنوز رسانه های الکترونیکی در کشور ما جذابیتی بس فراتر از کتاب برای کودکان و نوجوانان ما دارد. کاش نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان متولی امر فرصت ها را مغتنم بشمارد و برای آشنایی این قشر کتابزده تلاشی بنیادین انجام دهد؟ ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در سکوتی بس خاموش سپری شد سکوتی که کودکان و نوجوانان ما را با ادبیات خود بیگانه و بیگانه تر می کند. در حالیکه دوستداران اندرسن برای بزرگداشت تلاش او در راه ادبیات کودکان و نوجوانان، جایزه‌ای جهانی به نام جایزه‌ هانس کریستین اندرسن بنیاد نهاده‌اند که ۲ سال یک‌بار به بهترین نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودکان و نوجوانان داده می‌شود.
به قول شاعر گرانقدر سهراب سپهری
چشمها را باید شست و جور دیگر باید دید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: