کد خبر: 24790
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 تیر 1395 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری اولین نشست تخصصی کتاب خوان استان اردبیل

منبع : لیزنا
  اولین نشست تخصصی کتاب خوان استان اردبیل با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل امور اجتماعی استانداری، مدیرکل کتابخلنه های عمومی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان و تعدادی دیگر از مسئولین، اعضای کتابخانه های عمومی  و علاقمندان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
برگزاری اولین نشست تخصصی کتاب خوان استان اردبیل

 

به گزارش لیزنا، در این نشست علمی فرهنگی که با محوریت مطالعات اجتماعی برگزار گردید، 4 نفر از کتاب خوانان از جمله طاهر شریفی معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل به ارائه کتابهای مورد نظر خود پرداختند:

 

«تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی» نوشته رونالد اینگلهارت/ معرفی توسط: طاهر شریفی(معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل)

نویسنده کتاب «تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی» بر این باور است که نسل بزرگسال در برابر تغییرات، مقاومت بیشتری نشان داده و تغییر در میان گروه‌های جوان‌تر با سهولت بیشتری انجام می‌شود؛ بنابراین با تغییر و تحولات اجتماعی، تفاوت بین نسلی پدید می‌آید که آن را  به تعارض یا شکاف بین نسلی می‌نامند.

 

«رویکرد های نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی»، نوشته ارل رابینگتن و مارتین واینبرگ/ معرفی و نقد کتاب: شفیع شفیعی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل

رویکرد به طور کلی عبارت است از شیوه نگاه کردن به چیزی. رویکرد جامعه شناختی شامل راهبر اصلی است که مفهوم سازی و تحلیل از آن پیروی می کند و منعکس کننده ی مجموعه خاصی از ایده ها  و فرضیه های مربوط به طبیعت مردم و جامعه است.

 در این کتاب مولفان هر یک از رویکردهای هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی را در پنج قسمت بررسی کرده اند  به ترتیب:    1 – تعریف   2- علت ها   3- شرایط   4- پیامد ها   5- راه حل ها

 

«جامعه شناسی ادبیات فارسی»، نوشته دکتر محمد حسین روانبخش /معرفی و نقد کتاب توسط حسین بشیری گیوی، روزنامه نگار و دانشجوی دکتری جامعه شناسی

 "نگارنده در این كتاب، ضمن توصیف و تشریح مباحثی از جامعه شناسی، نمونه‌ای از اشعار، حكایات، امثال، ضرب‌المثل‌ها، طنزها و افسانه‌ها در دیوان شاعران و نویسندگان و آثار محققین و حكیمان ایرانی كه نشان دهنده‌ی تنوع فكری و احاطه‌ی آن‌ها بر مفاهیم اساسی جامعه شناختی و مسائل مربوط به جامعه است، فراهم آورده است. پاره‌ای از عناوین كتاب بدین قرار است: شخصیت سعدی از نظر جامعه شناسی، جامعه شناسی خانواده، سازمان‌های دیوان سالاری یا بوروكراسی، نمونه‌هایی از عقده‌های شاعران گذشته‌ی ایران، و عقده‌ی دیروز در شعر امروز اما با رنگی دیگر."

 

«ساخت اجتماعی واقعیت»، نوشته پیتر برگر/ معرفی و نقد کتاب توسط محمد زینالی، روزنامه نگار و کارشناس ارشد علوم اجتماعی

كتاب «ساخت اجتماعی واقعیت» كه در دهه‌ی ۱۹۶۰ تالیف شده است، آان چنان كه در عنوان این كتاب نیز تصریح شده، در چارچوب جامعه‌شناسی شناخت قرار می‌گیرد. اما آنچه برگر و لاكمن از خلال مباحث این كتاب دنبال می‌كنند، چیزی فراتر از ارائه‌ی «رساله‌ای درجامعه‌شناسی شناخت» است. اگر بخواهیم به طور مشخص برخی اهدافی كه برگر و لاكمن در این كتاب دنبال می‌كنند، را نام ببریم، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

ارائه‌ی تعریفی جدید از ماهیت و دامنه‌ی جامعه‌شناسی شناخت

تبدیل جامعه‌شناسی شناخت به كانون اصلی نظریه‌ی جامعه‌شناختی

ایجاد پیوند بین نظریات دوركیم، ماركس، وبر، مید و شوتس

ارائه‌ی نظریه‌ای تلفیقی برای پیوند سطوح خرد و كلان در جامعه‌شناسی

 اعاده‌ی حیثیت از «عامل انسانی» به عنوان سازنده‌ی واقعیت اجتماعی در برابر نگرش مكانیكی مكاتب كاركردی و ساختاری و ماركسیستی به عامل انسانی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: