کد خبر: 24796
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 تیر 1395 - 14:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه های محله محور در استان گیلان  ایجاد می شود

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در آغاز دور جدید سفرهای شهرستانی خود ضمن حضور در شهرستان لاهیجان با امام جمعه، فرماندار، شهردار و کتابداران و اعضا دیدار و گفتگو کرد.
کتابخانه های محله محور در استان گیلان  ایجاد می شود

 

به گزارش لیزنا، امیر محمدپور روز  یکشنبه(27 تیر) با همراهی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان، رئیس اداری و مالی و مسئول روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان از کتابخانه های عمومی لاهیجان بازدید و با کتابداران این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این دور از بازدید ها ضمن حضور در دفتر امام جمعه لاهیجان با وی دیدار کرد. محمدپور در دیدار با حجت الاسلام احمد عبدالله زاده پاشاکی ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه را توسعه کتابخانه های عمومی این شهرستان با توجه به نیاز روز افزون مطالعه عنوان کرد.

وی ایجاد کتابخانه های محله محور با همکاری شهرداری ها را یکی از سیاستهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال جاری برشمرد و از آغاز نخستین گام این سیاست در شهر لاهیجان و با بهره برداری از کتابخانه عمومی شهید ابوالحسن کریمی خبرداد. محمدپور توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان را نیز از دیگر برنامه های در دست اقدام در جهت افزایش سرانه فضای مطالعه برای علاقمندان عنوان کرد.

 

استقبال از جشنواره کتابخوانی رضوی نشان از علاقمندی گیلانیان به مطالعه دارد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین برگزاری ششمین جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان را نیز از دیگر برنامه های کتابخانه ها در سال جاری برشمرد و اظهار داشت: استقبال از این جشنواره ملی در استان گیلان حاکی از علاقمندی گیلانیان به مطالعه و وضعیت مناسب آن در استان دارد.

 

تزریق کتاب های مفید عامل مهم جذب جوانان به کتابخانه هاست

امام جمعه لاهیجان نیز در این دیدار کتابخانه های عمومی را پایگاه و مرجع ارزشمندی برای تحقیق و علم آموزی دانست و توسعه این بخش را یکی از مهمترین نیازهای شهرستان عنوان کرد. حجت الاسلام عبدالله زاده پاشاکی از عوامل مهم جذب جوانان و نوجوانان به مطالعه کتاب را تزریق کتابهای مفید به کتابخانه های عمومی و در اختیار قرار دادن کتاب با اختصاص یارانه به این بخش و نیز برپایی نمایشگاههای عرضه کتاب عنوان کرد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای دست اندرکاران حوزه کتابخانه های عمومی در استان گیلان و شهرستان لاهیجان حمایت و کمک به این حوزه را از وظایف ائمه جمعه دانست.

 

بروزرسانی کتابخانه ها یک ضرورت است

پس از این دیدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن حضور در فرمانداری شهرستان لاهیجان با سید محمد احمدی فرماندار این شهرستان نیز دیدار کرد. در این دیدار امیر محمدپور ضمن تبریک انتصاب احمدی در این شهرستان خواستار توجه جدی تر وی در حوزه تخصیص اعتبارات عمرانی به کتابخانه های عمومی لاهیجان شد.

وی بروزرسانی کتابخانه های موجود با توجه به پیشرفتهای علمی و تکنولوژی های روز را یک ضرورت دانست. محمدپور شاداب سازی کتابخانه ها را نیز از دیگر عوامل مهم در جذب علاقمندان به کتاب عنوان کرد.

فرماندار لاهیجان نیز در این دیدار گفت: با توجه به محوریت کتابخانه های عمومی در امر توسعه فرهنگی شهرستان لاهیجان، هزینه کرد در این حوزه را سرمایه گزاری بلند مدت می دانیم. سید محمد احمدی همچنین برگزاری نخستین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان با هدف بررسی مشکلات در این بخش را نخستین گام خود در حوزه کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان عنوان کرد.

 

آگشته: احیای بافت سنتی شهر لاهیجان با محوریت ایجاد کتابخانه های محله محور

امیر محمدپور همچنین با سعید آگشته شهردار لاهیجان نیز دیدار کرد. وی در دیدار شهردار لاهیجان با تشکر از اقدامات فرهنگی وی در سال گذشته و مشارکت شهرداری در احداث کتابخانه عمومی شهید ابوالحسن کریمی بعنوان نخستین کتابخانه محله محور استان، این تجربه موفق را عامل مهمی برای ادامه آن در سراسر استان گیلان توصیف کرد.

شهردار لاهیجان نیز در این دیدار یکی از برنامه های اصلی شهرداری را احیای بافت سنتی لاهیجان و ایجاد کتابخانه های عمومی در دل این بافتهای سنتی و محلات عنوان کرد و گفت: مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان در این حوزه می تواند اثرگذاری آن را دوچندان کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سفر به شهرستان لاهیجان همچنین از کتابخانه های عمومی شهید شفیعی لیالستان، امام علی(ع) رودبنه، مرحوم فیض، شهید باهنر و شهید ابوالحسن کریمی لاهیجان بازدید و با کتابداران و مسئولین این کتابخانه دیدار و گفتگو کرد.

امیر محمدپور در این دیدار ها ضمن بررسی مشکلات موجود در این کتابخانه ها از نزدیک در جریان فعالیتها، نوآوریها و اقدامات در حوزه جشنواره کتابخوانی رضوی قرار گرفت. وی همچنین ضمن حضور در سالن مطالعه این کتابخانه ها با اعضا نیز گفتگو و از نیازهای ایشان جویا شد.

 

ایجاد کتابخانه عمومی استاد دکتر محمدمعین در شهر آستانه اشرفیه

گفتنی است مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان پیش از سفر به شهرستان لاهیجان در ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمد معین در فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه حضور یافت. امیر محمدپور در این مراسم با اشاره به ویژگیهای علمی استاد محمد معین خاطر نشان کرد: امروز ایران اسلامی بخش از فرهنگ غنی خود را مدیون این استاد فرهیخته گیلانی است و از این حیث همواره بر خود می بالیم.

امیر محمدپور با اشاره به وجود آثار مختلف استاد دکتر محمد معین در کتابخانه های عمومی سراسر استان این منابع را گنجینه ای ارزشمند برای استفاده علاقمندان به فرهنگ و ادبیات غنی ایرانی و مرجعی در این حوزه دانست.

وی همچنین در این نشست پیشنهاد داد در صورت اختصاص ساختمان موجود در پارک ساحلی آستانه اشرفیه به کتابخانه های عمومی، نام این کتابخانه مزین به نام استاد دکتر محمد معین شود و کلیه منابع موجود و آثار مربوط به ایشان در این کتابخانه جمع آوری و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 

گفتنی است بازدید مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان از کتابخانه عمومی کودکان باران رشت پایانبخش این سفر یک روزه بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: