کد خبر: 24803
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 تیر 1395 - 14:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در سال 1394 تجهيز، تعمير و نوسازى كتابخانه‌های نهاد چگونه گذشت؟+ عکس

منبع : لیزنا
هوتن والی‌نژاد مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌ها گزارشی در مورد فعالیت های عمرانی نهاد در تجهيز، تعمير و نوسازى كتابخانه‌ها ارائه کرد.
در سال 1394 تجهيز، تعمير و نوسازى كتابخانه‌های نهاد  چگونه گذشت؟+ عکس

 

به گزارش لیزنا، هوتن والی‌نژاد مدیرکل عمرانی نهاد با اشاره به خبر تأمین اعتبار رفع مشکل سیستم‌های سرمایش و گرمایش توسط معاون مالی اداری نهاد، گفت: بحث گرمایش و سرمایش کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از مسائل اساسی در کتابخانه‌ها است و از آنجا که فرسایش سیستم‌ها، کتابخانه‌های عمومی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، در سال 94 توانستیم 1216 کتابخانه فاقد سیستم سرمایش را شناسایی و سیستم گرمایش 518 را نیز راه اندازی مجدد کنیم.

 

وی افزود: یکی از اقدامات دوره جدید مدیریت نهاد در حوزه عمرانی، مدیریت آنلاین عملیات عمرانی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از طریق سامانه جامع الکترونیکی است. این سامانه قابلیت انجام برآورد ریالی مطابق با فهرست بها، تعمیرات عمرانی و یا احداث کتابخانه‌ها را دارد. ضمن اینکه در این سامانه قابلیت پیوست قراردادها و صورت وضعیت‌های پیمانکاری وجود دارد که موجب مدیریت بهتر پروژه‌ها و سرعت‌بخشی به فرآیند بررسی برآوردهای ریالی و صورت وضعیت‌های پیمانکاران شده است.

 

مدیرکل عمرانی نهاد با اشاره به وجود 342 پروژه عمرانی در کشور یادآور شد: مجری این پروژه‌ها متفاوت است؛ از بسیج سازندگی گرفته تا بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و نهاد کتابخانه‌ها.

 

والی‌نژاد تاکید کرد: از میان 342 پروژه عمرانی، 87 مورد متعلق به نهاد و 58 پروژه نیز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق دارد. همچنین با پی‌گیری‌های معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، زمینه مشارکت و همکاری بنیاد خیریه قلم‌چی فراهم شد و این بنیاد در تکمیل پروژه‌هایی که متعلق به نهاد است، مشارکت می‌کند. این بنیاد در گام اول مبلغی حدود 20میلیارد ریال برای تکمیل 26 پروژه‌ نیمه‌تمام و تجهیز 9 کتابخانه نوساز اختصاص داده است.

 

وی در ادامه افزود: 1172 کتابخانه مشکلات تعمیراتی در بخش‌های ابنیه، تاسیسات برقی و مکانیکی داشتند که در سال گذشته 74 میلیارد ریال بودجه برای رفع این مشکلات هزینه شده است.

 

اختصاص 38 میلیارد ریال برای نوسازی سیستم‌های سرمایشی و 11 میلیارد ریال برای نوسازی سیستم‌های گرمایشی

 

والی‌نژاد با اشاره به مشکلات مربوط به سیستم‌های سرمایشی کتابخانه‌های عمومی در حال بهره‌برداری خاطر نشان کرد: 1216 کتابخانه که فاقد سیستم سرمایشی مناسب بودند، شناسایی شدند که از محل نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها 38 میلیارد برای تعمیر و تجهیز سیستم‌های سرمایشی این کتابخانه‌ها اختصاص داده شده است. همچنین 11 میلیارد ریال نیز برای رفع مشکل و راه‌اندازی مجدد سیستم‌ گرمایشی 518 کتابخانه دیگر در سال گذشته هزینه شده است.

 

بازسازی و مرمت اساسی کتابخانه پارک شهر و 16 کتابخانه عمومی در استان تهران

والی‌نژاد با تأکید بر رسیدگی ویژه به کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: طبق آمارها و نتایج به دست آمده از بازدیدهای استان تهران ، 16 کتابخانه در شهر تهران در دستور کار انجام تعمیرات اساسی قرار گرفت که طی مناقصه عمومی به پیمانکار ذیصلاح با برآورد اولیه حدود 28 میلیارد ریال واگذار شد و در حال حاضر اجرای عملیات عمرانی در 5 کتابخانه شروع شده است.

 

مدیرکل عمرانی نهاد همچنین به بازدید از کتابخانه پارک شهر تهران اشاره کرد و گفت: اعضای کتابخانه به وضعیت نامناسب ساختمانی این کتابخانه اعتراض داشتند. طرح اولیه ما این بود که کتابخانه را تخریب و نوسازی کنیم، اما میراث فرهنگی مجوز تخریب بنا را نداد. به همین جهت با برگزاری مناقصه عمومی به ارزش 39 میلیاد ریال نسبت به مقاوم‌سازی و تعمیرات اساسی آن اقدام کردیم.

 

والی‌نژاد تأکید کرد: دو کتابخانه عممی در قرچک ورامین نیز به نام‌های «جنت» و «اقبال لاهوری» نیاز به تعمیرات اساسی داشتند، که با رسیدگی ویژه به این کتابخانه‌ها، 2.5 میلیارد ریال برای بازسازی و خرید تجهیزات‌ اختصاص داده شد. در حال حاضر در این استان اخذ مجوز لازم برای احداث کتابخانه در باقرشهر  شهرستان ری جهت احداث کتابخانه عمومی به مساحت حدود 1200 مترمربع با برآورد اولیه حدود 20 میلیارد ریال در دست پیگیری است.

 

 مشارکت خیرین کتابخانه‌ساز

مدیرکل عمرانی نهاد به همکاری‌ ارگان‌های مختلف و خیرین با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 335 قطعه زمین به صورت مدت‌دار به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شده است. از آنجا که نهاد کتابخانه‌‎های عمومی فاقد بودجه عمرانی است، در برخی زمین‌های اهدایی امکان شروع عملیات عمرانی تا زمان تامین اعتبار از محل منابع انسانی وجود ندارد.

 

والی‌نژاد افزود: برای تعریف پروژه جدید، اداره کل هر استان؛ هزینه ساخت، نحوه جذب بودجه و وضعیت ملکی زمین موجود را در دفترچه‌ای با عنوان «دفترچه دلایل توجیه فنی و اقتصادی احداث» اعلام می‌کند و سپس محاسبه ریالی در اداره کل عمرانی انجام می‌شود تا بعد از تأیید طرح احداث، توسعه و یا تعریف پروژه جدید در کمیته فنی طرح‌های عمرانی نهاد که شامل معاونت‌های مختلف نهاد است، صادر شود.

 

وی با اشاره به وضعیت پروژه‌های عمرانی نهاد گفت: از ابتدای سال 93 تا امروز 73 پروژه در سطح کشور داشته‌ایم که به صورت موقت تحویل گرفته شده‌اند و شامل پروژه‌های احداثی و توسعه‌ای هستند. از این تعداد 44 پروژه به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری بوده، 12 پروژه به اتمام رسیده، در لیست اخذ پایان‌کار ساختمانی و یا تجهیزات کتابخانه‌ای و 17 مورد در حال رفع نواقص است.

 

مدیرکل عمرانی نهاد بیان کرد: اداره کل عمران در خصوص ساختمان‌هایی از سوی خیرین و یا سایر ارگان‌ها به نهاد کتابخانه‌ها برای راه‌اندازی کتابخانه واگذار می‌شوند دارای دستورالعمل ضوابط تحویل و بهره‌برداری است که قبل از تحویل گرفتن هر نوع ساختمان برای راه‌اندازی کتابخانه، مواردی از قبیل استحکام بنا، تامین امنیت کتابداران و مراجعه کنندگان، ‌پایان‌کار ساختمانی و وضعیت تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان کنترل می شود و در صورت رعایت حداقل موارد، ساختمان تحویل گرفته می شود. 

 

والی‌نژاد افزود: تا پایان سال 94 از 180 ساختمان برای واگذاری به صورت حق‌انتفاعی بازدید کردیم که از این تعداد 35 مورد به دلیل مشکل سازه ای رد شد، 25 مورد جهت تحویل مصوب شد و 120 مورد باقی مانده در حال رفع نواقص اعلام شده از سوی اداره کل عمران به استان‌ها هستند.

 

اقدام ارزشمند و فرهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

وی با اشاره به اقدام ارزشمند و فرهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)گفت: خبر خوب دیگری که کلیات آن از سوی دبیرکل نهاد در کردستان اعلام شد، مربوط به اقدام فرهنگی و ارزشمند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که بنیاد برکت 200 میلیارد ریال برای تکمیل حدود 60 پروژه نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی هزینه خواهد کرد که به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

خانمی کتابدار از اصف
|
Iran
|
1395/05/27 - 19:28
0
2
با سلام
جناب آقای مختارپور واقعا دارین ناامیدمون میکنین پس اداره تامین منابع چه کار میکنه مدتهاست کتاب رمان نفرستادین خودتون هم خوب میدونید نیاز مردم چیه ولی بی توجهی میکنید پس شاهد ریزش اعضا هم باشین .امروز یه کارتون بزرگ کتاب برای ما رسید جز 5-6 عنوان کتاب بقیه به درد نخور و وفاقد مخاطب بود .چقدر ما کتابداران حرص بخوریم .مگه مدتها قبل نیازسنجی مجلات صورت نگرفت پس چرا ترتیب اثر نمیدین آیا واقعا نظرات ما مهم هست یا همینجوری برای خالی نبودن عریضه نیازسنجی میکنید!!!!!!!!!!!
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/18 - 17:03
2
7
با سلام فرایند انتخاب کتابخانه برای بازسازی بر چه اساس است برای چه کتابخانه هایی که بدلیل فرسودگی تعطیل شده اند و در مرکز شهر هستندو مراجعه کننده زیادی داشتند انتخاب نمی شوند و مردم از وجود این کتابخانه ها بی نصیب می مانند . لطفا پاسخ این سوالمو بدین ؟ممنون از همه زحماتتون
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/18 - 13:20
5
1
با سلام و تشکر از دبیر کل محترم جناب آقای مختار پور و همچنین مدیر کل عمرانی نهاد.
خدا رو شکر بعد از چهار سال مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه من حل شد.
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/10 - 08:10
1
9
با سلام کتابخانه بدلیل فرسودگی از دو سال پیش جابجا شد به امید اینکه ساختمان آن تعمیر بشه و این دو سال کتابخاته به ساختمان دیگه ای منتقل شد و به کار خودش ادامه داد ولی متاسفانه کتابخانه بازسازی نشد واز بهمن سال گذشته مجبور شدیم که کتابخانه را کاملا تعطیل کنیم و کتابها همه بسته بندی شد و به انبار رفت لطفا فکری بحال این گونه کتابخانه ها کنید
عشیری
|
Iran
|
1395/04/30 - 18:13
5
17
ای کاش فقط عکس های کتابخانه های نوساز و تازه تعمیر رو منعکس نمی کردید. کتابخانه های فرسوده و کلنگی زیادی هم هستن که نیاز به تعمیر، بازسازی و نوسازی دارن
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/04/31 - 11:25
دوست عزیز متن را با دقت بخوانید .گفته اند هم توسط ستاد اجرایی و هم قلمچی دارند تعداد زیادی را بازسازی می کنند
كتابدار
|
iran
|
1395/04/30 - 15:30
11
15
خسته نباشيد،خدا قوت،ما كتابداران خوب مى فهميم كه چه تلاشهايى براى كتابخانه ها مى شود و از دبيركل و مدير عمرانى متشكريم
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1395/05/02 - 15:24
سلام حرف بسیار خوبی زدید همکار عزیز با تشکر فراوان از دبیر کل عزیز وآرزوی سلامتی برای ایشان
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: