کد خبر: 24831
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 مرداد 1395 - 14:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

عملیات اجرایی فاز دوم کتابخانه مرکزی تبریز آغاز شد

منبع : لیزنا
 مراسم کلنگ زنی فاز دوم کتابخانه مرکزی تبریز به نام زنده یاد صدیقه قره چمنی و با مشارکت دکتر علیرضا قره چمنی خیر کتابخانه ساز برگزارشد.
عملیات اجرایی فاز دوم کتابخانه مرکزی تبریز آغاز شد

 

به گزارش لیزنا، مراسم کلنگ زنی فاز دوم کتابخانه مرکزی تبریز به نام زنده یاد صدیقه قره چمنی صبح روز شنبه دوم مردادماه 95 با حضور شهاب الدین بی­مقدار نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، محمد صادق پورمهدی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، رحیم شهرتی فر فرماندار شهرستان تبریز، احتشام حاجی پور رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی، دکتر علی قره چمنی خیر کتابخانه ساز و خانواده ایشان و جمعی از خیرین استان در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

 

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این آئین با تاکید بر تشویق خیران برای ساخت کتابخانه در محله های کم برخوردار شهر تبریز، افزود: اگرچه تعدادی کتابخانه در این مناطق احداث شده ولی هنوز در برخی از این محلات خلاء وجود چنین مراکز فرهنگی احساس می شود.

محمد صادق پورمهدی وجود بروکراسی سنگین اداری را یکی از دلایل کمرنگ بودن فعالیت های خیرین در کشور دانست و گفت: این موضوع در استان آذربایجان شرقی نیز چشمگیر است. وی خواستار تسریع در اجرای پروژه های خیرساز در استان شد و همه مسئولین استان را به همکاری با خیرین دعوت کرد.

پورمهدی همچنین گفت: با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و انجمن خیرین کتابخانه ساز به زودی عملیات اجرایی دو طرح دیگر کتابخانه سازی در تبریز آغاز می شود.

 

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: کلانشهر تبریز نیاز به بیش از ۲۰ باب کتابخانه بالای دو هزار متر مربع دارد با توجه به این موضوع کتابخانه و قرائتخانه صدیقه قره چمنی با هدف کاهش مشکلات فضایی قرائتخانه ها احداث می شود.

رسول بشیری وند اظهار کرد: متاسفانه شهر تبریز با بیش از یک و نیم میلیون نفر جمعیت از نظر فضای کتابخانه ای در سطح ایده آل قرار ندارد. وی با بیان اینکه شهرک های تازه و مناطق پرجمعیت تبریز از جمله مناطقی است که کمبود کتابخانه در آنجا به چشم می خورد، تصریح کرد: با توجه به رکود اقتصادی موجود در کشور، قادر نیستیم از طریق منابع مالی دولتی کتابخانه استاندارد مورد نیاز تبریز را در زمان کوتاه تامین نماییم و بنابراین باید با تشویق خیرین این نیاز بخش فرهنگ را برطرف کنیم.

مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز استان در خصوص خانواده قره چمنی اضافه کرد: این خانواده همیشه در کارهای خیر پیشقدم هستند و از جمله مدرن ترین آمبولانس ها را برای بیمارستان زنان تبریز خریداری و اهدا کرده اند.

 

شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این  آئین اظهار کرد: تبریز همواره جزو اولین ها بوده اما باید این امتیاز ادامه دار و مستمر باشد و بر این اساس از خیران درخواست داریم در اجرای طرح های عمرانی فرهنگی مسئولان را بیشتر یاری کنند تا ما شرمنده جوانان و پژوهشگران جویای دانش نباشیم.

 

 دکتر علیرضا قره چمنی، خیر کتابخانه ساز نیز در این آئین با بیان اینکه ایران اسلامی در سطح جهانی جزء یکی از پیشتازان تولید علم است، اظهار کرد: ازدحام دانش آموزان و دانشجویان در پشت درهای کتابخانه ها از این جهت که نشان دهنده اشتیاق به مطالعه در بین جوانان است جای شکر دارد اما از جهت دیگر نشانگر عدم وجود زیر ساختهای لازم در این زمینه می باشد.

وی گفت: امیدواریم این پروژه آخرین قدم خیری نباشد که در راستای اعتلای فرهنگی آذربایجان شرقی و شهر تبریز برداشته می شود. وی ابراز امیدواری نمود  با ادامه کار کتابخانه سازی در جهت توسعه استان و شهر تبریز قدمهای ارزشمندی برداشته شود.

 

گفتنی ست در ابتدای این مراسم شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، ضمن خیر مقدم به حاضرین آمار و اطلاعاتی را از پروژه کتابخانه و قرائتخانه در حال ساخت زنده یاد صدیقه قره چمنی (فاز دوم کتابخانه مرکزی تبریز) ارائه داد. خدایی گفت: این پروژه با زیربنای 2هزار و 600 مترمربع در دوطبقه ساخته می شود. هر طبقه این قرائتخانه و کتابخانه دارای گنجایش 450 نفر با امکان مطالعه گروهی و فردی است و دارای بخش پژوهشگران مجهز می باشد.

 

در انتهای این آیین علی قره چمنی خیر کتابخانه ساز و خانواده ایشان به همراه مقامات استانی از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی تبریز به خصوص بخش نسخ خطی این کتابخانه بازدید کردند.

امیر صادقیان
|
Iran
|
1395/05/04 - 12:17
2
1
از مدیرکل خوب آذربایجان شرقی استدعا داریم کتابخانه های فرسوده و کلنگی سایر شهرستان ها از جمله شهر بناب را دریابند و از پتانسیل خیرین برای این مناطق محروم نیز استفاده نمایند.نه نیم درصدی داریم و نه خیری!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: