کد خبر: 24881
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 مرداد 1395 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست‌های کتابخوان در اصفهان و بهارستان

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان تخصصی حکمت و فلسفه در اصفهان و اولین نشست کتابخوان کتابخانه عمومی شهید ثانی صالحیه در شهرستان بهارستان، استان تهران در هفته گذشته برگزار شد.
برگزاری نشست‌های کتابخوان در اصفهان و بهارستان

به گزارش لیزنا، نشست کتاب‌خوان تخصصی حکمت و فلسفه در اصفهان و اولین نشست کتابخوان کتابخانه عمومی شهید ثانی صالحیه در شهرستان بهارستان، استان تهران در هفته گذشته برگزار شد.

 

نشست کتاب‌خوان تخصصی حکمت و فلسفه در اصفهان

نشست کتاب‌خوان تخصصی «حکمت و فلسفه » با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه فلسفه به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی راز و خانه بیداری اسلامی بعدازظهر سه شنبه 5 مرداد برگزار شد.

 

در این نشست 5 تن از پژوهشگران و فعالان حوزه حکمت و فلسفه  به معرفی کتاب هایی در این زمینه پرداختند در که در ادامه خلاصه ای از کتابهای ارائه شده آمده است.

 

«بیگانه» نوشته آلبرکامو/ ارائه توسط : سید احمد موسوی (کارشناسی ارشد فلسفه غرب)

خلاصه داستان بدین‌گونه است: مادر مورسو که در‌آسایشگاه به سر می‌برد، فوت می‌شود. مورسو بعد از مدتی با دوستان خود از جمله ماری و رایموند به کنار ساحل ـ نزدیک صحرای الجزیره ـ به پیک‌نیک می‌ر‌وند و با دو مرد عرب که رایموند از قبل با آنان اختلاف داشته، برخورد می‌کنند و با آنان درگیر می‌شوند. مورسو یکی از عربها را با رولور به قتل می‌رساند، سپس دستگیر شده و پس از محاکمة چند ماهه محکوم به اعدام می‌شود.

در حقیقت مورسو نماینده تفکر آلبرکامو در فرم و محتوای داستان است. مورسو دارای شخصیتی «ایستا»ست چرا که با توجه به شرایط و موقعیتهای متفاوت تغییر نمی‌کند. و تا آخر داستان، هویت و منش خویش را محفوظ نگاه می‌دارد.

 

«بررسی روشنگرانه آرای هایدگر» نوشته والتر بیمل، ترجمه بیژن عبدالکریمی / ارائه توسط: علیرضا پرورش (کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی)

کتاب حاضر ترجمه فارسی کتاب والتر بیمل، هایدگرشناس مشهور و برجسته آلمانی است. بیمل به دلیل انس و همزبانی اش با تفکر هایدگر و نیز به سبب تسلط بسیار چشمگیرش بر آثار وی، در این کتاب به خوبی توانسته است تفسیر فشرده و در عین حال نسبتا جامعی درباره پاره ای از برجسته ترین و مهم ترین آثار هدیگر . مفاهیم کلیدی آنها به دست دهد. تفکر هایدگر رسالتی بس عظیم، خطیر، دشوار و مقدس را برعهده گرفته است. این تفکر می کوشد تا امکان تجربه ای را برای انسان امروز فراهم سازد، تجربه ای که هستی ما و تقدیر، معنا و غایت حیات ما بسته به امکان و عدم امکان آن است؛ تجربه ای که از ذهن و احساس انسان غربی زدوده شده است و ما شرقیان صرفا با اتکا بر حافظه تاریخی مان، بیهوده می پنداریم که هنوز زبانه های آتش آن در ما شعله ور است بی آنکه سردی و خاموشی روزافزونش را در خویش دریابیم.

 

«آشنایی با علوم اسلامی: کلام، فلسفه و عرفان» نوشته رضا برنج کار / ارائه توسط: پریسا عطایی (دانشجوی دکتری کلام اسلامی)

این کتاب به منظور معرفی سه علم مهم از علوم اسلامی برای دانشجویان الهیات و طلاب علوم دینی، در قالب دو واحد درسی تدوین شده است. عنوان فصلهای این کتاب بدین قرارند: کلیات علم کلام، نخستین حوزه‌های کلامی، معتزله، اهل الحدیث،‌ اشاعره، ماتریدیّه، شیعه، کلیات فلسفه، فلسفه مشاء، فلسفة‌اشراق، حکمت متعالیه، کلیات عرفان و تصوف، مبانی و مسائل عرفان نظری و مبادی و مسائل عرفان عملی.

 

«بار هستی» نوشته میلان کوندرا، ترجمه پرویز همایون پور / ارائه توسط رسول فاطمی ( نویسنده و کارشناس ارشد فلسفه غرب)

رمان بار هستی نوشته میلان کوندرا نویسنده مطرح اهل چک یک رمان فلسفی است که کوندرا در آن به موضوع هستی بشر می پردازد. بار هستی که در این رمان مطرح است بار روح آدمی است . رمان بار هستی از پیوند خوردن شخصیت ها با مفاهیم فلسفی که در آنها درونی شده تصویری زیبا و عمیق از هستی بشر را نشان می دهد و این تصویر در خلال جنگ روسیه با چک و مشکلاتی که شخصیت های داستان گرفتار آنها می شوند به ذهن خواننده منتقل می شود.

 

«تکنوپولی» نوشته نیل پستمن، ترجمه صادق طباطبایی / ارائه توسط علیرضا مکاریان پور ( کارشناس ارشد فلسفه غرب و کارشناس منابع)

نظام تکنوپولی مدعی است که برای هر سوالی پاسخی دارد و برای هر مشکلی راه حلی. در این دوران به گفته پستمن ارزشهای دینی تا درجه دلقک حرمسرا تنزل پیدا می کند. تکنوپولی از راه نامرئی ساختن و بی اثر ساختن رقیب خود یعنی فرهنگ، برای مذهب هنر، فرهنگ، سیاست، خانواده و ... مفاهیم و معانی جدیدی می آفریند. در مقابل تکنولوژی رفتار انسانها نیز حائز اهمیت است. به نظر برناردشاو انسان امروزی به اندازه انسان قرون وسطی ساده لوح است. آن زمان به مذهب اعتقاد خلل ناپذیر داشت و امروز به علم و فن.

 

اولین نشست کتابخوان کتابخانه عمومی شهید ثانی صالحیه در شهرستان بهارستان

به همت محبت سرداری کتابدار  کتابخانه عمومی خواجه نصیر الدین طوسی و محرم ثابت قدم  کتابدار کتابخانه عمومی شهید ثانی صالحیه شهرستان بهارستان، استان تهران،  اولین نشست کتابخوان این کتابخانه  در محل سالن مطالعه کتابخانه عمومی شهید ثانی برگزار شد.

این نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمین روح آلله آهنگران و جمعی از علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی و با معرفی هفت کتاب در محل کتابخانه عمومی شهید ثانی صالحیه بهارستان بر گزار شد.

در این نشست هفت تن به معرفی و ارائه کتاب های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه ای از کتاب های ارائه شده به شرح زیر است.

 

"تانک وپرنده"نوشته ناصر کشاورز، انتشارات نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، /ارائه توسط مهدیه احمدی ،موضوع کتاب در قالب  داستان و برای گروه های سنی کودک و نوجوان نوشته شده است.

"ماه پیشانی"نوشته ناصر یوسفی،انتشارات افق/ ارائه توسط کوثر ایمانی،این کتاب در حوزه ادبیات داستانی برای کودکان و نوجوانان می باشد.

"اصول دین"نوشته حسین موسوی،انتشارات جامعه القران/ ارائه توسط الهه ایمانی،این کتاب با قلمی کودکانه و برای آشنایی کودکان با اصول دین اسلام نوشته شده است.

"دریا به رنگ مهتاب"نوشته معصومه ملا محمدی، انتشارات به نشر/ارائه توسط افسانه حسین زاده،این کتاب نیز در قالب شعر و برای کودکان گروه سنی ب نوشته شده است

"چتری از گلبرگها" نوشته افسانه شعبان نژاد، نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان /ارائه توسط مائده علوی،این کتاب به صورت شعر و مصور برای کودکان گروه سنی ج نوشته شده است.

"روباه و چوپان آوازخان" نوشته مسلم ناصری ،انتشارات به نشر/ ارئه توسط زینب کوندی،این کتاب داستان یک چوپان آواز خان و یک روباه حیله گر است که برای کودکان گروه سنی ج  نوشته شده است.

"یکصد گیاه معجزه گر"نوشته سهراب خوش بین ،انتشارات دنیای نو/ارائه توسط فاطمه صادقی،این کتاب در مورد خاصیت گیاهان دارویی نوشته شده است.

 

در پایان این شست صمیمی و مفید از ارائه دهندگان کتاب با جوایزی تجلیل به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: