کد خبر: 25029
تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1395 - 13:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در انگلستان سیر نزولی داشته است

منبع : لیزنا
تحقیقات جدید نشان می‌دهد تعداد افرادی که از کتابخانه‌های انگلیس برای امانت گرفتن کتاب استفاده می‌کردند کاهش چشمگیری داشته است.
مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در انگلستان سیر نزولی داشته است

  به گزارش لیزنا، استفاده مردم انگلستان از کتابخانه های عمومی نسبت به دهه گذشته  یک سوم کاهش داشته و این مسئله سبب نگرانی مسئولان وزارت فرهنگ و رسانه این کشور شده است .

 

آمارها نشان می دهد، مردم مناطق محروم کشور انگلستان بر خلاف شهر نشینان استفاده خوبی از این مکان های مطالعه داشته اما تعداد بزرگسالانی که به کتابخانه‌های عمومی این کشور مراجعه می‌کردند به یک سوم آمار پیشین رسیده است.

طبق آمار رسمی وزارت فرهنگ انگلستان در سال 2016 ، 33 درصد از افراد بزرگسال از کتابخانه های عمومی این کشور استفاده کرده در حالی که این آمار در سال 2005، 48 درصد بوده است. این تحقیق نشان از کاهش سی درصدی این مراجعه‌ کنندگان در طول دهه گذشته دارد و اولین بار است که یک سازمان دولتی کاهش چشم‌گیر بازدیدکنندگان نسبت به گذشته را مورد تأکید قرار داده است.

 

گزارش ها حاکی از آن است که در سال 2016 میزان بازدید از سایت ها، گالری و  موزه ها در مقایسه با مراجه کنندگان  به کتابخانه های این کشور به صورت قابل ملاحظه ای رشد داشته است.

بیشترین کاهش مراجعه به کتابخانه در بخش مناطق شهری است که از 57 درصد به 37 درصد کاهش یافته است و این آمار در میان قشر مرفه از 50 درصد به 30 درصد رسیده است.


بررسی ها نشان می دهند بزرگسالان در کلان‌شهرها بیشتر از مناطق دیگر استفاده خود از کتابخانه‌های عمومی را کم کرده‌اند اما استفاده کاربران از کتابخانه‌های عمومی در مناطق محروم ثابت مانده است.

 

چارلی تیلور سخنگوی کتابخانه های عمومی کشور انگلیس در این رابطه می گوید: برای بهبود وضع مطالعه و استفاده بیشتر مردم از کتابخانه  ها در اکثر مناطق این کشور کتابخانه های خوبی تاسیس و میزان دسترسی مردم به کتب و نسخه های الکترونیکی را افزایش داده و مطابق دستور العمل ابلاغی، میزان ساعات کار کتابخانه ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه می دهد: میزان استفاده افراد بزرگسال از کتابخانه های این کشور طی دو دسال گذشته نیز کاهش داشته اما بر خلاف تصور همگان میزان مراجعان افراد بیکار و بازنشسته هیچ تغییری نداشته است.

کلارک در این رابطه می گوید: قرار است راب ویلسون وزیر جدید فرهنگ انگلستان کتابخانه های این کشور را افزایش دهد و در جهت کاهش بحران استفاده از کتابخانه های عمومی تعداد 72 کتابخانه و پنج کتابخانه سیار در اختیار مردم به خصوص افراد بزرگسال قرار دهد.

 

 گفتنی است، برای جذب افراد بیشتر به کتابخانه ها قرار است برنامه های ویژه ای از جمله افزایش نسخ الکترونیکی و کتابخانه های سیار در داخل گوشی های همراه اجرا شود.

مجید کتابدار
|
Iran
|
1395/05/31 - 21:57
0
4
کتابخونه ها حالا حالا ها کارکرد خود را از دست نمیدهند حتی اگر به صورت سنتی باشه مگه ما یا جامعه فرهنگی یا صدا و سیما به اندازه کافی کار وتبلیغ کرده ایم و مردم استقبال نکردند ما باید رویکرد خودمان را بهبود ببخشیم منابع رو جذاب تر کنیم دسترسی را اسان تر کنیم برای مثال تا الان چند تا تیزر تبلیغاتی از رسانه ملی راجع به کتابخونه یا کتابخونی پخش شده در کدام ساعت و شبکه پربیننده در صدا و سیما تا الان کلیپ کتابخونی پخش شده و مردم استقبال نکردند
کتاب و کتابخونی و کتابخانه ها زنده هستند تا زمانی که بشریت زنده است
تهرانی
|
Iran
|
1395/05/31 - 12:36
0
3
با سلام به دست اندر کاران لیزنا که امید کتابدران و پژواک صدای انان نزد مسئولین هستید درخواست من این است که اخبار امید وار کننده از کتابخانه ها در جهت بهبود کتابخوانی منتشر کنید این گونه خبر ها بیشتر شبیه سیاه نمایی و تاریک نشان دادن افق پیش روی کتابدران است
مهدی کتابدار
|
iran
|
1395/05/30 - 17:42
0
7
لیزنا جون چرا یه سر اخبار منفی و نا امیدکننده از کتابخونه ها منتشر میکنی به اندازه کافی از این ور اون خبر منفی بهمون میرسه شما حداقل کمی امید بده باور کن کتابخونه ها اینجور که میگن نیست حداقل شهرستانی که من هستم میزان مطالعه و استفاده از کتابخونه در اکثر کتابخونه ها نسبت به گذشته خیلی بهتر شده
پاسخ ها
حسین کتابدرا
| Iran |
1395/05/31 - 10:55
کاملا موافقم وضعیت کتابخونی در کشور مطلوب نیست ولی واجعه بار هم نیست در ضمن مسئله کتابخونی در هر کشوری ارتباط مستقیمی با دیگر شاخصهای توسعه از جمله اشتغال و صنعت و سلامت و میزان درامد و دیگر شاخصهای رفاهی دارد شما نمیتوانید در یک کشوری که میزان بیکاری اعتیاد فقر و و دیگر مشکلات جامعه رو در نظر نگیرید بعدش بگید کتابخونی پایینه
کتابدار
| iran |
1395/05/31 - 09:29
با واقعیت‌ها باید عریان برخورد کرد! ممکن است کتابخانه‌ها کارکرد سنتی خود را ازدست داده باشند و لازم باشد به شکل دیگری ادامه حیات دهند . . .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: