افتتاح کتابخانه‌های عمومی در روستاهای مختلف کشور

  به گزارش لیزنا در هفته دولت ساختمان جدید کتابخانه های عمومی در روستای کلوانق شهرستان هریس استان آذربایجان شرقی،  شهرستان لامرد استان فارس،  فیروزآباد استان فارس، زمان آباد بیارجمند، استان سمنان، شهرستان کیار، استان چهارمحال و بختیاری  و همچنین در استان اردبیل افتتاح شد.

 

افتتاح کتابخانه عمومی روستای کلوانق شهرستان هریس

 کتابخانه عمومی روستای کلوانق شهرستان هریس، با حضور شهرام خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی امام جمعه کلوانق، صابر تقویمی فرماندار شهرستان هریس، شهردار و اعضای شواری اسلامی کلوانق و روسای ادارات شهرستان هریس مورد بهره برداری قرار گرفت.

این کتابخانه در زمینی به مساحت 650 متر مربع و زیربنای 550 مترمربع در دوطبقه با اسکلت بتن آرمه احداث شده است.

این کتابخانه دارای سالن مطالعه به مساحت حدود 150مترمربع، مخزن کتاب به مساحت 195 مترمربع و سایر فضای عمومی به مساحت 160 مترمربع است. برای احداث، محوطه سازی، حصارکشی و انشعابات این پروژه سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است

 

افتتاح پنجمین کتابخانه عمومی روستای جایدشت فیروزآباد استان فارس

  آیین افتتاح کتابخانه عمومی اباعبدالله الحسین(ع) روستای جایدشت شهرستان فیروزآباد،استان فارس، روز یکشنبه 7شهریورماه، به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و با حضور دکتر سعیده ابراهیمی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، امین پژوهش جهرمی معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس، رضایی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فیروزآباد و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، از ارتقای کتابخانه های عمومی فارس به 167 باب کتابخانه خبر داد و اظهار داشت: کتابخانه اباعبدالله حسین(ع) روستای جایدشت پنجمین کتابخانه‌ای عمومی است که در هفته دولت، براساس منویات رهبر معظم انقلاب و در راستای اهداف دولت و تدبیر و امید در روستاهای استان فارس بازگشایی شده است.

دکتر سعیده ابراهیمی هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را آشتی مردم با کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب‌های برتر دانست و عنوان کرد: یکی از آرمان‌های نهاد کتابخانه عمومی توزیع عادلانه و دسترسی آسان عموم مردم به کتابخانه است و از آنجاییکه روستاها دسترسی کمتری به منابع علمی و فرهنگی دارد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش دارد در تمامی روستاهای کشور کتابخانه عمومی افتتاح کند.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد : کتابخانه اباعبدالحسین (ع) جایدشت در زمینی به مساحت 319متر و زیربنای 150 متر احداث شده و زمین این کتابخانه توسط خیر نیک اندیش احمدرضا کاظمی فر به اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس اهدا شده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس نیز در این آیین، با ابراز خوشحالی از افتتاح این مکان فرهنگی، کتاب و کتاب‌خوانی را لازمه هر جامعه دانست و عنوان کرد: تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص ایجاد کتابخانه‌ها در جای‌جای استان و ترویج فرهنگ مطالعه شایان توجه است. ‌

در ادامه رضایی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فیروزآباد، ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، بیان کرد: کتابخانه اباعبدالله حسین(ع) روستای جایدشت پنجمین کتابخانه نهادی شهرستان فیروزآباد است و جمعیتی بالغ بر 12هزار نفر را پوشش می‌دهد.

گفتنی است این آیین با نهال‌کاری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و دیگر اعضا در محوطه کتابخانه به پایان رسید.

 

افتتاح شانزدهمین کتابخانه عمومی در روستای دهنو شهرستان لامرد، استان فارس

 کتابخانه عمومی شهید محمد علی‌پور در روستای دهنو بخش چاهورز شهرستان لامرد با مساحت 350 متر و زیربنای 230 مترمربع، با حضور محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، عبدالله حسینی فرماندار لامرد، سیدعلی‌اصغر احمدی‌زاده رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد و دیگر مسئولان محلی افتتاح شد.

با راه‌اندازی این کتابخانه، تعداد کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد به 16 باب رسید و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی لامرد از دو برابرشدن کتابخانه‌های نهادی شهرستان در طول سه سال اخیر خبر داد. در آیین افتتاح این کتابخانه حجت‌الاسلام یونس طاهری امام جمعه چاهورز و ابراهیم زارعی خیّر این کتابخانه، راه‌اندازی کتابخانه عمومی در روستای دهنو را اتفاقی بزرگ و سازنده دانست و خواستار توجه ویژه به تأمین منابع کتابخانه‌ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان شد.

پس از آن، محمدرضا ابراهیمی با سپاسگزاری از خیّر کتابخانه، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد و مسئولان شهرستان به‌خاطر تلاش در راه‌اندازی کتابخانه عمومی دهنو و با اشاره به نقش مطالعه در توسعه پایدار جامعه، توجه مردم خون‌گرم و خیراندیش منطقه به کتابخانه و کتاب‌خوانی را باعث قرارگرفتن لامرد در صدر شهرستان‌های استان فارس به‌لحاظ سرانه زیربنا و عضو کتابخانه دانست و به فعالیت‌درآمدن توان مردم و خیرین شهرستان در این زمینه را مرهون پیگیری‌های فعالانه اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد برشمرد.

در ادامه، عبدالله حسینی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان لامرد با قدردانی از کوشش‌های همه دست‌اندرکاران تأسیس کتابخانه، همراهی و همکاری کامل فرمانداری شهرستان با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و اداره کتابخانه‌های شهرستان در حمایت از کتابخانه‌های عمومی را اعلام نمود. در پایان این آیین، لوح سپاس علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سوی محمدرضا ابراهیمی به ابراهیم زارعی خیّر کتابخانه دهنو اهدا شد.

گفتنی‌ست کتابخانه شهید محمد علی‌پور روستای دهنو با اعتباری افزون بر 2 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است و بیش از 3 هزار نفر از مردم منطقه از خدمات ان بهره خواهند برد.

 

افتتاح دومین کتابخانه خیر ساز روستایی زمان آباد بیارجمند، استان سمنان

علیرضا شاه حسینی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان روز چهارشنبه گذشته در آیین افتتاح طرح های عمرانی بخش بیارجمند شهرستان شاهرود  گفت: کتابخانه خیر ساز روستایی امام رضا (ع) روستای زمان آباد با زیر بنای 85 متر مربع با مخزن کتاب و یک سالن مطالعه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه یکهزار و 200 نسخه کتاب دارد و سهمیه کتاب برای آن تعیین شده ،تاکید کرد:با توجه به جمعیت دانش آموزی در روستاهای این منطقه کتابهای کمک درسی مناسب در این کتابخانه عمومی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی روستای زمان آباد بیستمین کتابخانه عمومی روستایی استان سمنان است، ادامه داد: با تعامل بسیار خوب دهیاران و قرار دادن بخشی از فضای فیزیکی دهیاری های روستاهای کوچک و کم جمعیت برای کتاب ،کتابخوانی و توسعه فرهنگ مطالعه،این اداره کل آمادگی همکاری با دهیاری ها را دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان گفت: وجود روستاهای هدف گردشگری قلعه بالا و رضا آباد در این منطقه کویری و استقبال گردشگران و طبیعت گردان از این مناطق، استفاده از برشور ها ،نقشه ها و کتابچه های معرفی کننده جاذبه ها و ظرفیت های منطقه برای راهنمایی بیشتر ضرورت دارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود هم در این مراسم گفت: با تکمیل و ساخت این کتابخانه عمومی روستایی دومین کتابخانه عمومی خیر ساز شهرستان شاهرود نیز به بهره برداری رسید.

سید ابراهیم موسوی با بیان اینکه اولین کتابخانه عمومی خیر ساز روستایی در روستای مغان شاهرود به اعضای خود خدمات ارائه می دهد ،افزود:در شهرستان شاهرود 16 باب کتابخانه عمومی نهادی، یک باب کتابخانه عمومی مستقل و چهار کتابخانه عمومی مشارکتی فعال است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه از دوران کودکی اهمیت فراوان دارد ، تجهیز و ایجاد بخش کودک در این کتابخانه ضرورت دارد.

بخشدار بیارجمندهم در این آیین گفت: انس و الفت با کتاب و فرهنگ مطالعه یک ضروت اجتناب ناپذیر جامعه امروزی است .

روح الله کریمی افزود: همراه توجه به توسعه عمرانی و تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای تمامی روستاهای دور افتاده این بخش،یکی از شاخص های مهم توسعه گسترش فرهنگ مطالعه مفید به شمار می رود.

در این آیین از پیگیری ها و تلاش های مسئولان ،خیران کتابخانه ساز روستای زمان آباد ،دهیار،رئیس و اعضای شورای این روستا برای احداث این کتابخانه عمومی با اهدای لوح تقدیر شد.

روستای دور افتاده و محروم زمان آباد بخش بیارجمند در 250 کیلومتری شاهرود ،در شرقی نقطه استان سمنان قرار دارد.

این بخش با بیش از 10 هزار نفر جمعیت یکی از محروم ترین بخش های استان محسوب می شود.

در هفته دولت سال 1395 تعداد 91 طرح عمرانی و اقتصادی با اعتبار 475 میلیارد و 130 میلیون ریال در شهرستان شاهرود به بهره برداری می رسد.

 


افتتاح سه باب كتابخانه عمومي در استان اردبيل

 رباب عزيزخاني در مراسم افتتاح سه باب كتابخانه عمومي كه در سالن بيضائ اردبيلي برگزار شد، اظهار كرد: سه كتابخانه فارابي محله اروج آباد اردبيل، ابن سيناي روستاي خليل آباد و زكري رازي شهرستان نير هر يك به مساحت 126 متر مربع و جمعاً با اعتبار چهار ميليارد و پانصد ميليون ريال توسط بانک پاسارگاد ساخته و پس از تجهیز توسط بنیا علمی آموزشی قلم چی با هزینه جمعاً یک میلیارد و پانصد هزار ریال افتتاح شدند.

وي با اشاره به همكاري خيرين كتابخانه ساز در ساخت اين كتابخانه ها، افزود: بانك پاسارگاد در احداث و بنياد آموزشي علمي قلم چي در تجهيز اين سه كتابخانه مساعد نموده و کتابخانه های جدید را به مردم استان اردبيل هديه كردند كه قدردان زحمات آنها هستيم.

عزيزخاني ادامه داد: بنياد علمي آموزشي قلم چي در تکمیل و تجیهز 13 كتابخانه عمومي در سطح استان همكاري كرده است كه اين كتابخانه ها به زودي به بهره برداري مي رسند.

وي با بيان اينكه هفت كتابخانه عمومي در استان اردبيل آماده افتتاح هستند، تصريح كرد: كتابخانه روستاي شايقِ سرعين، نیارق نمین، 15 خرداد آراللو، ایران آباد پارس آباد در حال تكميل و اتمام هستند و به زودي افتتاح خواهند شد.

عزيزخاني از تکمیل دو باب كتابخانه مركزي در شهرستان هاي پارس آباد و خلخال و کتابخانه عمومی انجیرلو خبر داد و افزود: اين كتابخانه ها توسط يك بنیاد خيّر با اعتبار نزديك به سی ميليارد ریال تکمیل شده و تا سال آينده در اختيار مردم قرار خواهند گرفت.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل با يادآوري اينكه در سال گذشته دو كتابخانه عمومي شيخ شرف الدين و مقدس اردبيلي با مساعدت بانك پاسارگاد احداث و افتتاح شدند، تصریح کرد: هم اكنون در هر يك از اين كتابخانه هاي عمومي، نزدیک به 600 عضو فعالیت دارند.

عزيزخاني خاطرنشان كرد: به لطف دولت تدبير و اميد، وضعيت كيفي و كمي كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل به طور چشم گيري بهبود يافته است.

معاون عمراني استاندار اردبيل نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه در هفته دولت 488 پروژه با سرمايه گذاري 645ميليارد تومان افتتاح شد، افزود: شهرداري اردبيل پروژه هايي به ارزش115 ميليارد تومان افتتاح كرد.

علي آذر نژاد ضمن قدرداني از مشاركت خيرين، بانك پاسارگاد و بنياد قلم چي و پیگیری های مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل اظهار داشت: یکی از افتخارات بنده كتابخواني هست بطوریکه دوهزار و 500 جلد كتاب در كتابخانه شخصي ام موجود است و البته در زمینه اهداي كتاب نیز فعال هستم چراکه امر پسنديده اي است و مقام معظم رهبري نيز بر ترويج اين كار تأكيد دارند.

معاون عمراني استاندار اردبيل ابراز اميدواري كرد كه با احداث كتابخانه هاي عمومي ياد شده، سرانه مطالعه در استان افزايش يابد.

در اين مراسم، مشاور مديرعامل بانك پاسارگاد نيز طي سخناني اظهار داشت: ما اولين ارگان اقتصادي هستيم كه به حوزه های مدرسه سازي، كتابخانه سازي و ساخت بيمارستان و مراكز بهداشت در مناطق محروم كشور ورود پيدا كرديم زيرا مسئوليت هاي اجتماعي اولويت اصلي ما است.

رفيعي با اشاره به اينكه بسياري از روستاهاي دورافتاده كشور از كمبود امكانات آموزشي رنج مي برند، تصريح كرد: برخي مدارس روستايي نياز به معلم و مدرسه دارند، بنابراين لازم است ارگان هاي پيشگام در عرصه خدمت نوع دوستانه، با ساخت مدرسه در آبادي كشورمان سهيم باشند.

وي خاطرنشان كرد: احداث مدرسه و كتابخانه در مناطق محروم جهت تربيت شايسته فرزندان، رشد و تعالي جامعه و توسعه فرهنگي كشور ضرورت دارد بطوریکه بانک پاسارگاد در احداث 20 كتابخانه مشاركتي و هفت هزار تخت بيمارستان در سطح كشور فعالیت داشته است.

شايان ذكر است در پايان اين مراسم از مدير دفتر قلم چي در اردبيل به نمایندگی از مؤسس این بنیاد و عوامل بانگ پاسارگاد تجليل و تقدير به عمل آمد.

 

افتتاح کتابخانه عمومی میرزا ملال دزکی در شهرستان کیار، استان چهارمحال و بختیاری 

همزمان با آخرین روز از هفته دولت و با حضور خدابخش مرادی، معاون سیاسی امنیتی، اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری؛ فرهاد خلیل مقدم، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان؛ قاسم شهبازی، مدیرعامل سازمان همیاریهای شهرداری؛ قدمعلی مردانی، فرماندار کیار؛ شهباز اسماعیلی، معاون توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان؛ معتمدین، هنرمندان و حضور پرشور مردم روستا، کتابخانه عمومی دزک در شهرستان کیار افتتاح شد.

خدابخش مرادی، معاون سیاسی امنیتی، اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در آئین افتتاح این کتابخانه ضمن تشکر از تلاش و همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان و همراهی مسئولین محلی در راه اندازی این کتابخانه، به سابقه فرهنگی و تاریخی این روستا اشاره کرد و افزود: حضور پرشور مردم در مراسم افتتاح این کتابخانه بیان کننده دید فرهنگی وعلاقه مردم روستا نسبت به امر مهم کتاب و کتابخوانی است.

وی به خدمات و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان اشاره کرد و افزود: تا کنون در این دولت 12 باب کتابخانه در استان بازگشایی، راه اندازی و افتتاح گردیده است و تلاش شده است که در این خصوص با نگاهی عدالت محور به تمام نقاط استان توجه شود چرا که داشتن کتابخانه و دسترسی آسان به کتاب حق مردم است.

  مدیرکل کتابخانه عمومی چهارمحال و بختیاری در حاشیه افتتاح این مراسم گفت: این کتابخانه در زمینی به مساحت 220 متر مربع و با بیش از پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی این اداره کل، منابع شهرستانی و مشارکتهای مردمی راه اندازی شده است.

فرهاد خلیل مقدم افزود: این کتابخانه دارای بیش از چهارهزارعنوان کتاب است که به زودی سهمیه اولیه این کتابخانه نیز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این تعداد اضافه می شود.

وی، افزایش جلب مشارکت خیران و دستگاه های اجرایی و ادارای در راه اندازی کتابخانه های جدید را از مهم ترین برنامه های فرهنگ سازی در حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.

خلیل مقدم همچنین از راه اندازی یک باب کتابخانه جدید در روستای امام قیس شهرستان بروجن تا پایان شهریور ماه جاری خبر داد و گفت: هم اکنون هشت شهر استان فاقد کتابخانه است.

 

روستای دزک از توابع بخش مرکزی شهرستان کیار و در ۳۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری است.