کد خبر: 25161
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 شهریور 1395 - 10:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مدیر کلی فرهنگی نهاد کتابخانه های تهران:

نظرات اعضای کتابخانه ها، سرمایه نهاد کتابخانه های عمومی

منبع : لیزنا
با حضور مشاور و مدیران معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست صمیمی مسئولان نهاد با اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی سه شنبه 16 شهریور در سالن جلسات کتابخانه عمومی هفده شهریور برگزار شد.
 نظرات اعضای کتابخانه ها، سرمایه نهاد کتابخانه های عمومی

به گزارش لیزنا، سومین نشست صمیمی با اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی هفده شهریور، محق حلی،آیت الله طالقانی، سیدمرتضی، پیامبر (ص)در شهر تهران، با حضور اسماعیل جانعلی‌پور مدیر‌کل فرهنگی؛ علی رمضانی مدیر‌کل منابع؛علی محسنی مدیر کل مشارکت ها؛ سکینه‌ خاتون مهدیان‌پور مشاور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی؛ علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و نیز مسئولین کتابخانه‌های عمومی جنوب تهران بزرگ سه شنبه 16شهریور در سالن جلسات کتابخانه عمومی هفده شهریور برگزار شد.

 

جانعلی پور ضمن تأکید بر اینکه نظرات اعضای کتابخانه‌های عمومی سرمایه نهاد و ملاک خدمت‌رسانی است، گفت: این فرصت مغتنمی برای اعضای فعال در کتابخانه‌های تهران است که رو در رو و بدون واسطه انتظارات خود را از شیوه خدمات‌دهی در کتابخانه‌های عمومی و رضایت‌مندی آنان از منابع، فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی مطرح کنند.

در ادامه علی نیکنام ضمن تشکر از حضور اعضای کتابخانه ها؛ ارائه نظرات و نکات مثبت اعضا را ارزشمند عنوان کرد و گفت: من خود از زمان نوجوانی عضو کتابخانه عمومی پارک شهر بودم و چندین سال نیز کتابدار چند کتابخانه در تهران بوده ام و با توجه به تجربیات قبل  مسائل و مشکلات شما برایم قابل لمس است ؛ لذا به منظور رفع این مسائل در حال حاضر کار تعمیر و تجهیز کتابخانه مرکزی پارک شهر و  16 باب کتابخانه عمومی در سطح تهران را آغاز کرده ایم تا با این اقدام بتوانیم محیطی مطلوب برای حضور اعضا ایجاد کنیم.

وی در خصوص سوال اعضا درخصوص کمبود منابع کتابخانه ها نیز گفت: ما در سال گذشته به غیر از سهمیه خرید کتاب که از سوی نهاد برای کتابخانه ها ارسال شد؛ یک میلیارد تومان خرید منابع داشته ایم و انشاءالله در سال جدید نیز بتوانیم مشکل کمبود منابع در دیگر حوزه ها را رفع کنیم.

نیکنام درباره عدم اینترنت در کتابخانه ها نیز توضیحاتی را ارائه کرد وادامه داد: واحد فناوری اداره کل در سال جاری نسبت به راه اندازی  wifiرایگان در 10درصد از کتابخانه های شهر تهران اقدام کرده است که  کتابخانه های سیدمرتضی و محقق حلی که الان در خدمت اعضا هستیم در این گروه قرار گرفتند و اقدامات اولیه جهت راه اندازی اینترنت در  تمام کتابخانه ها در دست اقدام است.

وی در پایان سخنان خود ا ز زحمات مسئولین و کتابداران جهت برگزاری برنامه های فرهنگی تشکر و قدردانی کرد و گفت:در حال حاضر برنامه های متنوعی همچون جمع خوانی، شاهنامه خوانی، نشست های کتابخوان و..ویژه اعضا در تمام کتابخانه ها برگزار می شود و اخبار آن ها نیز در پرتال اداره کل جهت اطلاع رسانی بارگذاری می شود.

 

سپس علی رمضانی ضمن تشکر از مسئول و کتابداران کتابخانه عمومی 17شهریور جهت میزبانی مناسب این نشست طرح عضویت سراسری در کتابخانه های عمومی را راه حلی  کارگشا در جهت رفع مشکل کمبود منابع عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه منابع بر اساس درجه بندی برای کتابخانه ها ارسال می شود؛پس در عضویت سراسری کتابخانه‌ها اعضا می‌توانند با عضویت در یک کتابخانه و داشتن  کارت  عضویت از تمام کتابخانه های سطح استان خدمات رایگان دریافت کنند.

وی در پاسخ به  سوال اعضا در خصوص کمبود منابع تخصصی در کتابخانه ها گفت: استراتژی و راهبرد نهاد کتابخانه ها پرداختن به بخش کودک و نوجوان  است که 40 در صد منابع مالی ویژه این حوزه در نظر گرفته شده است.

در این نشست اعضا ضمن ارائه نظرات خود پیرامون وضعیت کتابخانه‌ها و نحوه ارائه خدمات، پیشنهاداتی نیز به منظور ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی مطرح کردند.

 

گفتنی است این نشست‌ها بر اساس رهنمودهای دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین به منظور بهره‌گیری از نظرات ارزشمند جامعه هدف (اعضا، مخاطبین و مراجعین کتابخانه‌های عمومی) در برنامه‌ریزی‌های ستادی و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود که اولین نشست آن با حضور محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و اعضای فعال کتابخانه‌های غرب شهر تهران (در کتابخانه چمران تهران و با حضو اعضای کتابخانه‌های عمومی آسیا، اشرفی اصفهانی، نظامی گنجوی، چمران و فاطمه(س) روز سوم اسفند ۹۴ و دومین نشست نیز با حضور اعضای کتابخانه های عمومی شرق استان روز شنبه4 اردیبهشت برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: