کد خبر: 25264
تاریخ انتشار: شنبه, 03 مهر 1395 - 13:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در هفته کتاب برگزار می شود

 بهره برداری از کتابخانه عمومی بخش کپورچال بندر انزلی

منبع : لیزنا
امیر محمدپور در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی و معارفه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان از بهره برداری کتابخانه عمومی بخش کپورچال این شهرستان همزمان با هفته کتاب در آبان ماه سال جاری خبرداد.
 بهره برداری از کتابخانه عمومی بخش کپورچال بندر انزلی

 به گزارش لیزنا، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرانزلی روز گذشته (دوشنبه29 شهریور) و با حضور امیر محمدپور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، عبدالصمد صفرنژاد فرماندار شهرستان بندر انزلی، شهردار، رئیس سابق اداره کتابخانه های عمومی و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان در فرمانداری بندرانزلی برگزار شد.

 

در این جلسه مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ضمن اشاره به عوامل مهم جذب مخاطبین به کتابخانه های عمومی و در نهایت کتاب خوانی اولین و مهم ترین عامل تحقق این امر را خانواده و تشویق کودکان به کتابخوانی عنوان کرد و خانواده را بستر اصلی رشد استعدادهای کودکان و علاقمندی ایشان به مطالعه دانست.

امیر محمدپور در بخش دوم سیستم آموزشی کشور، مدارس و آموزش و پرورش را دارای نقش پررنگی در این زمینه دانست و گفت: سیستم آموزشی و در راس آن آموزش و پرورش می تواند با راهکارهایی ساده در جهت کتاب خوان کردن دانش آموزان اقدام کند. وی همچنین در بخش سوم کتابدار و کتابخانه های عمومی را دارای نقش مهمی در افزایش سرانه مطالعه عنوان کرد و با اشاره به امکانات بسیار فراوانی که امروز در کتابخانه های عمومی  ایجاد شده این مجموعه فرهنگی را مرکز مهمی برای توسعه کتابخوانی در کشور توصیف کرد.

 

بیشترین تعداد کتابخانه روستایی در بندر انزلی ایجاد شده است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه با اشاره به ویژگیهای منحصر بفرد شهرستان بندر انزلی در زمینه های مختلف افزود:  بندرانزلی با اینکه به نسبت سایر شهرستان های استان، روستاهای کمتری دارد اما بیشترین تعداد کتابخانه های روستایی نیز در همین شهرستان وجود دارد و این نشان از درایت و توجه مسئولین شهرستان به امر کتابخوانی و افزایش فرصت مطالعه برای تمام آحاد جامعه دارد.

 

انزلی شایستگی دریافت عنوان شهر دوستدار کتاب را دارد

محمدپور با اشاره به برگزاری موفق جشنواره لاله های تالابی در انزلی تاکید کرد: از نظر من شهرستان بندرانزلی با توجه به پتانسیل های شهرداری و مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان شایستگی دریافت عنوان شهر دوستدار کتاب و کتابخوانی را نیز دارد که امیدواریم با پیگیری و کمکهای متولیان این امر و سایر نهادهای مربوطه بتوانیم این اتفاق مثبت را برای بندرانزلی رقم بزنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین از بهره برداری کتابخانه عمومی بخش کپورچال بندر انزلی در هفته کتاب سال جاری خبرداد و آن را هدیه ارزشمندی از سوی مسئولین بخش کپورچال و مجموعه کتابخانه های عمومی یرای اهالی فرهنگی بخش کپورچال دانست.

امیر محمدپور در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تشکر از خدمات ارزنده رئیس سابق اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی اظهار داشت: امروز باعث خشنودی است که یک نیروی بومی و فردی که طی سالهای گذشته در همین مجموعه خدمت کرده است به ریاست کتابخانه های عمومی شهرستان منصوب شده است.

 

فرماندار انزلی: بندر انزلی نیازمند تلاش بیشتری در حوزه کتاب خوانی است

در این جلسه همچنین فرماندار شهرستان بندر انزلی با بیان اینکه در حوزه کتابخانه ها نیز اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها از وظایف مهم این اداره است، تصریح کرد: در بندرانزلی فعالیتهای بسیار مثبتی در زمینه های مختلف شکل میگیرد، اما متاسفانه روابط عمومی ها که پل ارتباطی ادارات و مردم هستند گاهی ضعیف عمل میکنند و این باعث می شود مردم از بسیازی از اتفاقات مطلع نگردند و در نهایت دلسردی شهروندان از نهادها مختلف به وجود می آید.

عبدالصمد صفرنژاد با اشاره به اینکه در بندرانزلی آمار با سوادی از تمام شهرستان های استان بالاتر است، افزود: در بخش کتابخوانی نیز سال گذشته نسبت به جمعیت شهرستان آمار بسیار خوبی داشتیم که اینها نشانه فرهنگ بالای مردم این منطقه می باشند.

فرماندار بندرانزلی در پایان بیان کرد: معتقدیم شهرستانی مانند انزلی با چنین ظرفیتهای بالای فرهنگی نیازمند تلاشی بسیار بیشتر در زمینه کتابخوانی می باشد و ما نیز در حد توان خود به این مجموعه کمک خواهیم کرد تا این شهرستان به جایگاه واقعی خود در زمینه فرهنگی دست یابد.

 

اخوان ماسوله: در مدت حضورم تمام تلاشم را در جهت بهبود وضعیت کتابخانه بکار بستم

در این نشست مسعود اخوان ماسوله رئیس سابق کتابخانه های عمومی بندرانزلی نیز ضمن تشکر و قدردانی از همکاری تمام مسئولین شهرستان در مدت خدمت خود، اظهار کرد: در این مدت ۴۶ ماهه تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت کتابخانه ها و ارائه خدمات بهتر به مراجعین به کار گرفتیم و امیدواریم ریاست جدید با توجه به پتانسیل های بالای انزلی گام های موثرتری در این راه بردارد.

مسعود اخوان افزایش فضای کتابخانه های شهرستان به متراژ ۳۵۰ متربا واگذاری ۲ ساختمان از سوی شوراهای اسلامی سنگاچین و کپورچال را از فعالیتهای مفید مجموعه کتابخانه های انزلی دانست و تصریح کرد: افزایش فضای کتابخانه ها در مناطق روستایی از اموری بود که با همکاری مساعد بخشدار شهرستان به خوبی از عهده آن بر آمدیم.

 وی در ادامه به بخشی از عملکرد خود در این شهرستان اشاره کرد و افزود: در مدت حضور در مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی و با مساعدت و همدلی مسئولین اداره کل کتابخانه های عمومی استان و شهرستان اقدامات ارزشمندی انجام شد که از این میان می توان به دریافت زمین به متراز ۸۰۰ متر مربع در کپورچال و ساخت یک واحد کتابخانه اشاره کرد.

اخوان افزایش عضویت از ۱۷۰۰ نفر به ۸۴۰۰ نفر در کتابخانه های عمومی شهرستان، راه اندازی سه کتابخانه مشارکتی در شهر بندرانزلی و راه اندازی دو ایستگاه مطالعه، خرید حمایتی کتاب از نویسندگان و مولفان شهرستان را نیز از دیگر اقدامات خود در مدت حضور در شهرستان بندر انزلی یاد کرد.

 

 میثم بابایی به عنوان سرپرست جدید کتابخانه های عمومی انزلی منصوب شد

در ادامه سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرانزلی نیز گفت: کتابخانه های عمومی سردمدار ترویج مطالعه در جامعه هستند و ما نیز برای نیل به این هدف نیازمند تعامل و همکاری تمام سازمانها و ادارات شهرستان هستیم.

میثم بابایی با بیان اینکه به کمک تمامی مسئولین شهرستان در امر کتابخانه ها نیازمند هستیم، ابراز امیدواری کرد: با تلاش فراوان و پیگیری ها مستمر می توانیم سرانه کتابخوانی را در شهرستان انزلی تا رسیدن به حد مطلوب افزایش دهیم. بابایی یکی از اهداف مهم خود را پربار تر کردن بخش کودک در کتابخانه های شهرستان دانست و تاکید کرد: کودکان تاثیر پذیر ترین قشر جامعه و آینده سازان کشور هستند که میتوانیم با سرمایه گذاری بر روی کودکان و نوجوانان آینده شهر و کشور را تضمین نماییم.

سرپرست جدید کتابخانه های عمومی بندر انزلی یکی دیگر از برنامه های خود را افزایش فضای کتابخانه های شهری اعلام کرد و افزود: یکی از طرح های مهم ما افزایش فضا و توسعه تجهیزات کتابخانه غازیان است که با کمک مسئولین می توانیم به این مهم دست یابیم.

در ادامه این جلسه هریک از اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندر انزلی به بیان دیدگاههای خود در زمینه توسعه کمی و کیفی وضعیت مطالعه پرداختند.

 

در پایان این نشست ضمن قدردانی از زحمات ۴۶ ماهه مسعود اخوان ماسوله ، میثم بابایی به عنوان سرپرست جدید کتابخانه های عمومی انزلی منصوب شد.

یاسمن
|
Iran
|
1395/07/04 - 14:41
0
0
باسلام
خبر و مطالب بسیارخوشحال کننده است ، گیلان در همه طول تاریخ کشورمان دارای انسانهای آگاه و فرهیخته بوده است ،امیدوارم در کنار ایجاد کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی به زیباسازی ومرمت بناهای تاریخی این شهر که درحال فروپاشی است ، نیز مورد توجه و لطف مسولین این امور قرا گیرد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: