کد خبر: 25393
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 مهر 1395 - 10:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین معارفه کتابداران جدید کتابخانه‌های عمومی استان فارس

منبع : لیزنا
آیین معارفه کتابداران استان فارس با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و ۱۹ تن از کتابداران جدید برگزار شد.
آیین معارفه کتابداران جدید کتابخانه‌های عمومی استان فارس

 به گزارش لیزنا، سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ، در ابتدای این نشست با بیان اینکه کتابخانه سازمانی خدمت محور است، اظهار داشت: نقش کتابداران در زمینه مطالعه افراد نقشی محوری است؛ به‌طوریکه تمامی دغدغه امروز جامعه فرهنگی کشور مبنی بر پایین بودن سرانه مطالعه و بی‌توجهی مردم به کتاب و کتاب‌خوانی با وجود کتابداران قوی کاهش مي‌یابد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استاد فارس کار کردن در مکانی را که تمام دانش‌بشری در آن جمع شده است، مایه مباهات دانست و عنوان کرد: کتابداران با قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه سروکار داند و این یکی از شاخصه‌های اصلی این شغل به حساب می‌آید. وی شغل کتابداری را شغلی پرمسئولیت دانست و تصریح کرد: کتابداران باید بتوانند رضایت مخاطبان آن‌ها را فراهم کنند و این نیاز به دانش و اطلاعات بسیار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با تصریح اینکه کتابداری شغلی است که به روابط عمومی قوی نیاز دارد، بیان کرد: کتابداران نباید تنها خود را به چهارچوب کتابخانه‌ها محدود کنند، بلکه باید با حضور در جامعه و شناسایی مردم، افراد علاقه‌مند را به کتابخانه‌ها جذب کنند. 

ابراهیمی توانایی کتابداران در ارائه سیر مطالعاتی به مخاطبان را یکی از ضروریات این حرفه دانست و افزود: بسیاری از افرادی که به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، نمی‌دانند به دنبال چه چیزی هستند و چه کتابی را می‌خواهند و این وظیفه کتابداران است که براساس خواسته افراد، به آن‌ها پیشنهاد کند که چه کتاب‌هایی را مطالعه کنند.

 

وی بروز بودن و همسو شدن با جامعه را یکی دیگر از نیازهای این حرفه دانست و عنوان کرد: باید بدانید که جامعه به کدام سمت حرکت می‌کند و نیاز مخاطبان چه چیزهایی است. به گفته وی اگر کتابداران خود را با نیازهای جامعه تطبیق ندهند، مخاطبان را از دست خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، آموزش مادام‌العمر و ایجاد انگیزه شغلی را از دیگر بایدهای این حرفه برشمرد و گفت: انتظار نهاد کتابخانه‌های عمومی و جامعه فرهنگی از شما این است که در محیط‌های کاری خود تنوع و نوآوری ایجاد کنید تا تمامی افراد جامعه فارغ از هر سن و گروهی به کتابخانه و کتابخوانی جذب شوند.

  

شایان ذکر است در این جلسه راضيه رهائي (استهبان)، سمیه مجرد (بوانات)، معصومه رحیمی (خنج)، مریم فولاد (داراب)، الهه منحصر و حکیمه پسندیده‌خو (زرین‌دشت)، اسحاق صفرپور گشتاسب (سپیدان)، ماه‌نگار وزیری نمدی و فاطمه زارعی  (فیروزآباد)، سجاد اولیائی، حسین رضاییان و حسین محمدی دوزه (گراش)، سارا قناعتیان و مریم اندی (لارستان)، مرضیه احمدی، عمران احمدی و زهرا میرزایی (لامرد) و سمانه ابراهیمی (مهر) به عنوان کتابداران پذیرفته شده در آزمون سال94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان فارس معارفه شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: