آیین معارفه کتابداران جدید کتابخانه‌های عمومی استان فارس

 به گزارش لیزنا، سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ، در ابتدای این نشست با بیان اینکه کتابخانه سازمانی خدمت محور است، اظهار داشت: نقش کتابداران در زمینه مطالعه افراد نقشی محوری است؛ به‌طوریکه تمامی دغدغه امروز جامعه فرهنگی کشور مبنی بر پایین بودن سرانه مطالعه و بی‌توجهی مردم به کتاب و کتاب‌خوانی با وجود کتابداران قوی کاهش مي‌یابد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استاد فارس کار کردن در مکانی را که تمام دانش‌بشری در آن جمع شده است، مایه مباهات دانست و عنوان کرد: کتابداران با قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه سروکار داند و این یکی از شاخصه‌های اصلی این شغل به حساب می‌آید. وی شغل کتابداری را شغلی پرمسئولیت دانست و تصریح کرد: کتابداران باید بتوانند رضایت مخاطبان آن‌ها را فراهم کنند و این نیاز به دانش و اطلاعات بسیار دارد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با تصریح اینکه کتابداری شغلی است که به روابط عمومی قوی نیاز دارد، بیان کرد: کتابداران نباید تنها خود را به چهارچوب کتابخانه‌ها محدود کنند، بلکه باید با حضور در جامعه و شناسایی مردم، افراد علاقه‌مند را به کتابخانه‌ها جذب کنند. 

ابراهیمی توانایی کتابداران در ارائه سیر مطالعاتی به مخاطبان را یکی از ضروریات این حرفه دانست و افزود: بسیاری از افرادی که به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند، نمی‌دانند به دنبال چه چیزی هستند و چه کتابی را می‌خواهند و این وظیفه کتابداران است که براساس خواسته افراد، به آن‌ها پیشنهاد کند که چه کتاب‌هایی را مطالعه کنند.

 

وی بروز بودن و همسو شدن با جامعه را یکی دیگر از نیازهای این حرفه دانست و عنوان کرد: باید بدانید که جامعه به کدام سمت حرکت می‌کند و نیاز مخاطبان چه چیزهایی است. به گفته وی اگر کتابداران خود را با نیازهای جامعه تطبیق ندهند، مخاطبان را از دست خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، آموزش مادام‌العمر و ایجاد انگیزه شغلی را از دیگر بایدهای این حرفه برشمرد و گفت: انتظار نهاد کتابخانه‌های عمومی و جامعه فرهنگی از شما این است که در محیط‌های کاری خود تنوع و نوآوری ایجاد کنید تا تمامی افراد جامعه فارغ از هر سن و گروهی به کتابخانه و کتابخوانی جذب شوند.

  

شایان ذکر است در این جلسه راضيه رهائي (استهبان)، سمیه مجرد (بوانات)، معصومه رحیمی (خنج)، مریم فولاد (داراب)، الهه منحصر و حکیمه پسندیده‌خو (زرین‌دشت)، اسحاق صفرپور گشتاسب (سپیدان)، ماه‌نگار وزیری نمدی و فاطمه زارعی  (فیروزآباد)، سجاد اولیائی، حسین رضاییان و حسین محمدی دوزه (گراش)، سارا قناعتیان و مریم اندی (لارستان)، مرضیه احمدی، عمران احمدی و زهرا میرزایی (لامرد) و سمانه ابراهیمی (مهر) به عنوان کتابداران پذیرفته شده در آزمون سال94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان فارس معارفه شدند.