کد خبر: 25485
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 مهر 1395 - 12:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه دکتر حصیبی اراک برگزار کرد

اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی استان مرکزی

منبع : لیزنا
نشست کتاب‌خوان تخصصی «مطالعات اخلاقی» بیست و هفتم مهر ماه با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.
اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی استان مرکزی

به گزارش لیزنا، با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران، اولین نشست کتاب‌خوان تخصصی استان مرکزی با حضور کمالوندی مدیرکل کتابخانه های عمومی، حجت الاسلام بنافی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان مرکزی، خوهران طلاب، اصحاب رسانه و جمعی از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در سالن شهدای مدافع حرم کتابخانه دکتر حصیبی برگزار شد.
در این نشست پنج تن از اساتید حوزه علمیه خواهران کتاب‌هایی با محوریت اخلاق اسلامی را به حاضرین معرفی کردند.

جایگاه رزق انسان در هستی  نوشته اصغر طاهر زاده/  ارائه توسط زهراحاجی علی خانی، استاد حوزه

برای روشن شدن جایگاه رزق در زندگی باید آن را از منظر خالق هستی تجزیه و تحلیل کرد و به سخنان ائمه ی معصومین (ع) که بازگوکننده سخنان خدا هستند و از منظر الهی به این پدیده می‌نگرند، توجه خاص نمود تا بتوان با بصیرتی کامل نسبت به طلب رزق برخورد کرد. بر این اساس حضرت علی (ع) در نامه 31 خود به فرزندشان امام حسن (ع) فرازی مهم را در تحلیل جایگاه رزق در زندگی انسان بازگو می‌کند. در این نامه آن حضرت، از دو نوع رزق یاد می‌کند: "رزقی که انسان به دنبال آن است و رزقی که خود به دنبال انسان است (رزق مقدر). بر این اساس کتاب حاضر با استناد به آیات و روایات، به بررسی جایگاه رزق در زندگی انسان‌ها، نیز جایگاه تلاش انسان‌ها و محدوده آن در ارتباط با تامین رزق، اختصاص یافته است. مباحث اصلی کتاب بدین قرار است: رزق حقیقی و غیرحقیقی؛ جایگاه اعتماد به سخنان ائمه معصومین (ع) در رزق؛ رزق فردای نیامده؛ مقدرات حکیمانه، بستر تعالی انسان‌ها؛ و زندگی، ماورای وسعت و تنگی رزق.
شاید رزق در زندگی انسان، از یک منظر مهم‌ترین مسئله و از منظری دیگر ساده‌ترین مسئله باشد، و همین امر است که اگر منظر خود را نسبت به رزق تصحیح نکنیم، ممکن است طلب رزق، تمام زندگی ما را اشغال کند و درست امری که باید برای هدفی بسیار بزرگتر در کنار زندگی باشد، هدف زندگی گردد. لذا برای نجات از چنین مهلکه‌ای باید به دقت هرچه تمام‌تر جایگاه رزق را در زندگی خود بشناسیم و بررسی کنیم که آیا خالق انسان او را در تهیه رزق به خودش وا گذاشته یا همراه خلقت او، رزق او را نیز خلق کرده یا چیزی است بین این دو؟ خلاصه انسان در طلب رزق، چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

مصباح الهدی نوشته مهدی طیب/   ارائه توسط صدیقه زمانی، استاد حوزه

این کتاب، حاوی چکیده مطالبی که مؤلّف (مهدی طیب) طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل دولابی (از شاگردان عارف واصل آیت الله محمدجواد انصاری همدانی)، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده اساسی‌ترین موضوعات در شناخت جهان‌بینی عرفانی شیعه و نحوه سلوک الی االله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده است.

الاخلاق شبر نوشته سید عبدالله شبر /ارائه توسط مینا قربانی، استاد حوزه

سید عبدالله بن سید محمدرضا شُبّر حسینی نجفی کاظمی عالم شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری، محدث موثق امامیه، عالم اخلاق و نویسنده تفسیر شبر است. او در نجف متولد گردید. وی پس از تحصیلات مقدماتی راهی کاظمین شد و تا آخر عمر در آنجا به تدریس و تألیف مشغول بود. شبر تألیفات بسیاری از خود به جای گذاشت و به همین جهت به مجلسی ثانی شهرت یافته است. آنچه از بزرگان مسلمان درباره شُبَّر بیان شده، همگی در مقام تجلیل شخصیت علمی و آثار او بوده است. سید عبدالله شبر در سال ۱۲۴۲ ه.ق در کاظمین درگذشت . آرامگاه او در یکی از حجرات حرم کاظمین در کنار مزار پدرش قرار دارد.

بديهى است كه انسان به همان اندازه كه از فكر داشتن خلقيات و صفات پسنديده لذت مى‏برد از ترك صفات زشتى كه در درون او ريشه زده و آثارشان در كردار و رفتارش ظاهر گرديده ناخشنود؛ بلكه هراسان است و به همين دليل است كه وارستگان از صفات حيوانى بسيار اندك و بازماندگان در ورطه هواهاى نفسانى بى شمارند. اين دوگانگى به اين دليل است كه رهائى از خلق و خويى كه انسان به آن عادت كرده بسيار مشكل بوده و جز با تلاش پى‏گير و مداوم در طول ساليان متمادى امكان‏پذير نيست.

انسان راحت‏طلب على‏رغم اين كه راه سعادت را به خوبى مى‏شناسد و چه بسا در آرزوى رسيدن به آن آه حسرت مى‏كشد به آسانى حاضر نمى‏شود مشقت و مشكلات اين راه را بر خود هموار سازد. درست به همين دليل است كه كتب اخلاقى على‏رغم دارا بودن بيشترين خواننده در مقايسه با ساير كتب كمترين اثر را در خوانندگان خود به جا مى‏گذارند.
اين در حالى است كه همان تأثير اندك بيش از آنكه بر كتاب و شيوه تأليف و روش استدلال آن متكى باشد از نويسنده و روحيات او سرچشمه مى‏گيرد. اگر نويسنده يك كتاب اخلاقى خود به اخلاق حميده و صفات پسنديده آراسته باشد مى‏توان اميد داشت نوشته او در قلوب آماده و نفوس مستعده تأثيرى به جاى گذارد وگرنه همان به كه از آن قطع اميد كرده بيهوده دل به آن خوش نداريم.

اگر به آنچه تاكنون گذشت اين نكته را اضافه كنيم كه اخلاق به عنوان يكى از علوم كاربردى ارزشى جز به كار بستن در مقام عمل ندارد و آموختن آن بدون استفاده در ميدان عمل اگر زيان به بار نياورد سودى نخواهد بخشيد، در مى‏يابيم كه ملاك اصلى و معيار اساسى در ارزشيابى كتب اخلاقى ارزش اخلاقى و جايگاه معنوى نويسنده است نه نحوه تأليف و شيوه نگارش و امثال آن بنابراين براى شناخت كتابى كه پيش‏رو داريد كافى است بدانيد كه اين كتاب اثر اسوه‏اى در اخلاق و اسطوره‏اى در عمل چون مرحوم سيد عبدالله شبر است. اثرى كه اين كتاب در خواننده خود باقى مى‏گذارد بيش از آن كه مرهون خصوصيات كتاب باشد مديون ويژگى‏هاى روحى و برجستگى‏هاى اخلاقى مؤلف است ولى با اين حال نمى‏توان خصوصيات خود كتاب را از نظر دور داشت خصوصياتى كه اين كتاب حائز است در كمتر كتابى به چشم مى‏خورد، مرحوم شبر در اين نوشته سعى بر آن داشته تا همراه با شيوايى قلم و سلاست كلام بدون آنكه مبحثى را طولانى كند عمده مسائل لازم را در عباراتى خلاصه و دلچسب جمع نمايد.

فرد و جامعه متعالی در کلام امام رضا (ع) نوشته محمد شجاعی/  ارائه توسط مریم علی‌همتی، استاد حوزه

کتاب حاضر شرح پیام عظیم الشانی است که امام رضا (علیه السلام) به واسطه حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) به شیعیان و دوستان خود ابلاغ فرمود. محتوای این پیام نورانی، شامل مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و ... است که مهم‌ترین اصول مورد نیاز شیعیان در روابط فردی و اجتماعی آنان را دربردارد.

ترویج پیام امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم سبب سعادت جامعه می‌شود و بر این اساس عنوان فرد و جامعه متعالی در کلام امام رضا (ع) عنوانی شایسته برای این اثر است. امام رضا (ع) در این پیام خصوصیات و بایدها و نبایدهای یک شیعه را تبیین فرمودند. این پیام در ارتباط با رفتارهای یک شیعه پیام خیلی مهمی است و هیچ شیعه‌ای بی‌نیاز از این پیام نیست.

کلام حضرت رضا (ع) خطاب به شیعیان در این پیام قاطعیت ویژه‌ای دارد که در جاهای دیگر همانند آن را نداریم و حضرت در این پیام شیعیان را از دروغگویی، اختلاف و دریدن همدیگر باز می‌دارد و در نهایت می‌فرماید «من عهد کردم با خدا کسی این صفات را نداشته باشد در دنیا سرانجام خوبی نداشته و در آخرت نیز در عذاب خواهد بود» حضرت در این پیام در ارتباط با افرادی که صفات نفی شده را در بر داشته باشند عنوان می‌نماید «ولایت و محبت ما به درد این افراد نمی‌خورد». ترویج این پیام برای جامعه خیلی خوب و مثمر ثمر است. نویسنده معتقد است اگر این پیام را در جامعه رواج دهیم سبب تعالی جامعه می‌شود و اگر سیاسیون این پیام را نصب العین قرار دهند، جامعه پر قدرت و متعالی می‌شود.

مجموعه اخلاق اسلامی تالیف جمعی از نویسندگان / ارائه توسط خدیجه قربانی، استاد حوزه

تاکیدات مکرر امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بر لزوم رعایت مسائل اخلاقی، در طول سال‌های گذشته نشان از این دارد که توجه  و دقت به امر اخلاق، یک مسئله راهبردی و حیاتی برای جامعه اسلامی است.دبیرخانه گسترش اخلاق اسلامی به عنوان پاسخی به فرمایشات امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه استقرار یافته و تلاش دارد تا گام‌هایی در مسیر ترویج اخلاق در جامعه بردارد. یکی از این اقدامات تهیه و تولید کتاب های کم حجم با موضوع رذائل و فضائل اخلاقی است و این مجموعه ده جلدی را مجتمع فرهنگی پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تهیه و منتشر نموده است.

در بیشتر آثاری که درباب اخلاق تألیف شده یا صرفاً جهت عقلی و فلسفی موردنظر بوده یا جهت دینی و عملی غلبه داشته است. ولی این مجموعه به سبکی ویژه بر هر دو جهت مشتمل است. نویسندگان این مجموعه دربارهِ نفس انسان و قوا و غرایز او سخن می‌گویند و هریک از فضائل اخلاقی را به یکی از قوای نفس و هریک از رذائل اخلاقی را به غریزه ای متصل و مربوط می‌سازند. این مجموعه به شناساندن هریک از فضائل و رذائل قوا می‌پردازد و سپس مطالب خود را با آیات وارده و به طور کلی تعالیم شرع مقدس اسلام مورد تقویت و تأیید قرار می‌دهد و در پایان راه درمان هر رذیلتی را به شیوه‌ای حکیمانه بیان می‌کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: