کد خبر: 25492
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 مهر 1395 - 14:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمو‌‌می ‌فرصت شیرازی ویژه برنامه «مهرانه» را برگزار کرد

منبع : لیزنا
به مناسبت هفته جهانی کودک و باتوجه‌به نیاز دانش‌آموزان نسبت به آشنایی با خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌‌ای، ویژه برنامه مهرانه با حضور دانش آموزان دبستان شهید محمدمهدی مهیا و امام حسن عسکری (ع) در کتابخانه عمو‌‌می ‌فرصت شیرازی برگزار شد.
کتابخانه عمو‌‌می ‌فرصت شیرازی ویژه برنامه «مهرانه» را برگزار کرد

به گزراش لیزنا، این نشست شامل سه برنامه ویژه کتاب‌خوان دانش‌آموزی، کارگاه آموزشی «کتابخانه‌های مدرسه‌‌ای و کتابخانه‌های عمو‌‌می ‌و مسابقه داستانک بود. در گام اول نشست کتاب‌خوان دانش‌آموزی با حضور چهار دانش‌آموزان کتابدوست برگزار شد که هر کدام از آن‌ها یک جلد از کتاب «دفترچه خاطرات بچه لاغر مردنی» نوشته جف کینی و ترجمه نسرین مهاجرانی را به دوستان خود معرفی کردند.

اولین معرفی‌کننده محمدرضا شارخی بود که با معرفی کتاب «دستورات رود ریک» به جمع آمده بود.‌‌ این کتاب از سری داستان‌های فکاهی مصور برای گروه سنی «ج» و «د» است. بیشتر داستان‌های ‌‌این کتاب مربوط به درون مدرسه و تابستان و ماجراهای خواندنی آن روزهاست که به صورت روزانه توسط یک کودک نوشته شده است.

حسین زاهدی با معرفی کتاب «روزهای سگی» دومین معرفی را به خود اختصاص داد. ‌‌این مجموعه داستانی طنز آلود درباره تابستان و هیاهوی مربوط به آن است که از زبان کودکی به نام گرگ گوری نقل می‌شود. طنز داستان از جایی آغاز می‌شود که نظر گرگ گوری در مورد کارهای تابستانه با نظر مادرش کاملاَ متفاوت است و به‌قول او «تابستان آن سال ‌‌می‌تواند تابستانی با روزهای سگی باشد»

«حقیقت بد ترکیب» سومین کتابی است که در ‌‌این نشست صمیمی‌ توسط امیرحسین جوکار تنگ کر‌‌می‌ معرفی شد. این کتاب داستانی است از ماجراهای دوستی گرگ و رولی که در برهه‌‌ای از زمان منجر به دعوا و کشمکش ‌‌می‌شود. در حالی که هریک از آن‌ها،‌‌ این دعوا را با بیانی طنز آلود در دفترچه خاطرات خود تبیین نموده در مورد آن بحث می‌کنند. اما هر دو  به یک نتیجه مشترک می‌رسند که ‌‌این دعوا و قهر کردن ‌‌می‌تواند آن‌ها را با یک حقیقت بد ترکیب روبه‌رو کند.

دانیال عبادت‌رو دانش آموز دیگری بود که برای معرفی کتاب مورد علاقه خود با عنوان «بدشانس»، روبه‌روی دوستانش قرار گرفت. بدشانس کتابی است با محتوای داستان انگلیسی برای گروه سنی «ج». داستان ‌‌این کتاب حول محور دوستی و دوست‌یابی شکل گرفته است. یکی از زیباترین قسمت‌های ‌‌این کتاب آنجاست که گرگ گوری روی کارت دعوت تولدش می‌نویسد: «گرگ گوری خیلی اسباب بازی دارد. اگر می‌خواهید برای او هدیه بیاورید، لطفا  کتاب باشد...»

 

پس از نشست کتابخوان، کارگاه آموزشی «کتابخانه‌های مدرسه‌‌ای و کتابخانه‌های عمو‌‌می‌، ویژگی‌ها و فعالیت‌ها» دومین برنامه مهرانه بود. در ‌‌این کارگاه تاریخچه کتابخانه‌های مدرسه‌‌ای و عمو‌‌می ‌و ویژگی‌های هر کدام از آنان و فعالیت‌ها و خدمات مربوط به بخش‌های مختلف کتابخانه، شرایط عضویت به‌صورت سراسری و کتابخانه‌‌ای بطور اجمالی  بیان شد. همچنین ‌‌ایده‌ها و طرح‌های در دست اقدام در‌‌ آینده نزدیک از جمله کارگاه «آشنایی با مبانی داستان نویسی ویژه نوجوانان» با تدریس سندی مومنی معرفی شد.

سومین و آخرین بخش ‌‌این ویژه برنامه برگزاری مسابقه داستانک بود. در این مسابقه پنج نفر از دانش‌آموزان هر کدام با تکرار جملات گفته شده توسط دوستان و اضافه کردن جمله‌‌ای به آن سعی در ساختن داستانی با محتوای کتابخانه‌‌ای داشتند.

درپایان نشست، نمایشگاه کتاب و تابلوی معرفی کتاب‌های استاد مصطفی رحماندوست به دانش‌آموزان برگزار شد.

مادرانه
|
Iran
|
1395/08/03 - 12:23
0
1
از زحمات سرکار خانم خراسانی نسب در ایجاد ارتباطی زیبا با فرزندانمان بسیار تشکر می کنم.ایشان توانایی بالایی در ارائه مطلب بکمک قصه و کاردستی دارند.برای این خانم از صمیم دل ارزوی روزهای خوب را دارم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: