کد خبر: 25497
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 مهر 1395 - 15:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برای اولین بار در یکی از کتابخانه های عمومی استان تهران

نشست کتابخوان عاشورایی ویژه مسئولین شهرستان ملارد برگزار شد

منبع : لیزنا
برای نخستین بار در استان تهران نشست کتابخوان عاشورایی ویژه مسئولین شهرستان ملارد در کتابخانه عمومی شهید سلیمی برگزار شد.
نشست کتابخوان عاشورایی ویژه مسئولین شهرستان ملارد برگزار شد

به گزارش لیزنا؛ سیزدهمین نشست کتابخوان کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد،استان تهران، ویژه مسئولین شهرستان با محوریت معرفی کتاب‌های عاشورایی روز یکشنبه 25 مهر با حضور سیدحسین حسینی نوری امام جمعه شهرستان ، مجتبی شاهقلیان معاونت سیاسی انتظامی شهرستان، غلامحسین خدایار رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو انجمن کتابخانه‌های بخش صفادشت، معصومه بیات عضو شورای اسلامی شهر، جهانگیر جعفری معاونت آموزشی آموزش و پرورش شهرستان، مجید اخایر عضو شورای نگهبان شهرستان، فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی و تنی چند از معلمین و مدیران آموزش و پرورش و دوستداران کتاب و کتابخوانی در کتابخانه شهید سلیمی ملارد برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست سید حسین حسینی نوری امام جمعه شهرستان ضمن تشکر و ابراز خرسندی از  برگزاری چنین نشست هایی در کتابخانه های عمومی شهرستان؛ به بیان مطالبی در خصوص قیام تاثیر گذار عاشورا پرداخت و کتاب آیین عزاداری را معرفی و قسمت هایی از آن را بازخوانی کرد.

سپس فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد شناخت و درک صحیح از قیام و واقعه عاشورا را وظیفه و حق هر انسانی بر شمرد و گفت:" این امر جز مطالعه درست و صحیح کتاب ها و اسناد و مدارک مستند امکان پذیر نخواهد بود . مطالعه به ویژه در مسئولین باعث پیشرفت و وحدت رویه در انجام امور محوله خواهد شد."

 

در ادامه این نشست 8 نفر از مسئولین کتابهای خوانده شده خود را معرفی کردند که عبارتند از:

کتاب " آیین عزاداری" نوسینده ابراهیم ابراهیمی / توسط سید حسین حسینی نوری امام جمعه شهرستان

این کتاب شامل چهار فصل است که عبارتند از: عزاداری، تحریفات عزاداری، وظایف ما در قبال تحریفات عزاداری و احکام فقهی عزاداری. این کتاب سعی در نشان دادن شیوه صحیح و سنتی عزاداری و پرهیز از انحرافات و بدعت‌های نادرست در آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان دارد و خواندن آن به هر مسلمان و شیعه‌ای توصیه می‌شود.

کتاب" قیام امام حسین (ع) " سید جعفر شهیدی / توسط غلامحسین خدایار رئیس شورای شهر شهرستان و عضو انجمن بخش صفادشت.
نویسنده این کتاب بیش از آن که در جستجوی چگونگی آن رخداد عظیم باشد، به دنبال چرایی حادثه عاشورا بوده است. این کتاب پس از پنجاه سال، نه روایت زندگی امام حسین (علیه السلام) بلکه تحلیل و علت شناسی عاشوراست.


کتاب " فتح خون " نویسنده سید مرتضی آوینی /توسط مجید اخایر عضو شورای نگهبان شهرستان .
متن کتاب ، از دو بخش کلی تشکیل شده است . بخش اول که متن اصلی کتاب است، به شرح و بیان وقایع و توصیف ماجراهای پیش آمده از رجب سال 60 تا محرم سال 61 هجری می پردازد،  بخش دوم که از زبان «راوی » روایت می‌شود، تحلیل و رازگشایی همان وقایع و ماجراهاست. آوینی از «اصحاب آخرالزمانی امام عشق » سخن می‌گوید و از این که هر انسانی کربلا و عاشورایی دارد. او واقعة عاشورا را نه فقط به مثابه یک اتفاق تاریخی، که به عنوان یک حقیقت کلی می‌بیند که می تواند برای هر انسان و در هر زمان و مکان تکرار شود.


کتاب " پدر،عشق و پسر " نویسنده سید مهدی شجاعی /توسط مجید اخایر عضو شورای نگهبان شهرستان
کتاب پدر، عشق و پسر اثری سید مهدی شجاعی است که در آن فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین علیهما السلام به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است.


کتاب " پیشوای شهیدان " نویسنده سید رضا صدر /توسط مجید اخایر عضو شورای نگهبان شهرستان
روز تاسوعا به پایان رسـید وشام شـد. شب عاشورا، برجهان دامن گسترد و این مرغک سـیاه، سـرزمین کربلارا زیر بالهاي پهناور خود جاي داد.حسـین، بخشی ازشب را با یاران گذرانید و بخشی را به عبادت و بخشی را به آماده شدن براي رزم بامداد. در آغاز شب، درجمع یاران به سخن پرداخت. نخست حمد و ثناي خداي را به جاي آورد و ذات احدیت را در تنگی وسختی درود گفت، چنان که در آسایش و خوشـی سپاس می‌گفت. به نعمت‌هایی چند از نعمت‌هاي الهی اشاره کرد؛ نعمت‌هایی که ویژه خود او بود و نعمت‌هایی که دگران با وي شـریک بودند و ...


کتاب " از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه " نویسنده محمد اسفندیاری /توسط آیت قاسمی
نگارنده کتاب کوشیده است چند و چون قیام و حماسه عاشورا و تاثیرات آن را بررسی و ارزیابی نماید وی خاطر نشان می‌کند: " نزاع امام حسین (ع) و یزید، نزاع شیعه و سنی نبود، بلکه نزاع کفر و دین و نزاع عدل و ظلم بود، یک بار کالبد آن حضرت پایمال شد و بار دیگر هدفش، دشمن جانی خیال کرد و دوست جاهل چنین"


کتاب " حماسه حسینی "نویسنده مرتضی مطهری /توسط مجتبی شاهقلیان معاونت سیاسی انتظامی شهرستان
حماسه حسینی مجموعه‌ای مشتمل بر همه سخنرانی‌ها و یادداشت‌های استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری درباره حادثه کربلا است جلد اول این مجموعه شامل هفت فصل است. جلد دوم مجموعه «حماسه حسینی» شامل نوشته‌ها و یادداشت‌های استاد شهید آیت اللّه مرتضی مطهری در این باب است. این کتاب حاوی مطالبی است که استاد شهید به مرور ایام نگاشته اند و هدف از این نگارش، یادداشت مطالب قابل توجه جهت مراجعات بعدی یا آمادگی برای سخنرانی بوده است.
کتاب " راه چهار تو" نویسنده آنجلیس آرین /توسط معصومه بیات عضو شورای اسلامی شهر.
این کتاب که در حوزه روانشناسی به بیان راه کارهایی در باره زندگی خوب و مفید و انجام کار بر اساس نظم و ترتیب و اولویت بخشی می پردازد.


کتاب " امام حسین(ع) و ایران " نویسنده کورت فیشلر /توسط علی پاشایی
نام یک کتاب تاریخی است که توسط کورت فیشلر نویسنده اهل آلمان نوشته شده است. در اين كتاب زندگي امام حسين (ع) و جنگهايی كه در اين دوره تاريخی رخ داده بررسی شده است بيعت گرفتن با امام حسين (ع)، جست و جوی كاروان حسين (ع)، نماز امام حسين(ع) و جنگ حبيب بن مظاهر و... از جمله عناوينی است كه در اين كتاب گردآوری شده است.


کتاب" زینب بانوی قهرمان کربلا " نویسنده بنت الشاطی /توسط حمید عبدلی
بانوی قهرمان کربلا، ترجمه کتاب «بطله کربلا» تألیف بانوی مصری «دکتر بنت الشاطی» است.این کتاب سرگذشت زنی است که مقدر بود در زندگی کوتاهش با حوادث هولناک و پیش آمدهای سهمگینی روبرو شود و نقش مهمی را در صحنه تاریخ اسلامی بازی نماید،کتاب بانوی قهرمان کربلا از فصل بندی خاصی برخوردار نیست.ولی با مطالعه آن، می توان کتاب را در سه بخشتقسیم کرد: از تولد حضرت زینب (س) تا مرگ معاویه، از مرگ معاویه تا واقعه عاشور و روز عاشورا و حوادث پس از آن . در پایان این نشست  به مسئولین و معرفی کنندگان کتاب‌های خوانده شده هدایایی به رسم یاد بود اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: