کد خبر: 25793
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 آبان 1395 - 09:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

گزارش عملکرد سالانه کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان

منبع : لیزنا
اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان،استان تهران، در طول یکسال اخیر فعالیت های متعددی در سه حوزه فرهنگی،اداری و فنی و نیز فعالیت های عمرانی انجام داده است.
گزارش عملکرد سالانه کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان

به گزارش لیزنا، روح الله آهنگران، رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان در خصوص عملکرد سالانه کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان، استان تهران، از آبان ماه سال گذشته تا به امروز اظهار داشت:

 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان در طول یکسال اخیر فعالیت های متعددی در سه حوزه فرهنگی،اداری و فنی ونیز فعالیت های عمرانی انجام داده است.

 

وی همچنین در خصوص فعالیت انجام شده در سه حوزه فوق بصورت مختصری توضیح دادند که اهم آن به شرح ذیل است.

می توان به عمده فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان در راستای سیاست های ترویج مطالعه و افزایش سرانه کتابخوانی در طول یک سال اخیر به شرح ذیل اشاره کرد.

مراسم آئین تکریم کتابدار و کتابخوان با حضور علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و دکتر بیژن سلیمان پور فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان و کتابداران و کتاب یاوران  برگزار گردید.

 رونمایی از کتاب های مختلفی که توسط نویسندگان بومی شهرستان بهارستان  نوشته شده  در مناسبت های مرتبط که  دراین خصوص از دو کتاب رد پای اسرائیل در محیط پیرامون ایران نوشته جعفر نجفی و کتاب رفتار دینی در جامعه مدنی نوشته دکتر احمدعلی افتخاری رونمایی شد،همچنین از نرم افزار کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان با حضور نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و دکتر سلیمان پور فرماندار شهرستان بهارستان رونمایی شد.

 

برگزاری نمایشگاه های متمرکز کتاب وکاریکاتور در مناسبت های مختلف از قبیل هقته کتاب،دهه مبارک فجر،دهه کرامت،هفته دولت ونیز برگزاری ده ها نمایشگاه کتاب موضوعی با موضوعات مختلف و متناسب با ایام و مناسبت های مختلف که در کتابخانه های عمومی مختلف سطح شهرستان بهارستان برگزار شد.

تجدید میثاق با آرمان های رهبر کبیر انقلاب اسلامی که با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نیز جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان برگزار شد.

دیدار کتابداران با خانواده معظم شهدا ،جانبازان و آزادگان و نیز تجلیل رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان از کتابداران خانواده شهید شهرستان بهارستان.

 

برگزاری جشن های مختلف از قبیل جشن کتابخوانان برتر کودک عضو کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان با حضور معاونت محترم اداری و مالی و برنامه ریزی فرمانداری شهرستان جناب آقای علامی و همچنین  مسئولین ، کتابدارن و خانواده های آنها، برگزار گردید و در آن چهل نفر از  کودکان برتر کتابخوان عضو کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان تقدیر به عمل آمد.

جشن روز دختر و تجلیل از اعضای محجبه کتابخانه های عمومی شهرستان، جشن باران کرامت به مناسبت دهه کرامت و آیین اختتامیه جشنواره رضوی به همراه تجلیل از برگزیدگان جشنواره رضوی از برنامه دیگر در این خصوص بود.

 

بازدید دانش آموزان پایه های مختلف از کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان که در آن دانش آموزان با بخش های مختلف کتابخانه های عمومی و همچنین با نحوه کار با نرم افزار مدیریت کتابخانه های عمومی آشنا شدند.

برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی در مناسبت های مختلف از قبیل مسابقه کتابخوانی حدیث نور در دهه مبارک فجر و مسابقه کتابخوانی ضیافت بلا با موضوع ایام محرم همچنین مسابقه خاطره نویسی به مناسب دهه کرامت وبا موضوعیت امام رضا علیه السلام برای کلیه سنین و مسابقه نویسندگی داستان های نویسنده کوچک برای کودکان و نوجوانان.

 

ایجاد غرفه های مختلف فرهنگی در مکان ها و مناسبت های مختلف از قبیل نمایشگاه فرهنگی به مناسبت عید فطر و همزمان با نماز باشکوه عید فطر  و نیز غرفه فرهنگی در مصلای نسیم شهر و همزمان با نماز جمعه به مناسبت سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه و همچنین برگزاری شب شعر طلوع بیداری و تجلیل از حمید سبزواری شاعر ارزنده آیینی کشورمان، که به دلیل کسالت ایشان فرزندشان به نیابت حضورداشت.

برگزاری نزدیک به صد نشست کتابخوان به مناسبت های مختلف و با همکاری ادارات ورزش و جوانان،شهرداری گلستان ، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسیم شهر و نیز نشست های کتابخوان تخصصی مخصوص بسیج هنرمندان،کودکان و نوجوانان،امور بانوان،دانش آموزان پایه های مختلف در مدارس و همچنین نشست های کتابخوان با مخاطب عام در سطح کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان.

برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی دیگر از قبیل بیست برنامه جمع خوانی کتاب، شاهنامه خوانی، قصه گویی مادران قصه گو، مسابقات متعدد نقاشی در بخش کودک، کارگاه آموزش قصه گویی و همچنین برنامه های ویژه فرهنگی به مناسبت های مختلف از جمله هفته دفاع مقدس ایام محرم و غیره.

 

وی همچنین درخصوص فعالیت های اداری و فنی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان در طول یکسال گذشته به موارد ذیل اشاره کرد.

حضور و برگزاری جلسات متعدد فرهنگی از قبیل جلسات انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان، جلسات انجمن دو بخش بوستان و گلستان، جلسات شورای مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان به صورت ماهانه و همچنین جلسات هم اندیشی در مورد مسائل و مشکلات کتابخانه های عمومی  که با حضور اعضای فعال کتابخانه ها و کتابداران برگزار شد.

 

آهنگران همچنین افزود: از دیگر فعالیت ها در حوزه فنی و اداری می توان به تعمیر و تجهیز رایانه های کتابخانه های عمومی شهرستان، ارائه اینترنت رایگان در کلیه کتابخانه های عمومی سطح شهرستان، دریافت و آماده سازی کتاب ها، خریداری و توزیع کتب کمک درسی و کمک آموزشی بروز، شارژایستگاه های مطالعه شهرستان و نیز انعقاد تفاهم نامه همکاری بین اداره کتابخانه های عمومی با کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان بهارستان اشاره کرد.

 

حجت السلام والمسلمین روح الله آهنگران در خصوص فعالیت های عمرانی ادار کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان نیز به مواردی اشاره کردند که به صورت مختصری در ذیل به آنها اشاره می شود.

بازسازی کلی ونقاشی کتابخانه های عمومی خاتم النبیای نسیم شهر، شهید ثانی صالحیه و شهید بهشتی شهرک امام حسین علیه السلام با هزینه بالغ بر دو میلیارد و ششصد ملیون ریال، بازسازی وپارتیشن بندی محیط اداری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان، ایزوگام و عایق کاری کلیه کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان، نصب وتعمیر پمپ آب، تانکر ولوله کشی کتابخانه ها، خرید وتجهیز سیستم های خنک کننده برای کلیه کتابخانه ها ونیز تجهیز و تعمیر سیستم گرمایشی کلیه کتابخانه های عمومی سطح شهرستان بهارستان از جمله فعالیت های عمده اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارستان در حوزه فعالیت های عمرانی بوده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: